Nimistä vaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Buono
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Buono

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
1 070
0
36
Kukaan ei enää anna lapselleen nimeksi
Raili
Raija
Riitta
Leena
Tuire
Tuija
Teija yms...
Miesten nimet jotenkin kiertää paremmin ja jos totta puhutaan en minäkään noista nimistä erityisemmin tykkää. Ehkä tulevat sitten muotiin jossain vaiheessa?

Tunnen yhden Leena vauvan. Mutta kieltämättä olemme joskus kavereden kanssa miettineet samaa.
Toisaalta taas, ei ne kaikki miesten nimetkään ole tulleet takaisin. En tiedä yhtään Urhoa, Kaukoa, Taistoa tai Keijoa. Urho vois olla suloinen nimi pontevalle pojalle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
tiedän vauvan joka kastettiin juuri inkeriksi.

Inkeri on ihana nimi :) Eikä kyllä mun mielestä kuulu tuohon samaan kastiin Raijojen ja Railien kanssa.

Juu ei minustakaan. Nämä on ilmeisesti meidän äitiemme nimiä. Siksikö näitä vierastamme? Vaikka onhan ne rumia. Paitsi se Leena.

Olen mietiskellyt nimeä Tuulikki, jos saisin tytön. Tuulikki kuulostaa kauniilta, mutta mielikuva 50-60-vuotiaasta naisesta vähän vaivaa. Serkkutyttöni nimettiin pari vuotta sitten Helenaksi, siitä tulee myöskin sama mielikuva mutta on kaunis äänneasultaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaukosäädin:
Miesten nimistä tulee mieleen
Matti
Martti
Yrjö(no ihme juttu)
Jorma(samaten)
Kai näitäkin on....

Just tuli kaveripiiriin yksi Martti-vauva!!!

Myönnetään, hämmästyin. Mutta tottuuhan sitä siihen.

Mä en oikein tajua sitä, et nykyään lapsen nimen pitäisi olla kansainvälinen. Miksi ei vaan voi olla ylpeä suomalaisuudestaan?! sekin hieman ihmetyttää, et nimen pitää olla "persoonallinen" jos se sit kuitenkin on joku tusinanimi.
Aidosti persoonalliset nimet ja suomalaiset nimet on mun suosikkeja =)

Samaa mieltä. Vaikka pakko myöntää, että mun lapselle tuli sellainen kansainvälinen nimi. Taivuin miehen tahtoon. Itse olisin pitänyt nimistä Helmi, Sini, Armi ja Irene, muitakin oli mutten jaksa muistaa. Tytöstä tuli Maria Irene.

Nimet, jos puhutaan suomalaisista nimistä, menee yleensä yhen sukupolven yli siis, että me annetaan nimiks meidän isovanhempien aikaisia nimiä ja meidän lapset sitten näitä riittoja jne. meidän vanhempien nimiä. Oma lukunsa on sitten nämä, jotka nimeävät lapsiaan Alexandra Jurvasiksi tms... :o

Nykyään on ilmeisesti muotia keksiä joku ihan ihmeellinen nimi. Ja tiedättekö mitä kaikki menee läpi. Papeille on vaan annettu ohjeistus toppuutella vanhempia.
Löytyy jopa skywalker, mikä minusta on hulluutta. Miksi joku haluaa antaa lapselleen tollasen nimen.

Nykyään on ilmeisesti muotia keksiä joku ihan ihmeellinen nimi. Ja tiedättekö mitä kaikki menee läpi. Papeille on vaan annettu ohjeistus toppuutella vanhempia.
Löytyy jopa skywalker, mikä minusta on hulluutta. Miksi joku haluaa antaa lapselleen tollasen nimen.

Skywalker saattaa olla ulkomaalaistaustainen henkilö, muualta Suomeen muuttanut tai vanhempien taustat muualta. Ehkä nimi on kunnianosoitus, ehkä sillä on merkitys ja tarina. Sukutaustoiltaan täysin suomalaiselle lapselle ei varmasti tuota Skywalkeria voi antaa.

Ihan kaikki ei mene läpi ja nimilaki ei ole mikään ohjeistus jolla toppuutellaan pappeja. Papit itse eivät päätä nimiä. Vaikka pappi hyväksyisikin nimen, maistraatti saattaa sen vielä hylätä ja vastaavasti toisin päin, jolloin tilanteen saattaa ratkaista papin vaihto. Sitten on heitä, jotka eivät nimiä välikäsien kautta koskaan eteenpäin toimita, vaan vievät ilmoituksen suoraan maistraattiin.

Samaa mieltä. Vaikka pakko myöntää, että mun lapselle tuli sellainen kansainvälinen nimi. Taivuin miehen tahtoon. Itse olisin pitänyt nimistä Helmi, Sini, Armi ja Irene, muitakin oli mutten jaksa muistaa. Tytöstä tuli Maria Irene.

Meillä on nimikriteerinä ollut nimenomaan se, että sen voi nätisti lausua samalla tavalla muillakin kielillä. Olemme kaksikielinen perhe muutenkin. Mutta silti tyttöjen nimet voisi olettaa olevan ihan vanhoja kunnon suomalaisia nimiä.

:attn: Siellä väestörekisterissä on myös nimiä, jotka aikuinen ihminen on halunnut itselleen muuttaa. Niihin suhtaudutaan varmaankin vähän enemmän "läpi sormien katsomalla" kuin vanhempien lapselleen suunnittelemiin outoihin nimiin. Olikohan se yksi mies, jonka sukunimi oli Sorro, saanut itselleen muutettua lempinimensä Zorron? Ainakin suunnitteli sellaista. Jaa, ei näköjään ole ainakaan vielä muuttanut, koska Suomen ainoa Zorro on syntynyt välillä 1980-99, joten ei passaa häneksi.

Kyllä nuo ap:n mainitsemat nimet kohta tulevat.