NIIN kypsynyt Wilmaan...

  • Viestiketjun aloittaja "Walma"
  • Ensimmäinen viesti
"Walma"
Olen ekaluokkalaisen äiti ja ihan kypsynyt Wilmaan. Sen kai oli tarkoitus jotenkin edistää kodin ja koulun välistä kommunikointia, mutta minä ainakin olen ihan hämmentynyt koko viestittelystä. Tuntimerkintöjä tulee jotenkin ihmeen satunnaisesti ja ovat joko milloin mistäkin pikkuasiasta niuhotusta tai sitten ilmestyy perustelematon "hyvä" -merkintä. Mitään kokonaiskuvaa lapsen koulunkäynnistä ei synny paitsi silloin kun keskustelee opettajan kanssa vanhempienvartissa. Infokanavana ihan hyvä, kun ilmoitetaan poikkeusaikatauluista yms., mutta muuten olen kokenut että enemmän hämmentää kuin selvittää. Olisi kiva kuulla opettajien kommenttia tästä, miten sitä Wilmaa käytätte ja miten niihin tuntimerkintöihin pitäisi suhtautua?!?
 
kad
[QUOTE="Walma";30647834] Olisi kiva kuulla opettajien kommenttia tästä, miten sitä Wilmaa käytätte ja miten niihin tuntimerkintöihin pitäisi suhtautua?!?[/QUOTE]

itse merkkaan poissaolot (kun ne pitää tilastoidakin), myöhästymiset ja unohdukset. Toimii samalla muistikirjanani noiden osalta, kun unohdukset vaikuttaa esim. työskentelytaitojen arviointiin ja samalla vanhemmatkin tietävät missä mennään. Hölmöilyistä kirjoitan pikaviestin, jossa selitän asian (ja toivon vastaustakin).

Hyvä-merkintöjä en laita, kun ne menisivät minulla sellaisiksi 'kiintiöhyviksi', kun pitäisi yrittää olla kannustava kaikille. Kun mitään sellaista extreaerityishyvää ei kuitenkaan kaikista koko ajan keksi (saati ehdi wilmaan nakuttaa) ja taas tuntuu hölmöltä laittaa kerran viikossa se kiintiöhyvä, jos laps joka päivä osaa vaikka hyvin käyttäytyä ja hoitaa hommansa.

Kehun lapselle suoraan sitten, kun menee hyvin. Vanhemman saavat pärjätä vähän vähemmällä päänsilittelyllä (tästä ovat sitten monet eri mieltä). Toki jos jostain tietystä asiasta ollaan oltu tietyn oppilaan kohdalla vanhemman kanssa huolissamme tms. niin laittelen välillä viestiä asian tilasta, meni hyvin tai huonosti.

Hirveästi eroja on opejen kesken, eli tuohon suhtautumistapaan en osaa muuta neuvoa kuin että juttele open kanssa. Esim. vanhempainillassahan voi pelisäännöistä sopia, jotta jokainen tietää mitä toinen milläkin merkinnällä ajaa takaa ja miten toivoo toisen asiaan reagoivan.

Itse esim. tyhmyyksistä viestitellessäni toivoisin vanhemmalta kuittausta ja jopa lyhyttä tietoa siitä, miten asiaa on/onko ollenkaan kotona käsitelty. Voi olla nimittäin, että lapsen versio on ollut ihan eri kuin minun, minulla on voinut olla väärinymmärrys tai lapsella huijaus(yritys?) kotona. Koti on voinut jo asiasta rangaista niin, että en lisärangaistuksia katso tarpeellisiksi tai sitten koti voi olla jättänyt asian kokonaan käsittelemättä, jolloin tahdon antaa siitä koulussa tiukemman seuraamuksen.

Kaikki lapsen asioita koskevat luvat ja sopimukset tahdon vahingosta viisastuneena puhumisen lisäksi wilmaan, jotta ne ovat kirjallisesti tukenani, jos vahemman kanssa tulee vääntöä.
 
