Nielurisaleikkauksessa käyneet!!

  • Viestiketjun aloittaja panikoiva äiti ;)
  • Ensimmäinen viesti
panikoiva äiti ;)
Miksi leikkaukseen laitettiin?Ja miten lääkäri tutkii,onko nielurisa iso?Oliko apua?Oliko kipeenä jälkeenpäin?Minkäikäisestä lapsesta kyse?Meidän 4v odottaa arvioon pääsyä.Hän on sen tyylinen,että ois kiva vähän etukäteen kertoa,mitä lääkäri mahd.tekee kun tutkii...
 
viety aikoinaan
Leikkaukseen laitettiin jatkuvien angiinoiden vuoksi, olin kylläkin jo 15 v, kun risat leikattiin. Lääkäri siis otsalappu otsallaan ja nieluspaatteli kädessä (nielulasta, jätskitikunoloinen) kurkkaa nieluun painaen lastalla kieltä. Ei siis satu ollenkaan. Itse leikkaushan tehdään nukutuksessa....
 
Mulla leikattiin nielu ja kitarisat joskus 6vuotiaana, leikattiin koska mulla oli syntymästä asti kauhee korvatulehduskierre ja kaikki muut keinot oli käytetty sataan kertaan (puhkomiset ym.)olin sairaalassa n.viikon ja ekat päivät kyllä aika kipeenä.sit helppas kun saikin herkutella jäätelöllä :D
En kyllä muista muuta tutkimisesta kun vaa et katto suuhun...autto kyllä siinä mielessä et korvatulehduksia ei oo ollut enää kun 1-2 vuodessa ja muukin sairastelu väheni.
tosin sain keuhkokuumeen n.kk leikkauksesta mutta se tuskin johtu siitä..
 
ap
Kiitos vastanneille! Onko ketään,kellä pienempää lasta olisi tutkittu ja leikattu? Mietin vaan,että mites tuo tutkiminen nuilla pienemmillä,kun ei välttämättä anna lääkärin oma-aloitteisesti suuhun tikulla tökkiä...Kait sitä sitten väkisellä paikallaan pidetään,jos tarvii kurkkuun pidemmälle katsoa =/ Miten muilla pienemmillä on mennyt?
 
HelloShitty
5v tytöltä leikattiin 4 vko sitten ne pois koska sillä oli järkynkokoinen paise kurkussa, ihan niitten takana. kiireellisenä osastolle ja illalla ne poistettiin. tyttö jäi sairaalaan yheks yöks. ite sain olla mukana. koko homma sujui paremmin kuin hyvin. parani ihan törkeen nopeesti ja pystyi heti syömään normiruokaa. =)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis joutuuko sairaalassa olemaan pidempään? Että ei onnistu päiväkirurgisena toimenpiteenä?
me oltiin yhen yön. en tiiä sit jos on suunniteltu leikkaus. meiän tytöllä oli niin iso toi paise ettei henki kulkenu kunnolla. :( illalla klo 17 pääsi leikkausaliin..tuli takas osastolle puol seittemält. en pääsy mukaan saattelee enkä heräämöön.

seuraavana päivänä lääkäritarkastuksen jälkeen päästiin kotiin.
 
ap daydreamsille =)
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
Mulla leikattiin nielu ja kitarisat joskus 6vuotiaana, leikattiin koska mulla oli syntymästä asti kauhee korvatulehduskierre ja kaikki muut keinot oli käytetty sataan kertaan (puhkomiset ym.)olin sairaalassa n.viikon ja ekat päivät kyllä aika kipeenä.sit helppas kun saikin herkutella jäätelöllä :D
En kyllä muista muuta tutkimisesta kun vaa et katto suuhun...autto kyllä siinä mielessä et korvatulehduksia ei oo ollut enää kun 1-2 vuodessa ja muukin sairastelu väheni.
tosin sain keuhkokuumeen n.kk leikkauksesta mutta se tuskin johtu siitä..

Miksi jouduit olemaan nuin kauan sairaalassa?Onko se ihan vakikäytäntä,että pitää useita öitä olla?Ettei voi samana iltene päästä kotiin jos aamusta leikataan?
 
