Nielurisaleikkaus aikuisiällä


Onkos paikalla immeisiä, joilta risat olisi leikattu aikuisiällä? Mulla siis edessä lähiaikoina ja olisin kokemuksia mielelläni halunnut kuulla...? Oliko kivulias toipumisaika, kuinka kauan saikkua, jne..
 
Mä olin 17-vuotias kun nielurisat leikattiin. Isot risat.
Meni ainakin kuukausi, ennen kun pystyin syömään mitään vähänkään kiinteämpää. Ekat viikot veden juominenkin oli tuskaa. Paraneminen ei mennyt ihan niin hyvin kuin olisi voinut mennä :|
 
lilli
Multaleikattiin 26 v. nielurisat ja ei ollut mitenkään miellyttävä kokemus. Olin ainakin viikon tosi kipeä, kaikenkaikkiaan taisin olla pois töistä 3 viikkoa, en muista ihan tarkkaan. Harrastan laulamista ja kuukausi siinä suurin piirtein meni ennenkuin pystyin laulamaan niin ettei kurkku tullut kipeäksi. Kipulääkkeitä kului...
 
Multa leikattiin n. 5 vuotta sitten. 2 viikkoa tuli sairauslomaa ja ens alkuun kyllä oli tosi kipeenä. Itse toimenpide tehtiin päiväkirurgiassa, joten mun piti päästä pois sieltä samana päivänä, mut enpäs päässytkään kun sain kipuun Panacodia, joka ei sopinut mulle vaan laitto oksentamaan (joo, se vasta kivaa olikin muutama tunti leikkauksesta). Mutta siis ihan hyvin loppujen lopuksi kaikki, äkkiä se unohtuu...
 

Kääk!! Ymmärsinkin lääkärin puheista, että on hankalampi toipuminen näin aikuisena, mutta että monta viikkoa. Voi kökkö! No, ei kai mahda mitään, kai se kuitenkin parempi on käydä napsasemaan ne pois ennemmin ku kärsii jatkuvista angiinoista/mätäpaiseista kurkussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Kääk!! Ymmärsinkin lääkärin puheista, että on hankalampi toipuminen näin aikuisena, mutta että monta viikkoa. Voi kökkö! No, ei kai mahda mitään, kai se kuitenkin parempi on käydä napsasemaan ne pois ennemmin ku kärsii jatkuvista angiinoista/mätäpaiseista kurkussa.
Joo, suosittelen kyllä muuten tota leikkausta ihan ehdottomasti. Mulla jäi angiinat ja proput sille tielleen!
 
