Nimimerkillä Pääsiäiskäsi kysyy miten ne suppilovahverot nyt oikein laitetaan?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Pitääkö ne puhdistaa ennen paistamista, ja jos, niin miten? Paljon tarvitaan voita ja sipulia litraan suppiksia?

Voiko ne paistetut suppikset pakastaa? Vai olisiko kuivaaminen parempi idea? MItes se käytännössä tapahtuu? Ja mihin kuivattuja suppiksia käytetään?

Jos sul on tilaa, ni kuivata, siitä sitten kuivattuja käyttöön, kastikkeeseen, keittoon murekkeeseen ym. kokonaisena mä oon kuivannut, ja sit käsissä murkannut niitä kuivattuja sit ruokaan

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Pitääkö ne puhdistaa ennen paistamista, ja jos, niin miten? Paljon tarvitaan voita ja sipulia litraan suppiksia?

Voiko ne paistetut suppikset pakastaa? Vai olisiko kuivaaminen parempi idea? MItes se käytännössä tapahtuu? Ja mihin kuivattuja suppiksia käytetään?

Eli siis jos isoja niin mä halkasen ne ku siel varren sisäs voi olla ötököitä, ihan käsin revin ne halki. Riippuu kui paljo tykkää sipulista ja voista :D .

Voi pakastaa paistetut mut jos pakastamista varten ne paistat ni paista niistä vaan neste pois eli ei voita eikä sipulia. Kuivaaminen ihan vaik voi/leivinpaperin päällä . Ihan kaikkeen voi käyttää, voi liottaa ennen käyttöä jos haluaa mutta ei pakosti tarvi, ite liotan. Esim jos teen kermasoosin ni laitan ne killuun kermaan hetkeks ennenpää.

Roskat pois harjaamalla/huuhtelemalla.
Kutsituu paistaessa jonkun verran, laskee voin ja sipulin määrää sen mukaan, vaikea sanoa tarkkaan kun mä pistän aina ihan näppituntumalla.

Voi pakastaa. Tosin mä jos pakastan, niin en paista enkä keitä ensin, vaan ihan suoraan putsattuna laitan pakkaseen, ja paistan/keitän/mitä ikinä sitten vasta, kun kokkaan niistä jotain.
Kuivaamista en ole koskaan kokeillut.

Alkuperäinen kirjoittaja onni:
totta kai roskat otat pois, sitte pannulle voita ja sienet sinne, tulee paljon nestettä, paistat niin kauan kun nesteet pois. ja voi pakastaa.

miksi voita jos laittamassa pakastimeen? rasva heikentää aina säilyvyyttä. voi pyöräytellä kuumalla pannulla että menee pienempään tilaan ennen pakastusta.