Mut ja veljeni laitettiin nielurisaleikkaukseen kun mä olin 11v, broidi jo 13v, 2 vuotta kestäneen angiinakierteen vuoksi. Sairaalassa otettiin röntgenkuvat ja peilillä katsoivat (suun kautta, ei tunnu miltään) nielun. Meillä oli huonoa tuuria kyllä, broidilla oli niin raju verenvuoto leikkauksen jälkeen että joutui tehohoitoon ja uusiin leikkauksiin (tosin oli huomaamatta jääneen verisuonipoikkeaman syytä) ja mulla verenvuotoa oli ollut leikkauksessa puoli litraa, joten kotiinpääsy venähti viikkoon. Olihan se kurkku kipeä, mutta pahin asia oli se, että kesti pitkään oppia nielemään oikein mitään, kun kaikki tahtoi tulla nenästä ulos, kun oli tottunut koko elämänsä nielemään valtavien nielurisojen kanssa :/

Mutta lukuunottamatta tämänkaltaisia poikkeustapauksia nuo leikkaukset menee yleensä hyvin ja pääsee jo samana päivänä pois sairaalasta. Luulen, että mitä pienempi mukau, sen helpommalla pääsee, onhan se nielurisan kokokin erilainen taaperoilla kuin jo teini-ikään päässeillä.
 
ap
Kiitos pehmeäpupu vastauksesta!Onneksi poikaa on ennenkin leikattu,että ei pitäis mitään tuommoista ainakaan toivottavasti tulla.Jos kaikki menee hyvin,niin sitten pääsee samana päivänä kotiin?Vielä utelen nuorempia leikkauksessa käyneitä...onko olleet kipeitä ja kiukkuisia leikkauksen jälkeen?
 
AulisKotityöläinen
Meidän tytölät leikattiin viime tammikussa, kun oli 4-v. Toinen nielurisa turposi niin isoksi, että sen näki ihan paljain silmin eipä siinä kummempia tutkimuksia tarvittu. Miellä alkoi korvakierre uudestaan, vaikka oli jo vauvana putkitettu kertallee, joten kävimme korvapolilla vielä vähän tarkemassa tutkimuksessa. Sieltä tuli lähete leikkaukseen, jossa poistettiin sekä nielu- että kitarisat ja toinen korva puhkaistiin ja tyhjennettiin.

Leikkauspäivänä mentiin aamulla sairaalaan, jossa osastolla sai esilääkityksen ja pääsi leikkaukseen heti yhdeksältä. TAkaisin osastolle pääsi jo ennen puoltapäivää, nukkui lähes koko päivän, isä jäi sairaalaan kaveriksi. Vähän oli valitellut kurkkukipua ja sai siihen kipulääkettä. Yö oli mennyt levottomasti valvoessa, mutta muuten kaikki sujunut oikein mallikkaasti. Seuraavana aamuna pääsi kotiin jo ennen puoltapäivää.

Toipumisaika oli kaksi viikkoa, jonka aikana ei saanut harrastaa rajua liikuntaa ja piti muutenkin ottaa rauahallisesti. Hoidosta/koulust olisi pitänyt olla pois olikohan peräti viikko, en muistatarksti kun hoidan lapsia kotona. Kaksi viikkoa piti myöskin syödä pehmeää tai nestemäistä ruokaa, etteivät kurkussa olevat ruvet aukea. N. viikko leikkauksen jälkeen oli vuotoriski, kun ruvet alkoivat irrota, meillä ei ollut mitään vuotoja. Työtön kurkku oli kipeä ehkä viikon verran, niin että sai maksimiannokset särkylääkkeitä, toinen viikko meni jo melkein ilman särkylääkkeitä.
 
AulisKotityöläinen
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mutta lukuunottamatta tämänkaltaisia poikkeustapauksia nuo leikkaukset menee yleensä hyvin ja pääsee jo samana päivänä pois sairaalasta.
Nielurisaleikkauksen jälkeen pitää kyllä olla yönyli sairaalassa! Mutt se on kyllä totta, että mitä pienenmpi potilas sen nopeemmin yleensä toipuu eikä ole niin kipeä kuin isompana. Näin sanoivat osaston hoitajatkin :)

 
Meidän pojan nielurisat leikattiin vähä yli 5-vuotiaana. Nukkui yöllä levottomasti kun kuorsasi ja muutenkin nielurisat oli isot, ei niitä sen tarkemmin tutkittu. Aamulla sairalaan, esilääkitys ja isä sai olla mukana nukahtamiseen asti. Kaikki meni hyvin, iltapäivällä pojalle maistui jo mehu/jäätelö ja pääsi kotiin. Toki oli illan väsynyt. Ensimmäisen viikon ajan särkylääkettä annettiin säännöllisesti ja toinenkin viikko piti ottaa rauhallisesti.
 
