Nina Mikkonen: huono äiti menee töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, siis itsekin oon siinä samaa mieltä, ettei missään nimessä mitään pakollista päiväkotia. Tuossa videossa Nina kyllä sanoi, että pitää päiväkoteja olla esim. leskeytymisen ja avioerojen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mikkosten puolella tavallaan:
miten pystytte viemään alle 1-vuotiaan hoitoon? Miten pystytte keskittymään työntekoon, eikö muka ole niin järjetön ikävä ja olo että joku toinen hoitaa lastanne, mieti hoitaako nyt varmasti hyvin...tälläkin hetkellä lapsi ikävöi ja tarvitsisi mua...

Mä en pystyisikään, enkä kyllä tiedä miten muut pystyvät???

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
miten pystytte viemään alle 1-vuotiaan hoitoon? Miten pystytte keskittymään työntekoon, eikö muka ole niin järjetön ikävä ja olo että joku toinen hoitaa lastanne, mieti hoitaako nyt varmasti hyvin...tälläkin hetkellä lapsi ikävöi ja tarvitsisi mua...

Niin, mietipä sitä. Varmaan vain siksi ettei TODELLAKAAN ole muuta mahdollisuutta.

Olen monessa asiassa Ninan kanssa samaa mieltä. Lapsen paras paikka on kotona, MUTTA hoitajana voi olla äiti, isä, isosisko, mummo, täti, kotiin palkattu lastenhoitaja ja se edellyttää sitä, että se kuka sitä lasta nyt sitten kotona hoitaa on aktiivinen (virikkeitä, elämään tutustumista, leikkikavereita, terveellistä ruokaa, ulkoilua yms).

En tiedä tarkoittaako Nina Mikkonen sitä, että automaattisesti kotihoito on kaikissa tilanteissa ehdoton ykkönen. Esim jos kotiäiti on juoppo ja juo silloinkin reippaasti, kun hoitaa lapsia. On tilanteita, joissa mamma töihin ja lapsi hoitoon on kaikista paras ratkaisu. Ja joillekin lapsille suositellaan kehityksen kannalta hoitoon laittamista ja se on ok.

Mustavalkoinen en siis ole, mutta kyllä minusta kotihoito on lapsille paras ratkaisu. Jos töissä pitää käydä, niin se onnistuu myös osa-aikaisesti. Tai niin, että vanhemmat järjestää työnsä niin, että lapset voidaan yhdessä hoitaa kotona. Tuntuu niin surulliselta, kun 9kk laitetaan hoitoon 8-9 tunniksi 5pvä vkossa, että hyvä palkkainen äiti pääsee töihin tienaamaan lisää rahaa, vaikka on 200m2 asunto, tupla-autot, kesämökit, monet ulkomaan matkat yms. Miksei voi uhrata elämästä 1-2v lisää lapseensa, jonka lapsuus on lyhyt aika verrattuna ihmisen ikää tai niihin vuosiin mitkä ollaan työelämässä ennen eläkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin, mietipä sitä. Varmaan vain siksi ettei TODELLAKAAN ole muuta mahdollisuutta.

No mutta kerro nyt miten psyykkaat itsesi pystymään? Ihan mielenkiinnolla kysyn.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Olen monessa asiassa Ninan kanssa samaa mieltä. Lapsen paras paikka on kotona, MUTTA hoitajana voi olla äiti, isä, isosisko, mummo, täti, kotiin palkattu lastenhoitaja ja se edellyttää sitä, että se kuka sitä lasta nyt sitten kotona hoitaa on aktiivinen (virikkeitä, elämään tutustumista, leikkikavereita, terveellistä ruokaa, ulkoilua yms).

Kyllä se vaan on niin, että rakastava, TERVE (aivoista), älykäs ihminen on aina tärkeämpi ja parempi lapselle, kun se terveellinen ruoka ja muu, vaikka ovat toki tärkeitä tän yhteiskunnan mittapuulla.

No mutta kerro nyt miten psyykkaat itsesi pystymään? Ihan mielenkiinnolla kysyn.

En ole vienyt alle vuoden ikäistä päivähoitoon joten en tiedä miten. Mutta voin kuvitella, että taatusti siinä äidin sydän särkyy. Tosi kiva että sinunlaisesi sitten lisää tuskaa kääntämällä veistä haavassa. Onko tämä kotonakasvatetujen ja -kasvattavien yleinenkin piirre, epäempaattisuus?

tuollasille ihmisille jollai tapaa toivoo et he joutuvat siihen tilanteeseen et rouva mikkosen on mentävä töihin ettei häne kaunis kuplansa hajoaisi..näinä kun mies valtasilla työpaikoilla ollan irtisanottu paljon ihmisiä ja hoitoalalla vielä töitä on niin uskoisin ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin että äiti menee töihin..turha mikkosen on äitejä syyllistää ..tämän tilanteen mikä nyt on ni siihen ei äidit ole syyllisiä..ÄITI on sellanen että se tekee mitä vaan että lapsilla olisi hyvä olla..ja jos tarkoittaa työhön menoa ni se on sitten niin!