Wilma on hyvä keksintö! Itselläni ainankin tulee ilmoitus sähköpostiin jos opettaja laittaa wilman kautta viestiä. Ja koska sähköposti on puhelimessa,kertoo puhelin milloin viestiä on tullut ja voin lukea viestin. Ei tarvitse turhaan kurkkia ja on aivan se ja sama mihin vuorokauden aikaan opettaja viestiin, koska minä voin lukea viestit joko aamulla herättyäni tai illalla tai jopa päivällä.

Tykkään!
 
"ninnananna"
Itse kakkosluokkalaisen äitinä olen todennut Wilman hyväksi informaatiolähteeksi. Olen asentanut niin että saapuneesta pikaviestistä tulee info sähköpostiin ja niin ei tarvi joka tunti olla vahtaamassa. Opettajan kanssa infot sujuu puolin jos toisinkin hyvin samoin esim terveydenhoitajan.
 
vierass
Kannattaa tutustua vähän tuohon wilman toimintaan ja niihin asetuksiin, missä määrittelee mistä lähetetään viesti tulemaan itselle ja millolin.

Nuo tuntimerkinnät on enemmän selllainen koulun sisäinen juttu ja niiden käyttö vaihtelee ihan opettajakohtaisesti, huomaat kunhan lapsiasi on yläkoulun puolella. Osa käyttää vain poissaolejen kirjaamiseen, osa käyttää selkeästi itselleenkin muistikirjana. Tuntimerkinnöistä ei tarvitse varsinaisesti reagoida kuin selvittämättömiin poissaoloihin, merkkaat ovatko ne luvallisia vai ei, koulusta riippuen siellä voi olla muitakin vaihtoehtoja. Jos rupeaa olemaan unohtamis-, myöhästymis- ja läksyt tekemättä merkintöjä, niin silloin voi olla syytä ottaa asia puheeksi lapsen kanssa, että miksi.

Pikaviestit on ne varsinainen kommunikointikeino koulun kanssa ja niillä voi viestiä puolin ja toisin huolta aiheuttavista asioista, aikatauluista jne.

Joku vuosi sitten ei edes noista tuntimerkinnöistä mitään viestejä saanut itselleen, ne huomasi, jos sattui katsomaan niitä erikseen wilmassa käydessään. Nykyään meillä on siirtynyt kokeiden kirjauksetkin osin wilmaan, en niitä aina huomaa edes käydä kirjaamassa, jos opettaja ei ole erikseen niistä viestiä laitellut. Täytyisi oikeastaan käydä tutustumassa taas niihin viestäasetuksiin itsekin, kun wilma päiviteltiin äskettäin, onko sinne tullut muutoksia.
 
jhfeui
HR-taidot olis selvästi hyvä lisä opettajien koulutusohjelmaan... Viestintä ja hyvä vuorovaikutus oppilaiden ja vanhempien suuntaan on tärkeää. Jos ope ei laita koskaan mitään hyvää, pelkät negatiiviset palautteet ja unohdukset, antaa se kuvan kuin ope käyttäisi vain ikäviä asioita eikä hällä kiinnosta koulutyössä mikään hyvin mennyt. Ei anna ihan osaavaa ja kannustavaa kuvaa opettajasta.

Onneksi meillä opettajat laittaa hyvästäkin koulutyöstä terkkuja, kuten " luokan projektityö sujui tänään tosi hienosti. Teimme xxx ja xxx asiat ja kaikki olivat tosi hyvin mukana". Ei tarvi välttämättä kirjoittaa yksilöterkkuja vaan on ihan kiva kuulla jo sekin, että jokin yhdessä toteutettu juttu on mennyt hyvin.

