neuvoton,itsemurhalla uhkailua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caramelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

caramelli

Vieras
tilanne menny siis tuohon. ilmenee heti jos käyn jossain (ystävällä että olen yötä kun asuu kaukana,vanhempieni luona mökillä jne ) .
Eilen tuli viestejä jossa oli hänen vanhempiensä numero johon soittaa tänään jos ei kuulu tai näy.
Kyse on siis avopuolisostani kun jäi alusta pois.Lupasi mennä juttelee johonkin päivystykseen mutten tiedä mitä voin tehdä. Sitä painaa monet huolet (raha ja yletön mustasukkaisuus et löytäisin paremman)
sain yöl tulemaan viereen nukkuu et sain rauhan mutta noi raastaa.
ja mustana en kykene tästä kirjoittaa..jos jollain kokemusta mustaudun kyllä ja laitan yytä muuten harmaana pakko =/

Olen joskus soittanut vastaavassa tilanteessa valtakunnalliseen mielenterveyden palveluun (voi soittaa nimettömänä). Sieltä sanottiin, että kun puheet ovat uhkaavia ja mustia, täytyy vain hienovaraisesti kääntää jutustelua positiivisempaan suntaan, varsinkin jos mies on humalassa. Tilanteen pitäisi antaa laueta varovasti ohi. Miehesi tarvitsee hoitoa, mutta lain mukaan ei voi viedä pakolla. Eli ympäripuhumista. Muutoin positiivista tunnelmaa, arjen rutiineista kiinni ja yritä saada näkemään positiivisia ja onnellisia asioita ympärillään. Jos miehelläsi on alkoholiongelmia, voi olla viisasta irtaantua koko tilanteesta vielä kun voi, ja elää tiukasti omaa elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Soita mielenterveystoimistoon ja pyydä josko saisit varattua sille ajan sinne, Jos on joku tietty hetki että uhkaa tappaa itsensä niin hätänumerosta saa kans apua.

mä olen lupautunut lähtee jo vuosi sitten mukaan juttelee kunhan varaa ajan mut ei se saa aikaan. en tiedä voiko noin vaan toisen puolesta alkaa soittelee =/ oli vaan niin paha olla viime yönä kun ei tuollaisia viestejä ole ennen tullu jossa numero niin tiesin et tilanne alkaa olemaan tosi paha

Sinä olet vastuussa läheisestäsi. Olet hänen avopuolisonsa ja ilmeisesti haluat hänen parastaaan. Haluathan että hän olisi taas se ihana mies johon rakastuit.
Joten soita mielenterveystoimistoon. Menette sinne yhdessä, ja puhu sinä mikäli hän ei saa sanaa suustaan. Mutta muista että ensisijainen asiakas on HÄN, etkä sinä, joten jos hänellä on asiaa anna hänen ensisijaisesti olla äänessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus soittanut vastaavassa tilanteessa valtakunnalliseen mielenterveyden palveluun (voi soittaa nimettömänä). Sieltä sanottiin, että kun puheet ovat uhkaavia ja mustia, täytyy vain hienovaraisesti kääntää jutustelua positiivisempaan suntaan, varsinkin jos mies on humalassa. Tilanteen pitäisi antaa laueta varovasti ohi. Miehesi tarvitsee hoitoa, mutta lain mukaan ei voi viedä pakolla. Eli ympäripuhumista. Muutoin positiivista tunnelmaa, arjen rutiineista kiinni ja yritä saada näkemään positiivisia ja onnellisia asioita ympärillään. Jos miehelläsi on alkoholiongelmia, voi olla viisasta irtaantua koko tilanteesta vielä kun voi, ja elää tiukasti omaa elämää.

pidetään mielessä. humalassa ei todellakaan ollut silloin. normaalisti ollaan päivät,ulkoillaan,tehdään ruokaa jne. se pelkää asioita jotka on turhia.en tiedä...sekava olo.en kuitenkaan ole sen ex joka pihasta lähtee toisen mukaan.ei tässä raha asiat oo itelläkään hyvin mutten koskaan jättäis lapsiani vaan väkisin eteenpäin