En ole vienyt alle vuoden ikäistä päivähoitoon joten en tiedä miten. Mutta voin kuvitella, että taatusti siinä äidin sydän särkyy. Tosi kiva että sinunlaisesi sitten lisää tuskaa kääntämällä veistä haavassa. Onko tämä kotonakasvatetujen ja -kasvattavien yleinenkin piirre, epäempaattisuus?

Höpö höpö kuule, jos mä asiaa ihan oikeasti mietin että miten moni pystyy, miten psyykkaavat itsensä... miten pystyvät keskittymään työhön, niin se tekee mut epäempaattiseksi vain sun omassa päässäsi.

Kertoo sun kyvyttömyydestä erottaa asiat tunteista.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mitä tuo puhe pakkopäivähoidosta oli? Se kuulostaa minun mielestäni jo PALJON huolestuttavammalta. Lapset pakkohoitoon;)

http://www.vihrealanka.fi/node/1183

Järkyttävää tekstiä! Eihän tuota edes iljennyt lukea kokonaan :( Onneksi en omista tuollaista arvomaailmaa.

Höpö höpö kuule, jos mä asiaa ihan oikeasti mietin että miten moni pystyy, miten psyykkaavat itsensä... miten pystyvät keskittymään työhön, niin se tekee mut epäempaattiseksi vain sun omassa päässäsi.

No empaattisena voit edes osin kuvitella: niin paljon hekin lastaan rakastavat kuin sinäkin -ja kun se rakas on laitettava hoitoon, nin ihan pienellä melikuvilla pelaamisella taatusti pystyt sinäkin arvaamaan, että miltä se tuntuu ja kuinka helkkaristi siinä täytyy psyykata itseään. Jos et kykene itse kuvittlemaan, älä väitä omaavasi empatiakykyä. Simple as that.

Tontti siis on sanonut näin: "Mahdollisimman varhaisen päivähoidon tulisi olla osa oppivelvollisuutta, ei vapaaehtoista. "

Mitä mieltä tästä?

Tuohan tuo siis mieleen totalitarismin, eikö?

No empaattisena voit edes osin kuvitella: niin paljon hekin lastaan rakastavat kuin sinäkin -ja kun se rakas on laitettava hoitoon, nin ihan pienellä melikuvilla pelaamisella taatusti pystyt sinäkin arvaamaan, että miltä se tuntuu ja kuinka helkkaristi siinä täytyy psyykata itseään. Jos et kykene itse kuvittlemaan, älä väitä omaavasi empatiakykyä. Simple as that.

No kai mä nyt kuvittelenkin ITSE, mutta siinä on iso ERO... mun kuvitelmani vs. kerrotut oikeat kokemukset.

Etkö sä todellakaan tajua???? Apua, lue nyt hyvä ihminen järjelläsi.

Sitä varten lehtiin haastatellaan oikeita ihmisiä, ettei toimittaja kirjoita vain omia kuvitelmiaan... ymmärrätkö kun nyt väänsin rautalangasta mikä ero on omilla kuvitelmilla ja oikeiden ihmisten omilla kertomuksilla.

elämässä kun joutuu tekemään vaikeita päätöksiä. Ymmärrän täysin sen että ihminen kenellä tulot äitiyslomalla on sen vajaa 2000 euroa , asuntolaina niskassa mies lomautettu eikä töitä tiedossa..niin tässä tilanteessa pitäisi valita sen kämäsen kodinhoitotuen ja palkan välillä.Joo ihanteellista olisi että äiti jäisi kotiin mutta kun ne laskut ei tuu maksetuksi pyhällä hengellä.

Jos töissä pitää käydä, niin se onnistuu myös osa-aikaisesti. Tai niin, että vanhemmat järjestää työnsä niin, että lapset voidaan yhdessä hoitaa kotona.

Ihan tähän haluan sanoa, että helppo se on ulkopuolisen huudella. Monet EI VOI vaikka haluaisi ja yrittäisi. Mä jos sanoisin että haluan tehdä osa-aikaista, olisin kilometritehtaalla justiinsa. Mut on lokakuussa palkattu täysipäiväiseksi ja koko firma olisi kusessa jos mä nyt alkaisin vaatia muuta. Toki, olisin voinut lykätä töihin paluuta mutta aiemmin pätkätöitä tehneenä sitä töihinpaluuta ei ihan sillä lailla voi suunnitella kuin vakkaripaikkaan palaamista. Kun unelmatyö tarjoutuu kohdalle, on se joko otettava tai jätettävä ja tämäm jättämättä ottamista olisin katunut aina. Myöskään mies ei pysty järjestämään töitään niin että tekisi osa-aikaista.

Toisaalta tulee taloudellinenkin puoli. Pienipalkkaisen tai normaalipalkkaisen ei ole taloudellisesti järkevää tehdä osa-aikaista! Pahimmassa tapauksessa jää vähemmän käteen kuin kotona ollessa!

