Neuvolassa sanoi että se on vaan kärsittävä,kyllä nyt tulee itku en pysy enää kunnolla tolpillaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottavaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottavaäiti

Vieras
Mulla on hb niin matala että vaikka tässäkin nyt istun tuntuu että pyörryn,arki askareista suoriutuminen on todella kovan työn takana päivisin =(
mulla on vielä 1vuotias tuossa ja pari muuta lasta jotka eskarissa koulussa ja mies viikot töissä muualla.
mies auttaa ja pitänyt töistä poissa oloja ja viikonloput vain nukun.
mutta siis eilen kävin neuvolassa hb oli 85 sormenpäässä,tässä se otettiin suonesta labrassa joku aika sitten se oli 81.
itkin eilen neuvolassa etten pysy tolpillaan tämä sanoi että se on vaan kestettävä.
onko oikeasti noin ;(?
syön rautaa 2 tabua,ei imeydy,verituotteita oon syönyt,greippia multivitajuttuja ja kaikkea mahdollista mutta ei auta.
ajattelin jos soitan äitipolille voiko ne sieltäkään auttaa vai onko mun oikeasti vaan itkua pidätellen jaksettava vielä 2kk?

entä vihreitä linssejä? niistä saa paljon rautaa. Itse niitä söin raskaana ja hg alhaalla. Soita äitipolille. Viimenn vaihtoehto jos pätäkkää löytyy niin palkkais kotiin apua siivouksen ja lastenhoidon merkeissä. sori, ei tuu muuta mieleen.

No mitä ne voisi tehdä? Verensiirron??? Mene yksityiseen sairaalaan ja osta pari tutkittua veripussia ja käske pistämään suoniin. Maksaa varmaan aika paljon, mut ehkä se auttais.

No on kyllä melkoisen alhainen arvo! Ihmettelen suuresti ettei neuvolassa oteta asiaan kummemmin kantaa. Sinuna kyllä soittaisin sinne äitipolille,josko sieltä saisi paremmin apua. Tuossa kohtaa ei nyt varmaankaan enää mitkään rautalääkkeet tai muut auta vaan tarvit kyllä tarkempia tutkimuksia.

Oletko kokeillut nestemäisiä rautavalmisteita, esim. Krauterblutsaft (isoista marketeista ja luontaiskaupoista).
Onhan tuo hirveän alhainen hb. Mene ihan lääkärille, vaikka yksityisesti.

Oletko kokeillut nestemäistä rautalääkettä, esim. floradix. Mulla toimii noi nestemäiset, tableteista ei ole mitään hyötyä. Ja maitotuotteita ei kannata käyttää samalla kerralla kun ottaa rautalääkettä..

Minä menisin sinun tilanteessasi yksityiselle lääkärille varmuuden vuoksi. Eihän ne hirveästi voi, mutta sinun on saatava levätä!!! Onko teillä isovanhempia lähellä? Tai muita sukulaisia, jotka voisivat ottaa muut lapset hoitoon?

Voin kuvitella, että on heikko olo. Itse meinaan pyörtyä jos hb on alle 120 ( on kerran ollut ) kun yleensä huitelee 158, raskaana ollessa 140.

Apua tarvitset, että saat levättyä!

Jos hb on oikeasti noin alhainen, niin käsittääksen asialle pitäisi jo tehdä jotakin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö juuri veritankkausta silloin yleensä tehdä?

Muuten, se nestemäinen rautalitku imeytyy paremmin kuin tabletit, se otetaan tuoremehun kanssa mikä vielä auttaa imeytymistä. Onhan sulle neuvottu että c-vitamiini auttaa raudan imeytymistä, ja maitotuotteet sekä kahvi ja tee haittaa sitä?

Mä soittaisin nyt äitipolille ja kyselisin, tai sitten varaisin ajan ihan lääkärille. Vähän nyt epäilen mahtaako neuvolan terkka olla tilanteen tasalla?

Voin olla väärässä mutta mulla on sellanen mielikuva, että kestää hetken aikaa ennenkuin noi rautatabletit ja/tai ruoka-aineet joita alettu raudan takia syömään, nostaa sen hemppatason. Eli pienellä viiveellä nousee.

Niin ja c-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä, joten nyt vaan vaikka appelsiinimehua juomaan heti! Itse join joka aamu puuron jälkeen lasin appelsiinimehua "aamukahvina". Tsemppiä ap sulle todella paljon! Saisko sitä eskarilaista ja koululaista muuten yhtään rekryttyä pieniin siivous ym. hommiin?

No mitä ne voisi tehdä? Verensiirron??? Mene yksityiseen sairaalaan ja osta pari tutkittua veripussia ja käske pistämään suoniin. Maksaa varmaan aika paljon, mut ehkä se auttais.