Alkuperäinen kirjoittaja sinä:
Sinä olet vastuussa läheisestäsi. Olet hänen avopuolisonsa ja ilmeisesti haluat hänen parastaaan. Haluathan että hän olisi taas se ihana mies johon rakastuit.
Joten soita mielenterveystoimistoon. Menette sinne yhdessä, ja puhu sinä mikäli hän ei saa sanaa suustaan. Mutta muista että ensisijainen asiakas on HÄN, etkä sinä, joten jos hänellä on asiaa anna hänen ensisijaisesti olla äänessä.

rakastan kyllä edelleen koska on se sama ihminen johon rakastuin. ymmärrän että ihmisellä on paha olla ja olen yrittänyt jutella tai lähteä mukaan varaa aikaa mutta ei.nyt vaan alko liikaa pelottaa. yritin lukea aikasempia ketjuja täällä näistä mutten saanu oikein mitään irti kun yks sanoo toista.ketään kun ei voi pakottaa,aikuista ihmistä varsinkaan

Minä neuvoisin myös ottamaan yhteyttä mielenterveyspuhelimeen.

On myös hyvä muistaa että itsemurhalla uhkailu voi olla manipulaatiota ja väkivallan muoto - ei välttämättä sinun tapauksessasi, mutta jos miehen pyrkimys on rajoittaa sinun vapauttasi tai kiristää sinua tavalla tai toisella, niin viisainta saattaisi olla irrottautua suhteesta.

Mutta itse varmaan osaat tehdä tilannearvion ja toimia oikein :) Viisautta ja voimia!

Haluaisin huomauttaa, että kenenkään vastuulle ei voi sysätä toisen itsemurhaa. Jos on itsetuhoisia aikeita, sen todennäköisesti toteuttaa vaikka toinen istuisi päällä. Syyllistäminen tai vastuuttaminen on turhaa. Valitettavaa, mutta totta. Läheisen puolesta voi ottaa yhteyttä mielenterveyspuolella tai esim lääkäripäivystykseen. Ajan saa todennäköisesti melko pian jos on itsetuhoisia ajatuksia. Parempaa jatkoa!

Sinä olet vastuussa läheisestäsi. .

Tää kuulostaa kamalta...itse olen kamppaillut samantapaisen asian kanssa vuoden päivät. Muut sukulaiset eivät välitä / usko näitä itsemurhapuheita.

Millä viedä aikuinen ihminen hoitoon kun ei siihen ole suostuvainen...miten voi olla vastuussa läheisestään jos kaikkensa yrittää ja se ei riitä ?

Kun on kuukauden päivät nukkunut koiranunta vahtien ettei läheinen pääse yöllä lähtemään tappamaan itseään niin arvatkaapa miltä tuntuu kuulla että olet hänestä vastuussa ?

Kai tälläkin on rajansa ?

Minä kehoittaisin soittamaan tuohon valtakunnalliseen palvelunumeroon ensin. Siellä on ammattilaiset neuvomassa, ja jos kerrot paikkakunnan, he kertovat mihin otetaan yhteyttä. Mielenterveystoimistoon ei voi noin vain viedä toista aikuista. Voisit korkeintaan varata ajan itsellesi ja puhua miehen mukaan, ja seuraavat ajat miehellesi. Jos miehelläsi on alko-ongelma, sinä ET ole vastuussa hänen ongelmistaan! Sinä voit patistaa miestä hoitoon, mutta jos hän ei suostu, se EI ole sinun syytäsi. Miehen pitää itse haluta hoitoon, muutoin hän syyttää ja uhkailee sinua siitäkin, että paljastit hänen ongemansa ulkopuolisille. Jos löydät miehen masennuksesta sopivia lehtijuttua tms. niin niiden lukeminen voisi olla miehellesi hyvää "vertaistukea" ja laskea kynnystä hakeutua hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja caramelli:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Soita mielenterveystoimistoon ja pyydä josko saisit varattua sille ajan sinne, Jos on joku tietty hetki että uhkaa tappaa itsensä niin hätänumerosta saa kans apua.

