[QUOTE="Walma";30647834] Olisi kiva kuulla opettajien kommenttia tästä, miten sitä Wilmaa käytätte ja miten niihin tuntimerkintöihin pitäisi suhtautua?!?[/QUOTE]
itse merkkaan poissaolot (kun ne pitää tilastoidakin), myöhästymiset ja unohdukset. Toimii samalla muistikirjanani noiden osalta, kun unohdukset vaikuttaa esim. työskentelytaitojen arviointiin ja samalla vanhemmatkin tietävät missä mennään. Hölmöilyistä kirjoitan pikaviestin, jossa selitän asian (ja toivon vastaustakin).
Hyvä-merkintöjä en laita, kun ne menisivät minulla sellaisiksi 'kiintiöhyviksi', kun pitäisi yrittää olla kannustava kaikille. Kun mitään sellaista extreaerityishyvää ei kuitenkaan kaikista koko ajan keksi (saati ehdi wilmaan nakuttaa) ja taas tuntuu hölmöltä laittaa kerran viikossa se kiintiöhyvä, jos laps joka päivä osaa vaikka hyvin käyttäytyä ja hoitaa hommansa.
Kehun lapselle suoraan sitten, kun menee hyvin. Vanhemman saavat pärjätä vähän vähemmällä päänsilittelyllä (tästä ovat sitten monet eri mieltä). Toki jos jostain tietystä asiasta ollaan oltu tietyn oppilaan kohdalla vanhemman kanssa huolissamme tms. niin laittelen välillä viestiä asian tilasta, meni hyvin tai huonosti.
Hirveästi eroja on opejen kesken, eli tuohon suhtautumistapaan en osaa muuta neuvoa kuin että juttele open kanssa. Esim. vanhempainillassahan voi pelisäännöistä sopia, jotta jokainen tietää mitä toinen milläkin merkinnällä ajaa takaa ja miten toivoo toisen asiaan reagoivan.
Itse esim. tyhmyyksistä viestitellessäni toivoisin vanhemmalta kuittausta ja jopa lyhyttä tietoa siitä, miten asiaa on/onko ollenkaan kotona käsitelty. Voi olla nimittäin, että lapsen versio on ollut ihan eri kuin minun, minulla on voinut olla väärinymmärrys tai lapsella huijaus(yritys?) kotona. Koti on voinut jo asiasta rangaista niin, että en lisärangaistuksia katso tarpeellisiksi tai sitten koti voi olla jättänyt asian kokonaan käsittelemättä, jolloin tahdon antaa siitä koulussa tiukemman seuraamuksen.
Kaikki lapsen asioita koskevat luvat ja sopimukset tahdon vahingosta viisastuneena puhumisen lisäksi wilmaan, jotta ne ovat kirjallisesti tukenani, jos vahemman kanssa tulee vääntöä.