Niinhän siinä kävi, että taas joustimme...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22726888]Mieti miten helpolla itse pääset kun ei tarvitse väsätä isoa jouluateriaa kotona. :)[/QUOTE]

Meillä on "vaihtoehtona" mennä anopille tai kutsua anoppi meille. Viime joulun anoppi oli yksinään ja kaikkihan sen tietää, ettei se ole hauskaa. no päädyttiin siihen, että käydään aamupäivästä anopilla. Anoppi alkoi heti hyysäämään ruokajuttuja. Päätin, että annan suosiolla itselleni vapaata ruoanlaitosta ja syödään siellä. Sitten iltapäivästä hurautetaan kotia ja avataan lahjat, saunotaan, syödään herkkuja jne.

Oltaisiin oltu mielellään aatto ihan kotona, mutta anopille myönnyttiin ja menemme sen luokse syömään aattona.. kun niin halusi ja sanoi, että on tärkeätä HÄNELLE, että näkee lapsen lapsemmekin..... joten se siitä rauhaisasta joulusta. :( Toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta en... tämä koko vuosi tuntuu muutenkin olevan vaan sitä, että täytyy toisten pillin mukaan elää... ei vaan jaksa enää.
Helpotti, kiitos!!!

ai kauheeta kun pitää ihan syömässä käydä toisaalla, kyllä ottaa varmaan tiukoille, jos oikeasti harmittaa niin osta selkäranka ja sano suoraan että lapsen näkee millon vaan, aattona ollaan kotona...

Aloittajaa ymmärrän täysin. Meillä on niin kauan kun mä muistan (itse asiassa niinkauan kun siskoni muistaa, eli 35v) tehty joulua toisten ehdoilla. Ensin oli syynä isovanhemmat - kyllä mummolaan PITÄÄ mennä kun ne on vanhoja ja kuolee kohta. Eli aatto toisilla isovanhemmilla, joulupäivä toisilla. Autossa istuttiin suurin osa jouluista. Aikataulutus oli tarkka: joulupuuro klo 11, jonka jälkeen joulurauhan julistus (piti istua sohvalla hiirenhiljaa ja katsoa se , klo 14 joulusauna, klo 16 syödään klo 18 joulupukki,..Aattona meillä piti kotona olla hiirenhiljaa (ei siis leikkiäkään normaalisti), koska "on joulurauha ja minä haluan että täällä on rauhallista, jouluna ei saa mekkaloida" - Armaan äitini sanat tarkalleen. Ulos ei saanut mennä, pulkkamäkeenkään. Koska "jouluna kuuluu olla hissukseen kotosalla, eikä tehdä mitään" - armas äitini jälleen. Teininä en saanut myöskään näiden velvollisuuksien jälkeen mennä kavereita tapaamaan vaan olisi pitänyt istua marttyyrin kanssa sohvalla. Kerran menin "väkisin" ja sotahan siitä tuli.

Lopputulos, vihaan joulua. SIlloin ei saanut olla lapsi, kun piti olla näyttelyesineenä sukulaisille. Koska SUKULAISILLE se oli tärkeää. Koska ÄIDILLENI se oli tärkeää. Sama on toistunut joka joulu vaikka ollaan jo aikuisia, äidille PITÄÄ mennä koska HÄNELLÄ ei ole joulua ilman lapsiaan. Viis mitä me halutaan! Ramppauspaikkoja oli pahimmillaan 5; mun isä, äiti ja hänen mies, kahdet isovanhemmat ja mieheni vanhemmat! Jokaisessa piti käydä. Siskon kanssa haaveiltu 10-15 vuotta joulusta jossain lapin erämökissä keskellä ei mitään, mutta ei uskalleta suututtaa äitiä, sääälittävää eikö totta?? Kerran meinaan ei tultu jouluksi kotiin vaan oltiin mun kotona (toisella paikkakunnalla, opiskelin silloin), niin äiti oli puhumatta puoli vuotta ja jaksaa näin viidenkin vuoden jälkeeen muistuttaa kuinka se joulu oli HÄNEN elämänsä kamalin joulu. Meille se oli ihanin! Ei kiirettä, ei hössötystä vaan aikaa ja lepoa.