mä olen lupautunut lähtee jo vuosi sitten mukaan juttelee kunhan varaa ajan mut ei se saa aikaan. en tiedä voiko noin vaan toisen puolesta alkaa soittelee =/ oli vaan niin paha olla viime yönä kun ei tuollaisia viestejä ole ennen tullu jossa numero niin tiesin et tilanne alkaa olemaan tosi paha

Sä voit ainakin soittaa ja kysyä et onnistuuko ja mitä mahdollisuuksia sulla on saada sille apua. Toisinaan noissa tilanteissa se sairastunut on niin pohjalla ettei se saa enää itselleen hankittua apua. Mulle sanottiin et mä en voi varata aikaa toisen puolesta mutta sitten kuitenkin tuolla mielenterveys puolella olivat toista mieltä eli oisinkin ilmeisesti pystynyt sen ajan varaan toiselle ja voin sanoa et puhuin varmaan vuoden toista ympäri ennen kun se varas itse ajan. Voimia teille ja toivottavasti saatte asiat järjestymään :hug:

Jos miehelläsi on alkoholiongelmia, voi olla viisasta irtaantua koko tilanteesta vielä kun voi, ja elää tiukasti omaa elämää.

pidetään mielessä. humalassa ei todellakaan ollut silloin.

Tuo on kuitenkin niin tyypillistä alkoholistin käyttäytymistä, että mun on pakko vielä tehdä lisäkysymys: on ko hän alkoholisti? Ei alkoholistin tarvi juodan kun kerran vuodessa viikon putki, mutta siinä välissä se odottaa ja miettii sitä seuraavaa kertaa kun saa juoda ja rypee välillä itsesäälissä, maalaa välillä pilvilinnoja tai käyttäytyy ylipäänsä mielettömästi.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalontoveri:

Tää kuulostaa kamalta...itse olen kamppaillut samantapaisen asian kanssa vuoden päivät. Muut sukulaiset eivät välitä / usko näitä itsemurhapuheita.

Millä viedä aikuinen ihminen hoitoon kun ei siihen ole suostuvainen...miten voi olla vastuussa läheisestään jos kaikkensa yrittää ja se ei riitä ?

Kun on kuukauden päivät nukkunut koiranunta vahtien ettei läheinen pääse yöllä lähtemään tappamaan itseään niin arvatkaapa miltä tuntuu kuulla että olet hänestä vastuussa ?

Kai tälläkin on rajansa ?

siksi mä joka reissusta tulen vuorokauden jälkeen pois. Viimeks sain jo muualla ollessani viestejä. En uskalla käydä missään kun se pelko iskee tajuntaan. Silti toinen sanoo et mun pitäisi käydä ja ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jos miehelläsi on alkoholiongelmia, voi olla viisasta irtaantua koko tilanteesta vielä kun voi, ja elää tiukasti omaa elämää.

pidetään mielessä. humalassa ei todellakaan ollut silloin.

Tuo on kuitenkin niin tyypillistä alkoholistin käyttäytymistä, että mun on pakko vielä tehdä lisäkysymys: on ko hän alkoholisti? Ei alkoholistin tarvi juodan kun kerran vuodessa viikon putki, mutta siinä välissä se odottaa ja miettii sitä seuraavaa kertaa kun saa juoda ja rypee välillä itsesäälissä, maalaa välillä pilvilinnoja tai käyttäytyy ylipäänsä mielettömästi.

ei ole alkoholisti. joi paljon ennen meidän yhdessä oloa,mutta vähensi kun sai sisältöä elämään ja lapsikin syntyi. Ehkä kerran kuukaudessa juo sen 6 olutta. Jos olen reissus niin varmasti enemmän (tosin niitä reissuja teen ehkä muutamia kertoja vuodessa)

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalontoveri:

Olen ihan samaa mieltä, tuo kuulostaa kamalalta. Sinä olet vastuussa vain niistä asioista, joihin voit itse vaikuttaa - toista ihmistä et voi pitää hengissä vaikka kuinka yrittäisit. Toki voit pyrkiä tukemaan, mutta teet hänelle ja itsellesi karhunpalveluksen jos suostut kainalosauvaksi vaikka hän ei edes pyri kävelemään itse.

