nimenvaihdosta (avioliiton myötä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuukkoSuulle

Aktiivinen jäsen
20.11.2007
18 466
2
36
Kertokaas et miten tuon nimenvaihdon kanssa toimitaan? Kuulutukset on tehty jo niin sittenkö vain ilmoitetaan vihkivälle papille minkä sukunimen haluan avioliiton myötä (miehen) ja asia hoituu siten? Vai pitääkö siitä vielä tehdä ilmoitus johonkin, maistraattiin tms?

niin kai se menee. Me sanotaan tahdon tän vuoden elokuussa.:) olen miettinyt että pitääkö se sukunimen vaihdos missä vaiheessa ilmoittaa pankkiin yms paikkoihin? sitten kun se on muuttunut vai ennen sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
niin kai se menee. Me sanotaan tahdon tän vuoden elokuussa.:) olen miettinyt että pitääkö se sukunimen vaihdos missä vaiheessa ilmoittaa pankkiin yms paikkoihin? sitten kun se on muuttunut vai ennen sitä?

Se tieto menee suoraan pankeille ja virastoille yms. Ja tämä voi siis viedä parisen viikkoa.

Onnea molemmille!!!!! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Se tieto menee suoraan pankeille ja virastoille yms. Ja tämä voi siis viedä parisen viikkoa.

Kiitos :heart: Mut tuota voiko sen ilmoituksen esim. tehdä jo nyt vaikka häät ovat syyskuun alussa?

Pankkiin ainakin pitää nimenvaihdos ilmoittaa itse. Se ei mene maistraatin kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:

Kiitos :heart: Mut tuota voiko sen ilmoituksen esim. tehdä jo nyt vaikka häät ovat syyskuun alussa?

mut siis eihän muuta ilmoitusta tehdä kuin se avioliiton esteiden tutkinta kirkkoherranvirastoon
? ei me ainakaan muuta paperia olla mihkään viety.. silläkö nämä kaikki asiat nyt hoituu sit vai olenko väärässä?

Mun piti toimittaa pankkiin (op) virkatodistus kun menimme naimisiin ja otin miehen sukunimen. Eivät aiemmin muuttaneet sukunimeä tietoihinsa. Soitin sinne ensin niin käskivät lähettää viekatodistuksen.

Meiltä ei edes kysytty et mikä sukunimi otetaan käyttöön. En muista sellasta kohtaa edes lapuissa. Siis silloin kun käytiin tekee esteidentutkinta/kuulutukset. Mut oli tarkotuskin ottaa miehen nimi ja se tuli. :)

Sun täytyy saada ensin se todistus jossa on nimenmuutos, eli nyt et voi vaan mennä sanomaan että musta tulee huomenna Virtanen.
Ja mull ainakin meni pankkeihin yms. se nimenvaihdos tieto, se vaan vie aikaa!
Kysyittekö maistraatissa siitä nimenvaihdosasiasta?

meillä se lappu minkä pappi tarvii vihkiessään menee suoraan kirkkoherranvirastosta papille. eli saadaanko me sit vasta vihkimisen jälkeen se todistus tai joku millä voi siitä nimenmuutoksesta ilmoittaa niihin paikkoihin mihin tarvii? ihan pihalla! :whistle:

Minä täytin sellaisen lapun jossa kysyttiin aviopuolisoiden nimeä vihkimisen jälkeen,en nyt ole ihan varma missä vaiheessa sen tein,ennen vihkimistä kuitenkin.
Uusi nimi päivittyy parissa viikossa järjestelmään ja uusi kelakortti tulee automaattisesti.Sitten vain tilaamaan uutta pankkikortti ja ajokorttia.Minä muuttelin nimeäni sen mukaan kun mulle tuli vanhalla nimellä postia,siitä aina muistin että mihin vielä pitää ilmoittaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
nyt minä kyllä otan ja soitan kirkkoherranvirastoon ja kysyn asiaa. :D

Tee niin, saat ainakin faktaa! :D

no ni. minä soitin ja sanoi että ei tartte mitään lappua täyttää. pappi kysyy vihkimispäivänä ennen vihkimistä miten olemme sukunimiasian päättäneet. Siinä sitten täytetään lappu ja tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset.:)

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
nyt minä kyllä otan ja soitan kirkkoherranvirastoon ja kysyn asiaa. :D

Tee niin, saat ainakin faktaa! :D

no ni. minä soitin ja sanoi että ei tartte mitään lappua täyttää. pappi kysyy vihkimispäivänä ennen vihkimistä miten olemme sukunimiasian päättäneet. Siinä sitten täytetään lappu ja tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset.:)

Just näin!! Ja tämä lappu kun toimitettu eteenpäin, saat kaikki uudet kortit jne. uudella nimellä.

Yhteistyössä