johanna
Olen 16v. kävin nielu- ja kitarisa leikkauksessa 5pv sitten. Olin yön sairaalassa, kipulääkettä sain vaikka kuinka paljon, kurkku on todella kipeä, jotkut päivät menee itkien kivun takia. Kipulääkkeiksi kotiin sain panacodia poretabletteina ja jotain muita kapseleita, joita syödään 10pv. Tuntuu että ei olis kannattanu käydä ollenkaa leikkauttaa mutta ehkäpä tää tästä helpottaa. tuskaa on, kaikki tuntuu tulevan nenästä ulos jos tosi turvoksissa sattuu olemaan (nenästä kiinni pitäminen auttaa). Aamut on etenkin tuskaa kun ei yöllä tule lääkkeitä ottaneeksi ellei herää kipuihin. Lääkkeet laittavat tietysti vatsan sekaisin kun ei oikein mitään pysty syömään. HUOM! tein sen virheen että söin kiinteää ruokaa kun kipulääkkeet rauhoitti kurkun, en tosiaan suosittele, kurkku on kipeämpi nyt kuin voi vaan kuvitellakaan.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Olen 16v. kävin nielu- ja kitarisa leikkauksessa 5pv sitten. Olin yön sairaalassa, kipulääkettä sain vaikka kuinka paljon, kurkku on todella kipeä, jotkut päivät menee itkien kivun takia. Kipulääkkeiksi kotiin sain panacodia poretabletteina ja jotain muita kapseleita, joita syödään 10pv. Tuntuu että ei olis kannattanu käydä ollenkaa leikkauttaa mutta ehkäpä tää tästä helpottaa. tuskaa on, kaikki tuntuu tulevan nenästä ulos jos tosi turvoksissa sattuu olemaan (nenästä kiinni pitäminen auttaa). Aamut on etenkin tuskaa kun ei yöllä tule lääkkeitä ottaneeksi ellei herää kipuihin. Lääkkeet laittavat tietysti vatsan sekaisin kun ei oikein mitään pysty syömään. HUOM! tein sen virheen että söin kiinteää ruokaa kun kipulääkkeet rauhoitti kurkun, en tosiaan suosittele, kurkku on kipeämpi nyt kuin voi vaan kuvitellakaan.
Sun pitää ottaa niitä lääkkeitä säännöllisesti, yölläkin, ettei se kipu pääse pahaksi. Sitten se pysyy aika hyvin poissa eikä pääse niin pahaksi. Jos pääsee pahaksi, sitä on vaikea saada enää pois.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja AulisKotityöläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mutta lukuunottamatta tämänkaltaisia poikkeustapauksia nuo leikkaukset menee yleensä hyvin ja pääsee jo samana päivänä pois sairaalasta.
Nielurisaleikkauksen jälkeen pitää kyllä olla yönyli sairaalassa! Mutt se on kyllä totta, että mitä pienenmpi potilas sen nopeemmin yleensä toipuu eikä ole niin kipeä kuin isompana. Näin sanoivat osaston hoitajatkin :)
Päiväkirurginen juttu. 20 minuuttia kestäneen leikkauksen jälkeen heräämössä vuodelepo 2 tuntia, tunti jalkeilla tarkkailussa (pystyttävä juomaan ja vointi oltava muutoinkin ok) ja sitten kotiin.
 
nielurisat näkyy kun otsalampulla ja tikulla katsoo. meillä lapsi joutu kyseiseen operaatioon kuirsauksen ja jatkuvien korvatulehdusten takia. samalla leikattiin kitarisa ja laitettiin putket. leikkaus tehdään nukutuksessa. toki lapsi on kipeä sen jälkeen, mutta yleensä kotiin pääsee kuitenkin jo samana päivänä. alkuun ei saanut syödä kuin vellejä ja nesteitä ja kylmiä ruokia, ei mitään kuumaa ja karkeaa kuten esim. leipä. viikon päästä leikkauksesta kurkku oli kipeimmillään kun sinne muodostui ne kiristävät peitteet. veren vuoto vaara siinä on ainakin sen viikon. ja kolme viikkoa oli meillä pois päiväkodista. vaivat kyllä loppu myös tuohon leikkaukseen
 

Yhteistyössä