Todella raukkamaista uhata itsarilla.
Ja tuo ei tule loppumaan jos sillä saa toivotun lopputuloksen.

Ketään ei ole vastuussa toisen teoista,uskomatonta miten täällä sellaista väitetään.

Masennus oireilee monasti noin,eli hoitoon mies.

Mutta ap,sinä et ole vastuussa miehes tekemisistä.Et mitenkään.
Suututtaa ihan puolestasi.

Olen ollut samassa tilanteessa,eksä uhkaili itsarilla.
Sanoin ihan tyynesti hälle,että surettaa moinen puhe mutta en voi päättää hänen puolestaan.Jos hän todella näkee että se ainut vaihtoehto niin en voi estää.

Lopetti uhkailut ja jätti mut lopulta rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Ketään ei ole vastuussa toisen teoista,uskomatonta miten täällä sellaista väitetään.

Masennus oireilee monasti noin,eli hoitoon mies.

Mutta ap,sinä et ole vastuussa miehes tekemisistä.Et mitenkään.
Suututtaa ihan puolestasi.

Olen ollut samassa tilanteessa,eksä uhkaili itsarilla.
Sanoin ihan tyynesti hälle,että surettaa moinen puhe mutta en voi päättää hänen puolestaan.Jos hän todella näkee että se ainut vaihtoehto niin en voi estää.

Lopetti uhkailut ja jätti mut lopulta rauhaan.

varmaan onkin osittain huomion hakua kun muut ongelmat voi aina ratkaista. ja oon lupautunut auttaa tai olemaan mukana .täytyy tänään jutella lisää. ruoka tauolla sanoi vain kun asiaa kysyin et helpompi olisi mennä kuuman suihkun alle ja vetää ranteet auki tai syödä loppuelämä jotain helvetin tenoxeja. ihan kun ei muuta ratkaisua olisi omaan pahaan oloon

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Tääkin on jännä että tosiaan tuota itsemurhalla uhkailua voi käyttää "kiristämiseen"
Mutta jos ihminen oikeasti on masentunut ja puhuu itsemurhasta niin ei sitä kannata väheksyä vaan ne uhkailut pitää ottaa tosissaan.
Musta tuntuu että läheinen erottaa kyllä että onko uhkaaja tosissaan vai puhuuko vaan " kiristääkseen"
Valittetavasti oma läheinen ei sillä kiristä tai uhkaile.....vaan nuo itsemurha aikeet ovat hyvinkin totta

Ehkä jonkin verran "lohduttaa" se, että itsemurhalla uhkaileva harvemmin tekee itsemurhan. Ne tekijät eivät asiasta paljon etukäteen puhele, tai puhuvat vain jollekin. Jatkuvasti uhkaileva haluaa huomiota, se on hätähuuto, tai halu vetää toinen mukaan rypemään. Tärkeää on, että pidät itsesi terveenä ja vahvana.

Ehkä jonkin verran "lohduttaa" se, että itsemurhalla uhkaileva harvemmin tekee itsemurhan. Ne tekijät eivät asiasta paljon etukäteen puhele, tai puhuvat vain jollekin. Jatkuvasti uhkaileva haluaa huomiota, se on hätähuuto, tai halu vetää toinen mukaan rypemään. Tärkeää on, että pidät itsesi terveenä ja vahvana.
No, suurin osa itsemurhalla uhkailevista ei tee itsemurhaa. Toisaalta suurin osa itsemurhan tekijöistä on yrittänyt itsemurhaa aiemminkin, tai ainakin uhkaillut sillä.

kun minä en oo vahva. itse mietin aikanaan itsemurhaa mutten uhkaillu vaan hain yksin soittamalla apua kun tuo ajatus tuli.mulla on kuitenkin lapset ja nykyisellä rakkaalla myös tää pieni kulta. eikö siinä ole syy ettei edes kiristäis tuollaisella. kun tuntuu et pää menee sekaisin kun ei tiedä onko se vaan kiristystä tai kostoa siitä et käyn jossain vai mitä.

Yhteistyössä