[QUOTE="vieras";26494330]Puhuuko lapsi siis sanoja ollenkaan? Vai mitä tarkoittaa tuo "sanojen yrityksiä"? Sitäkö, että sanoja tulee, mutta ne on epäselviä (puuttuvien kirjainten takia)? Voitko laittaa esimerkkejä?
Mä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että jos neuvolassa käydään (tuossa vaiheessa) kerran tai kaksi vuodessa, ei se neuvolan th voi saada kunnollista käsitystä lapsen kehityksestä (mm. puheesta) muuten kuin vanhempien kertoman avulla. Ellei kyseessä ole paljon puhuva, selvästi artikuloiva lapsi, jonka kanssa ei tarvitse miettiä, onko kehitys kohdallaan vai ei.
Meillä on 3,5-vuotias poika, joka sanoi ensimmäisen sanansa 2-vuotiaana. Sanoja alkoi tulla lisää hitaasti. Hänellä on alusta asti ollut useita äännevirheitä (puuttuvia kirjaimia, kirjaimet menee sekaisin ja korvaantuu toisilla). Artikulaatio on edelleen erittäin epäselvä, vaikka poika on toki siinä kehittynyt jonkin verran. Puheterapiassa on käyty nyt pari kertaa ja pt on alustavasti arvellut, että suun motoriikassa voisi olla jotain häikkää. Mentiin pt-jonoon suurin piirtein siinä vaiheessa, kun poika oli 2v 8kk. Tuolloin poika kyllä puhui, sanoja oli varmasti kymmeniä käytössä, puhui lauseita, pitkiäkin, mutta ne oli erittäin vaikeasti ymmärrettävissä. Vieraampi ei niistä juuri mitään ymmärtänyt.
Minä soittaisin neuvolaan, kertoisin huolestani ja pyytäisin lähetettä puheterapiaan. Tiedän, että on paljon tapauksia, joissa puheen viivästyminen oli ns. hyvälaatuista ja ne puhehanat sitten kuin itsestään aukesivat ja lapsi alkoi puhua kuin papupata ja sitten 5-6-vuotiaana oli jo ikäistään edellä kielenkehityksessä ja koulussa on aina mennyt kaikki hyvin jne jne.
Mutta kun joillain oikeasti on jotain häiriötä taustalla. Mitä varhaisemmassa vaiheessa niistä saa kiinni, sen parempi, ei pelkästään kielen ja puheen kehityksen kannalta, vaan kaiken kehityksen kannalta.[/QUOTE]
sanojen yrityksillä tarkoitin juurikin nuita kirjaimien vaihtumisia toisiin/ tai puuttumista : äiti=äiki, isä=iä, juo= huo, rekka= hekka, sataa= tataa.
Ajattelin soitella suoraan puheterapeutille ja jutella asiasta.