Kiitos ja anteeksi, olipahan purkaus!

Meillä on nyt ensimmäinen joulu koko 29-vuotisen elämäni aikana, että en edes käy vanhempieni luona. Aiemmin sinne on ollut PAKKO mennä ettei äiti pahoita mieltään jos kaikki lapset (aikuiset) ei ole "kotona". Koska itse vihaan tuollaista pakkojoulua, niin olen sitten mieluummin ollut töissä ja vienyt lapsen mummolaan. Nyt kun olen raskaana ja meillä on miehen kanssa yhteinen koti kolmatta vuotta, niin aiotaan viimeinkin luoda omat perinteemme, joihin ei tasan kuulu sukulaisissa säntäily, varsinkin kun sekä omat vanhempani että miehen vanhemmat asuvat 20km:n säteellä.

Äidille ei kelpaa tulla edes käymään meillä, koska lasten KUULUU tulla lapsuudenkotiinsa, eivätkä he halua lähteä jouluna pois kotoaan. Anoppi ja appi ovat sen verran sallivampia, että totesivat tänäkin vuonna että tulkaa syömään jos ehditte, ilman velvoitteita.

Äiti on jo soitellut sukulaiset läpi ja itkenyt miten mieheni ei anna minun tulla heillä käymään ja ties mitä p*skaa.

Mä olen ilmoittanut että auto ei liiku meidän pihasta välillä 24.-26.12., meillä pyhät levätään perheen parissa.
Viimeeksi olen ollut vanhemmillani aattona kun lapsi oli 1 kk:n vanha, silloin oli mukava mennä kun pyydettiin. Nyt siis 6 joulua oltu vain kotona.

[QUOTE="Kaiku";22726713]Samaa mieltä muiden kanssa, turha sitä on narista jos ei osaa puoliaan pitää anopin suhteen![/QUOTE]

Se vaan ei aina ole noin yksinkertaista. Mun äitini haluaa, että joulu vietetään yhdessä. Vanhemmillani on perheyritys, jossa myös siskoni työskentelee. Jos en viettäisi joulua vanhempieni kanssa, äitini marttyyrinä mököttäisi isälleni koko joulunpyhät. Lisäksi kiukuttelisi sitten töissä siskolleni. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että jos eivät saa tahtoaan perille, myrkyttävät sitten muidenkin elämän. Kauan sitten äitini kiskaisi mun tekemisistä herneet nenään eikä puhunut sen paremmin isälleni kuin siskollenikaan sanaakaan kolmeen kuukauteen. Voit arvata, että firmassa oli mukava ilmapiiri :(

Tuntuu oudolta että näin moni ei halua viettää joulua sukulaistensa kanssa?! Mulle ainakin joulu on nimenomaan perheen ja ystävien yms. juhlaa, eikä tulis mieleenkään että tönötettäis täällä kotona vaan omalla porukalla, sitä saa tehdä joka viikonloppu...

Miltähän teistä sitten tuntuu kun olette itse anoppeja eikä kukaan halua teitä yhteiseen joulunviettoon?!

mä oon samalla linjalla. kaikista kivointa on mennä muualle syömään ja viettämään joulua. monesti ollaan suvun kesken oltu tässä meilläkin, mutta on se emännöinti aika touhuamista.

[QUOTE="vieras";22727006]Onneksi osaan olla sopivasti itsekäs myös jouluna ja saan siten juuri sellaisen joulun kuin haluan. Vanhempani haluaisivat meidät aatoksi kyllän ja asuvatkin tuossa aivan lähellä. Ei, en halua sinnekään. Anoppikin viettäköön joulunsa yksin. Tämä on meille jo toinen joulu oman perheen kesken omassa kodissa ja voin sanoa, että paras näin. Ehkä olemme itsekkäitä, mutta ajattelen ennenkaikkea oman perheen parasta, kuinka saan luotua lapsilleni parhaan mahdollisen joulutunnelman. Se ei synny ajellessa joulun aikaan autolla ties kuinka pitkiä matkoja, hypäten paikasta toiseen, noudattaen toisten omia jouluperinteitä.[/QUOTE]

Toivottavasti et myöskään odota isovanhempien hoitavan lapsianne, sillä eikö se niin mene, että jokainen hoitaa oman perheensä.