Kyllä se vaan on niin, että rakastava, TERVE (aivoista), älykäs ihminen on aina tärkeämpi ja parempi lapselle, kun se terveellinen ruoka ja muu, vaikka ovat toki tärkeitä tän yhteiskunnan mittapuulla.

ahaa. ja työssäkäyvä äiti on siis täysin vastakohta tälle vai?

kerros lisää minusta kun satut tietämään kaiken :whistle:

Tontti siis on sanonut näin: "Mahdollisimman varhaisen päivähoidon tulisi olla osa oppivelvollisuutta, ei vapaaehtoista. "

Mitä mieltä tästä?

Eikö joissain maissa ala koulukin jo paljon varhemmin kuin meillä muistelisin esim. Ranskaa? Yleisesti ottaen en pid ranskalaisia sen kummallisempina ihmisinä kuin meitä suomalisiakaan :D

Mutta nykykäytäntö on minusta oikein hyvä, kunhan me ilkeät, omaa napaamme tuijottavat kapeakatseiset äidit emme torpedoisi sitä näin kuin juuri parhaillaankin teemme vaan antaisimme joaisen valita ilman jatkuvaa päänaukomista ja syyllistämistä. Eli jos haluat hoitaa kotona, hoida kotona. Jos haluat viedä hoitoon, vie hoitoon. Eikö tämä ole mukava systeemi? Ketään ei pakoteta mihinkään. Haluaako joku todellakin, että tässä(kin) asiassa säädetään joku pakkolaki, että kaikkien pitää toimia amoin ettei vaan kukaan tule kateelliseksi...

Mitä mieltä tästä?

Tuohan tuo siis mieleen totalitarismin, eikö?

en kannata tontin ajatusta pakkohoidosta. en todellakaan. niinkun joku harmaa vieras tuolla jo sanoi, tämä välimalli on juuri sopiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
ahaa. ja työssäkäyvä äiti on siis täysin vastakohta tälle vai?

kerros lisää minusta kun satut tietämään kaiken :whistle:

?? Siis sulla meni kyl niin ohi ja lujaa!

Miten toi mun juttuni liittyy työssäkäymiseen?

Tarkoitin, että jos lapsi on kotihoidossa jonkun hmm... epäkelvon ihmisen kanssa, olisi parempi saada kasvatusta myös päiväkodissa. Pelkkä terveellinen ruoka, ulkoilu sun muu ei ohita terveen älykkään ihmisen kasvatusta, terveet hyvinvoivat aikuiset ovat lapsen paras "paikka".

Ettekö te rakasta lapsianne, vai miten pystytte viemään alle 1-vuotiaan hoitoon? Miten pystytte keskittymään työntekoon, eikö muka ole niin järjetön ikävä ja olo että joku toinen hoitaa lastanne, mieti hoitaako nyt varmasti hyvin...tälläkin hetkellä lapsi ikävöi ja tarvitsisi mua...

MInä vein lapseni osapäivähoitoon vähän yli vuoden iässä. Esikoisen äitinä ja ihmisenä, jolla ei ollut aiempaa kokemusta lapsista, en oikeasti tajunnut kuinka hirvittävän pieni poikani vielä oli. Nyt sen tajuan. Odotan toista lastamme ja laitan säästöön rahaa niin paljon kuin pystyn, että voin olla mahdollisimman pitkään kotona molempien kanssa. AIkomus on viedä lapset hoitoon uudestaan kun kakkonen on yli 2-vuotias. SIis jos kaikki menee suunnitelmien mukaan...

Pankkilainan lyhennysvapaita vuosia en ota lasten hoidon takia, koska työskentelen alalla, joka on hyvin tuulinen. Nytkin yt:t päällä ja on pakko pitää lyhennysvapaat vuodet takaporttina tulevaisuudelle. Enkä tottapuhuen voi olla vuosikausia pois työelämästä, kun jään armottomasti jalkoihin. LAitanko siis työn perheen edelle? En mielestäni, vaan nimenomaan perhe on etusijalla ja yritän sumplia parhaani mukaan niin,e ttä voisimme itse elättää perheemme ja pysyä mukana yhteiskunnan rattaissa osana sitä pyörittäen.

Elämä on valintoja ja me kaikki teemme omat valintamme omien mahdollisuuksimme mukaan. Tosin missään nimessä en hyväksy sitä, että lapsia tehdään ja elätetään sosiaaliturvin, tämä toki käy tilapäisesti, mutta jatkuvana sitä en hyväksy.

Mutta ajatelkaapa kuinka hyvin suomessa oikeasti asiat on: kouluikäkin alkaa vasta 7v, esim. hollannissa jo 4 vuotiaana (2 ekaa vuotta on "esikoulua"). Ja esim jenkeissä äitiysloma on 2 viikkoa...

Siis kun joidenkin vaan on pakko mennä töihin, kun ei muuten ole rahaa elää. Eikä kyse ole aina "arvoista" vaan siitä, että laskut on pakko maksaa.

Yhteistyössä