vieras
6v sitte laikattim olin noin 30v...en menisi mistään hinnasta uudestaan mutta se leikaus on auttanut ettei yhtään kertaa ole ollut enää angiinaa eikä kurkkukipua. laulu ääni meni kyllä mut väliäkö sillä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Kääk!! Ymmärsinkin lääkärin puheista, että on hankalampi toipuminen näin aikuisena, mutta että monta viikkoa. Voi kökkö! No, ei kai mahda mitään, kai se kuitenkin parempi on käydä napsasemaan ne pois ennemmin ku kärsii jatkuvista angiinoista/mätäpaiseista kurkussa.
Suosittelen! Mulla tosiaan napsastiin ne vissiin 01 tai 02 ja sen jälkeen ei oo ainuttakaan angiinaa ollu. Ja sitä ennen oli aina kun oli hiemankin flunssaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Kääk!! Ymmärsinkin lääkärin puheista, että on hankalampi toipuminen näin aikuisena, mutta että monta viikkoa. Voi kökkö! No, ei kai mahda mitään, kai se kuitenkin parempi on käydä napsasemaan ne pois ennemmin ku kärsii jatkuvista angiinoista/mätäpaiseista kurkussa.
Suosittelen! Mulla tosiaan napsastiin ne vissiin 01 tai 02 ja sen jälkeen ei oo ainuttakaan angiinaa ollu. Ja sitä ennen oli aina kun oli hiemankin flunssaa.
minäkin suosittelen...vaikka joutuukin kärsimään jonkin aikaa mutta kyllä se on sen fäärtti.kun joutuu niis angiinoiskin kärsiin :| mulla oli angiina het kun vain pienikin lenssu tuli,eikä tarvittu aina ees sitä lenssua tai mtn tai joskus tuli het uus kun edellinen kuuri loppu...kärsin noista varmaan parisen vuotta ja sitten kun leikattiin en ole senjälkeen ainuttakaan angiinaa kärsiny tai ees juuri kurkkukivuista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja butukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Kääk!! Ymmärsinkin lääkärin puheista, että on hankalampi toipuminen näin aikuisena, mutta että monta viikkoa. Voi kökkö! No, ei kai mahda mitään, kai se kuitenkin parempi on käydä napsasemaan ne pois ennemmin ku kärsii jatkuvista angiinoista/mätäpaiseista kurkussa.
Suosittelen! Mulla tosiaan napsastiin ne vissiin 01 tai 02 ja sen jälkeen ei oo ainuttakaan angiinaa ollu. Ja sitä ennen oli aina kun oli hiemankin flunssaa.
minäkin suosittelen...vaikka joutuukin kärsimään jonkin aikaa mutta kyllä se on sen fäärtti.kun joutuu niis angiinoiskin kärsiin :| mulla oli angiina het kun vain pienikin lenssu tuli tai joskus tuli het uus kun edellinen kuuri loppu...kärsin noista varmaan parisen vuotta ja sitten kun leikattiin en ole senjälkeen ainuttakaan angiinaa kärsiny tai ees juuri kurkkukivuista.
Mulla oli ihan lapsesta lähtien, en ymmärrä kun nyt vasta tajuttiin ne pois napsasta ja siihenkin tarvittiin ihan jumalaton paise nieluun, et ne sitten pois otettiin. Mut joo, eipä jääny ikävä!
 
Yksi kokemus
Mun mieheltä leikattiin noin vuosi sitten. Itse leikkaus meni hyvin ja ekan päivän kotona oli niin kipulääketokkurassa, että sekin meni. Syömään ei pystynyt, joten juottelin sille apteekin energiajuomia jääkylmänä, että jotain energiaa sai. Kolmisen viikkoa oli kaiken kaikkiaan saikulla.

Vajaa viikko leikkauksen jälkeen (nukkui yöt nojatuolissa, kun makuuasento pahensi kipua) heräsin yöllä kolmen aikaan hirveeseen ryskeeseen. Ryskytti kylppärin seinää, kun ei pystynyt puhumaan/huutamaan. Menin katsomaan ja siellähän se vuosi kuin pistetty sika. Lavuaari oli puolillaan verta ja hyytymiä. Oli katteet irronneet ja repäisseet pienen valtimon auki... Soitin lanssin paikalle ja yritin kylmällä niskassa sillä aikaa hillitä vuotoa. Tulivat, laittoivat tipan (7 yritystä, kun oli paineet jo niin alhaalla), hemohesiä tippumaan ja hirveellä vauhdilla korvaklinikalle.

Toipumisaika tietysti piteni, kun joutuivat polttamaan suonen kiinni ja uudet katteet muodostuivat. Se oli kyllä hirvee yö, onneksi oon itse alalla, enkä panikoinut. Eli ainakaan viikkoon ei sais olla yksin kotona, siitä kyllä mainitsevat sairaalassakin. Riski tähän on verrattain pieni, muistaakseni 3 %:n luokkaa.
 
minä
Olen myös menossa leikkaukseen, jonottelen... ainoa asia mitä pelkään/jännitän, on kun imetän vielä ja varmaan vielä silloinkin. Mitenköhän on, jos olen kuolemankielissä leikkauksen jälkeen, ja vauvaa pitäisi kuitenkin hoitaa, saako mies saikkua ja kuinka kauan?
 