On se jännä, että ne lapsenlapset pitää nähdä just jouluna, eikä vaikka paria päivää ennen tai jälkeen. Hyvin on kelvannut lasten synttäreiden viettäminen eri päivänä (ja syntymäpäivän ajankohta sentään on faktatieto). Miksi sitten pitää juhlistaa lastenlasten kanssa jonkun toisen syntymäpäiviä juuri tiettynä päivänä.

Täällä kanssa ollaan mummujen painostuksen alla....

Joo, niinhän se... nää on vähän sellasia ristiriitaisia/kaksipiippuisia juttuja..

ai kauheeta kun pitää ihan syömässä käydä toisaalla, kyllä ottaa varmaan tiukoille, jos oikeasti harmittaa niin osta selkäranka ja sano suoraan että lapsen näkee millon vaan, aattona ollaan kotona...

Niinhän se näkee muutenkin.. on suunnilleen kerran viikossa sillä hoidossa.. tämän takia olisin myös halunnut vain perheen kesken viettää aaton. :( Että ärsyttää.....
ja ehkä olen liian pehmeä, kun en osannut sanoa ei. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22728851:
Se vaan ei aina ole noin yksinkertaista. Mun äitini haluaa, että joulu vietetään yhdessä. Vanhemmillani on perheyritys, jossa myös siskoni työskentelee. Jos en viettäisi joulua vanhempieni kanssa, äitini marttyyrinä mököttäisi isälleni koko joulunpyhät. Lisäksi kiukuttelisi sitten töissä siskolleni. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että jos eivät saa tahtoaan perille, myrkyttävät sitten muidenkin elämän. Kauan sitten äitini kiskaisi mun tekemisistä herneet nenään eikä puhunut sen paremmin isälleni kuin siskollenikaan sanaakaan kolmeen kuukauteen. Voit arvata, että firmassa oli mukava ilmapiiri :(

Hirveä ihminen =O Miksi kukaan haluaa olla edes tekemisissä tuollaisen kanssa?

Me vietetään aina oman perheen parissa Jouluaatto. Se tärkeetä lapsille ja samoin meille vanhemmille. Mun omat vanhemmat ovat tämän aina tajunneet, uusi mies ja hänen vanhempansa eivät taas mitenkään ymmärrä.
Tänäänkin koittivat "pitää väkisin" nuorimmaisia siellä, lapset haluavat jäädä vielä huomiseen.
Sanoin että tulen itse hakemaan jolleivat tuo heitä.
Ja vartin päästä tuli lapset kotiin.

Me vietetään ihan tosi rauhallinen aatto, pelaillaan lasten kanssa, heillä on näytelmä jonka esittävät-joka joulu tekevät omannäköisensä näytelmän ja saunotaan sekä syödään ja käydään haudalla.
Meille tulee pukki jo 16 siksi että lapsille jää aikaa leikkiä.
Ehditään siinä joulun pyhinä käydä isovanhemmilla, mutta aatto on ihan meidän.
Kehoitan tekemään samoin jos haluaa aaton viettää, omia se ja äkkiä omalle perheelleen!!
:xmas:

Niin siis mies ymmärtää mutta eivät hänen vanhempansa!!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a p";22730495]Niinhän se näkee muutenkin.. on suunnilleen kerran viikossa sillä hoidossa.. tämän takia olisin myös halunnut vain perheen kesken viettää aaton. :( Että ärsyttää.....
ja ehkä olen liian pehmeä, kun en osannut sanoa ei. :([/QUOTE]

Onko anopilla muita sukulaisia? Jos hänellä ei ole miestä ja miehesi on hänen ainoa lapsensa, ymmärrän ettei hänkään halua viettää aattoa yksin. Jos taas hänen luonaan on puoli sukua jo ennestään, olisi ihan ok teidän jäädä omaan kotiin.

Yhteistyössä