Ei sinne hirveitä tarinoita tarvi tuottaa, eikä jatkuvaa sisältöä, mutta pienet satunnaiset terkuit hyvin menneistä jutuista on fiksua joskus koettaa tuottaa.
 
vierassss
Jos ei tule merkintöjä, niin tavallisestii menee =) Merkinnät kertoo poikkeuksista, esim läksyt tekemättä tai aktiivinen tuntityöskentely (eli esim viitannut tavallista enemmän) Meillä opet merkkaa sinne tulevat kokeet ja esim ilmoittavat seuraavan vkn liikuntatunneista yms.
 
"Walma"
Ahaa, siis ne tuntimerkinnät ei välttämättä ole vanhemmille suunnattuja? Myöhästymiset/poissaolot yms. toki ymmärrän mutta olen ihmetellyt niitä muita merkintöjä että pitääkö niihin reagoida jotenkin vai ei. Onko teillä tapana että läksyt merkitään, minusta se olisi tosi hyödyllistä mutta meillä semmoista ei opettaja harrasta ollenkaan.
 
"krista"
Minusta Wilma on ihan p..a. Kun lähettää kaikkille oppilaan opettajille viestin että lapsi on kipeä ja poissa koulusta kahtena tai kolmena päivänä, toivoisi että ne merkkaa poissa olo luvallinen eikä poissaolo luvaton.
Seuraavan päivän muutokset voisivat ilmoittaa aikaisemmin eikä yöllä, ja sitten seuraavana päivänä merkataan vaan ihan kun lapsen vika jos luistelu/hiihto vaihtuu sisäliikunnaksi tai toisin päin. En todellakaan ehdi aamulla lukea niitä viestiä ja yöllä, nukun....
 
[QUOTE="krista";30648113]Minusta Wilma on ihan p..a. Kun lähettää kaikkille oppilaan opettajille viestin että lapsi on kipeä ja poissa koulusta kahtena tai kolmena päivänä, toivoisi että ne merkkaa poissa olo luvallinen eikä poissaolo luvaton.
Seuraavan päivän muutokset voisivat ilmoittaa aikaisemmin eikä yöllä, ja sitten seuraavana päivänä merkataan vaan ihan kun lapsen vika jos luistelu/hiihto vaihtuu sisäliikunnaksi tai toisin päin. En todellakaan ehdi aamulla lukea niitä viestiä ja yöllä, nukun....[/QUOTE]Syyhän ei ole tapauksessasi opettajan tai Wilman vaan ihan lähtöisin sinusta. Miksi siis syytät Wilmaa?
 
vierass
[QUOTE="Walma";30648045]Ahaa, siis ne tuntimerkinnät ei välttämättä ole vanhemmille suunnattuja? Myöhästymiset/poissaolot yms. toki ymmärrän mutta olen ihmetellyt niitä muita merkintöjä että pitääkö niihin reagoida jotenkin vai ei. Onko teillä tapana että läksyt merkitään, minusta se olisi tosi hyödyllistä mutta meillä semmoista ei opettaja harrasta ollenkaan.[/QUOTE]

Nuo tuntimerkinnät vastaavat sitä, kun opettaja kirjasi ennen aikaan paperiseen päiväkirjaan poissaolijat yms tiedot tunnin aikana. Nyt sen sijaan on käytössä tuo wilma ja vanhemmatkin pääsevät näkemään, mitä merkintöjä heidän lapsistaan on sinne tehty eli siinä suhteessa avoimmuus kodin ja koulun kohdalla on kasvanut. Ne eivät niin omaa reagointia vaadi. Läksyjä ei sinne juuri kukaan merkkaa, ainoastaan pari yläkoulun opettajaa niitä joskus laittaa ja nekin yleensä silloin, kun asia on jäänyt vähän kesken tunnin lopussa, niin varmistavat, että kaikille tulee tiedoksi ne läksyt.

Läksyjen merkintään on ollut monelaista merkintää meidän lasten opettajilla. Jollain opettaja merkkaa punakynällä tehtävät läksyt, toisella on lappu kirjan välissä merkkaamassa. Jossain vaiheessa on ollut läksyvihko, mihin koululainen itse joutuu kirjoittamaan päivän läksyt joka päivä ja se on pitänyt sitten vanhemman merkata luetuksi.
 
