Nielurisojen poisto lapselta, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Häxa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Häxa

Vieras
Kaksvuotiaalla jo kolmas angiina tälle syksylle, nielurisat aivan turvoksissa ja vaikea hengittää. Päivystyksessä käytiin tänään ja maanantaina spesialistille. Päivystyslääkärin mielestä nielurisat olisi aiheellista poistaa sillä nielu oli kuulemma niin pahan näköinen.

Onko kokemuksia leikkauksesta? Miten on mennyt ja kuinka hyvin lapsenne ovat toipuneet? Olen hieman kahden vaiheilla koko leikkauksen kanssa, onko haitat suuremmat kuin hyödyt. Kärsiikö lapseni enemmän jatkuvista nielutulehduksista vaiko onko leikkaus kaiken vaivan arvoinen.
 
Kyllä nää tulehdukset alkaa olla rasittavia, kun kerran kuussa saa olla töistä pois. Rasittaa myös taloutta.

Eniten tietenkin säälittää lapsiraukka, nielu kun menee niin tukkoon että on vaikea hengittää nukkuessa ja siihen päälle 40 asteen kuume. Epäilyttää ja pelottaa vaan leikkauksen komplikaatiot; verenvuoto etc...
 
Lapsena tuo on vielä helppo operaatio, itse koin sen aikuisiän kynnyksellä kun nuo angiinat palasivat ja olin kipeä 2kk sen jälkeen. Kaikki tuntemani lapset ovat tuosta selvinneet parin viikon aralla kurkulla ja ankaralla jätskikuurilla ;)

Kaupan päälle lapsesi on vielä niin pieni ettei tule muistamaan operaatiosta mitään.
 
Jep, omalta tenavaltani leikattiin 2,5-vuotiaana. Oli jatkuvia verenmyrkytyksiä vaikka nieluviljelyissä ei näkynyt mitään, pöpöt pääsivät nielurisan sisältä verenkiertoon. Ihan mahdoton kierre...joka loppui kuin seinään kun risat oli leikattu. Ei komplikaatioita, 1,5-2 vkoa säännöllinen kipulääkitys (kipeä oli tietty alkuun) ja sen jälkeen ei muuta. Joten ehdottomasti suosittelen!
 
Kannattaa mennä leikkaukseen jos lääkärit sitä suosittelee.
Meidän lapsilla ei ole angiinat vaivanneet, mutta minulla oli lapsena tosi usein, mutta ei kuitenkaan niin usein että sille oltaisi alettu tekemään mitään muuta kun päivittelemään risojen kokoan. Vasta kun olin teini-ikäinen kehittyi angiinan yhteydessä nieluun mätäpaiseita ja vihdoin risat leikattiin pois (lopulta leikkattiin kaikki kerralla).

toistuvat angiinat on pirullisia.
 

Yhteistyössä