vieras
Mulla leikattiin 16 vuotiaana, leikkauksen jälkeen nousi kuume ja jouduin syömään antibiotteja tulehdukseen.
Oli ollu joku lääkäri harjoittelija, ne leikkauskohdat ns poltettiin kiinni, se oli ollu liian suurella se poltto juttu, ja lopputulos oli että mulla oli nielu, kitalaki ja suu täynnä palorakkoja!
Olis voinu nostaa hoitovirhesyytteen jos ois halunnu, mutta ei viittiny alkaa taisteleen asiasta!
Paranemiseen meni n 3 viikkoa, ja n 2 viikkoa söin soseutettua ruokaa ja särkylääkkeitä ja sit pikkuhiljaa muuta ruokaa, mutta siis itse leikkaus ei ole kovin paha homma eikä varmaan toipuminenkaan, jos kaikki menee niinku pitää!
 
+
No minä kerron sitten sen positiivisen kokemuksen... Parina ekana päivänä ei ollu kipee, vain arka; jäätelöä, mehukeittoa ja muuta pehmeää viileää söin hyvin. 3 ja 7 päivä kaikista kurjimmat, mutta menisin vaikka kerran vuodessa leikkaukseen, kun sillä sai kurkun näin hyvään kuntoo! Ei misään vaiheessa ihan älyttömän kipeä, samaa luokkaa kuin angiinassa muutenkin, et nieleminen vaikeeta jne. Leikkauksesta nyt vuosi, eikä kertaakaan mitään häikkää nielussa. :) Siis 27-v leikattiin...
 
Vierailija...
Multa leikattiin viime torstaina ja kipua ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, ainoastaan nukkuminen on ollut ongelma, kun makuuasennossa, oli sitten kyljellään tai selällään alkaa heti kuorsata, kun alkaa vaipua uneen ja sit herää itsekin siihen. Nielussa kun limakalvot turvoksissa, niin kuorsaaminenkin voimistunut.

Nyt pari päivää leikkauksen jälkeen on kaula hieman turvoksissa ja hieman kuristava olo, mutta varsinaista kipua ei edelleenkään, tosin varmaan kiitos kipulääkityksen (100 mg ketoprofeenia 3 x vrk + PanaCod pore 1-2 tabl 1-4 x vrk).

Leikkaustakaan ei tarvii pelätä, kun antavat esilääkityksen, itse operaatio kestää kokeneella kirurgilla noin 20 min ja nielu vielä puudutetaan, leikkauksen aikanakin jo saa kipulääkettä ja heti heräämisen jälkeen lisää, jos tarvetta eli ainakin täällä Helsingissä Korvaklinikalla pyritään siihen, että kipua ei tarvitse kokea eli jos vähän tuntuu kipua, niin siitä pitää mainita, niin asialle tehdään jotain eli pitää osata avata suunsa eikä vain ajatella, että olen nyt reipas, että kyllä mä tän verran kipua kestän. Ainakin toistaiseksi olen selvinnyt siis vähemmillä kiputuntemuksilla kuin jos olis angiina päällä...

Nyt sitten odotellaan, että peitteet irtoo ja toivon mukaan tuo kaulan turvotus alkais myös vähentyä, kun tuntuu ahdistavalle. Toivottavasti ei tule mitään ylimääräisiä vuotoja peitteiden irrotessa, että selviäis tällä 2 viikon sairaslomalla. Vaikka vasta toinen päivä kotona (leikkauspäivänä pääsee kotiin, jos vointi ok) toimettomana, niin alkaa jo tympiä telkun tuijottaminen ja nukkuminen... Mutta jos lopputulos on toivottu, niin kyllä tän kestää... :)
 
Vierailija...
Jäi tosta vastauksesta pois, että oon 33v mies... Ja myös se jäi mainitsematta, että avopuolison mukaan henki haisee aikas pahalle, vaikka pesis useamman kerran päivässä hampaat ja kurlais varovasti suuvedellä. Mutta minkäs teet... :)
 
Tipu
Vatsahapot saattaa aiheuttaa pahaa hajua hengitykseen.. Mulla sama vika, mutta en oo vielä löytäny pysyvää ratkaisua. On hengityksenraikastajaa (HaliZetia yms, mutta i ne auta ku tilapäisesti..
 

Yhteistyössä