Luulin aiemmin, et Wilma on opettajille hankala käyttää. Niin satunnaisesti siihen tuli viestejä. Sit esikko meni yläkouluun ja johan alkoi Wilman hyödyt tulla näkyväksi. Selvästi monia luokkia opettavat opet käyttävät sitä omana muistikirjanaan. Tuntiaktiivisuus, onnistuneet esitekmät, extrahommat tulevat hyvin näkyviksi. Oma esikko on "kympin tyttö", joten harvoin on negaa, muutaman kerran toki sitäkin. Alakoulussa Wilman käyttö edelleen satunnaista, varsinkin oppilaan omien merkintöjen osalta. Näen tärkeäksi, että onnistumisiakin merkittäisiin. Yhtä lailla niistä voi jutella kotona ja sillä tavalla nostattaa lapsen itseluottamusta ja luoda onnistumisen kokemuksia. Me aina otamme kotona puheeksi molemmat merkinnät ja onnistumisista maininta kantaa pitkälle (myös muita kuin tuota kympin tyttöä). Ilman muuta opettajakoulutukseen pitäisi lisätä tämänkin asian treenaamista.
 
vierass
[QUOTE="krista";30648113]Minusta Wilma on ihan p..a. Kun lähettää kaikkille oppilaan opettajille viestin että lapsi on kipeä ja poissa koulusta kahtena tai kolmena päivänä, toivoisi että ne merkkaa poissa olo luvallinen eikä poissaolo luvaton.
Seuraavan päivän muutokset voisivat ilmoittaa aikaisemmin eikä yöllä, ja sitten seuraavana päivänä merkataan vaan ihan kun lapsen vika jos luistelu/hiihto vaihtuu sisäliikunnaksi tai toisin päin. En todellakaan ehdi aamulla lukea niitä viestiä ja yöllä, nukun....[/QUOTE]

Kannattaa laittaa sieltä tuntimerkinnöistä, ilmoita poissaolosta. Ennen klo 12 voi ilmoittaa sen päivän poissolosta, 12 jälkeen seuraavan päivän. Itse käyn yleensä aamusta merkkaamassa, kun lapsi on jäänyt kotiin.

Jumppapäivän aamuna saatan käydä katsomassa, onko mitä ilmoiteltu. Yhden opettaja voi noista muutoksista laitella aamustakin, kun sää on kiikun kaakun, onko luistelujää kunnossa vai onko sen verran lämmintä, ettei pysty luistelemaan. Eikä maailma siihen kaadu, vaikka olisikin väärät varusteet. Tuo opettaja tietää, että väliin osa luokkansa oppilaista on ehtinyt jo lähteä kouluun ennen viestin lukemista.
 
"Lissu"
Tämä kai riippuu ihan siitä, mitä Wilmalta odottaa. Minun mielestäni on ihan näppärä väline kun pitää opettajien kanssa hoitaa arkisia, kiireettömiä asioita (esim. lapsella kirja hukassa, jalka kipeänä ja liikuntaa, ollut riitaa kaverin kanssa jne) mutta jos oikeasti haluaa tietää miten lapsella menee tai on kiireellistä asiaa, niin sitten puhelin käteen ja soittamaan tai sopii ihan tapaamisen opettajan kanssa. Mutta jos joku odottaa että Wilma kertoo ajantasaisesti kaiken lapsen elämästä ja koulun kuulumisista ilman että itse tarvii vaivautua edes kyselemään, niin ehkäpä odotukset on vaan liian korkealla.

Nuo viime tipan muutokset Wilmaan on tietysti ikäviä, niistä voisi varmaan opettajalle sanoa että ilmoittaisitko vähän pidemmällä varoitusajalla? Tai sitten ottaa vaan sen tavan, että vilkaisee Wilmaan aamulla.
 

Yhteistyössä