Kyllä ne voisi tarjota konkreettista apua esim. lastenhoitoon. Kyllä neuvolan täytyy tarjota apua, kun sitä varten se on. Lähete äitipolille tai mahdolinen vuodelepo. Ei noin voi sanoa, että pakko pärjätä.

Terveyskirjaston sivuilta:

"Raskausajan anemiasta puhutaan, jos veren Hb on alle 110 g/l. Jopa 10–20 %:lla odottajista Hb-arvo on raskauden lopulla alle 110 g/l. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta ongelmia sikiölle. Sikiön ja äidin kannalta haitallinen Hb-taso on alle 80 g/l."

Joten lääkäriin hopihopi! Tai yhteys äitiyspolille.

Se on nyt neuvolan homma ottaa toi sun alhainen hemoglobiini huomioon,sun rautavarastot on jo niin tyhjät et pelkkä rautatabu ei enää auta.Mulla oli edellisessä raskaudessa loppupuolella yhtä alhainen hemoglobiini ja kävin neuvolan toimesta sairaalassa äitipolilla ottamassa rautaa suoraan suoneen.Soita sinne neuvolaan ja VAADI että tekevät jotain!!

Mulla auttoi raskausaikana se sellainen ruskea litku, jota saa marketeista yms. Siis joku luontaistuote rautavalmiste. Nuo tabletit ei auttaneet yhtään. Olisko ollut joku fennovita tms.

ps.en ymmärrä että mikä idiootti sua siellä neuvolassa ohjeistaa vaan pärjäilemään,voi h*lvetti että pistää vihaksi!! jos sun hemppa on nyt jo noin alhaalla ja synnytyksessä kuitenkin menetät verta jonkun verran niin sittenhän se vasta alhaalla onkin.Nyt pistät ne tekemään jotain,oon ihan käärmeissäni sun puolestas jos ei tullu jo selväksi ;)

Lihaa, kalaa, veriruokia (mustaa makkaraa, verilettuja), parsakaalia, nokkosta, persiljaa, palkokasveja, täysjyväviljaa jne ruokavalioon, jos ruoasta rauta imeytyisi paremmmin kuin tableteista.

"Viljatuotteet ja kasvikset sisältävät pääasiassa ei-hemirautaa, jonka imeytymistä monet muut ruuan sisältämät yhdisteet voivat häiritä. Näitä ovat esimerkiksi fytaatit viljatuotteissa, oksalaatit pinaatissa, teen sisältämät tanniinit sekä kalsium. Myös kananmunissa oleva fosvitiini huonontaa ei-hemiraudan imeytymistä.

Ruokavalion koostumuksella on merkittävä vaikutus ei-hemiraudan imeytymiseen. Ei-hemiraudan imeytyminen paranee huomattavasti, jos ateria sisältää samanaikaisesti lihaa ja kalaa maidon, juuston tai kananmunien sijaan. Raudan imeytymistä tehostaa samanaikaisesti nautittu C-vitamiini, sillä se muuttaa raudan helpommin imeytyvään ferromuotoon. C-vitamiini voi lisätä kasvikunnan tuotteiden raudan imeytymistä 2-5 prosentista jopa kymmenkertaiseksi."

lihaa paljon! täysjyväruista! punajuurissa ja mansikoissa on paljon rautaa! ulkoile, siitä saa rautaa! ja älä käytä maitotuotteita! jaksamista, rankkaa on, tiedän että anemia vie mielen tosi matalalle kokemuksesta.

Ulkoile??Aamulla koiran ja 1 vuotiaan kanssa lenkki oli niin tuskaa että pakko oli nojailla pitkin puita =/
Viimevuonna poikaa odottaessa hb oli 76 ja silloin sain verensiirron,nyt tuntuu kun neuvola vaihtui muuton takia,ettei kukaan auta mua =(
neuvolassa se sanoi että kärsittävä että sitä on viimevuonna katsottu näköjään ja mitään syytä ei ole löytynyt niin odottelet kun pääset äp polille ultraan mikä on tämän kuun lopussa missä katsotaan istukka onko edessä vielä pahasti.mutta voin sanoa että tuonne asti odottaminen voi itku!

Siis esimerkiksi viikonloput kun nukun kun mies kotona ei auta mun oloa yhtään =(maailma pyörii ympyrää ja oksentaan saa mennä välillä tämän takia.Ei tunnu enää kivalta olla omankotinsa vanki kun kauppaankaan et uskalla lähteä,pari kertaa sielläkin pökertynyt ihan =(

Aika samat fiilikset mulla tosin hb juuri yli 90. Mitään ei jaksa, pyörryttää ja hengästyttää.
Mulle lääkäri sanoi ettei ne nestemäiset oo tarpeeksi vahvoja, syön nyt Obsidania tripla-annostuksella, kannattaa ottaa raudan kanssa samaan aikaan c-vitamiinia tai vaikka tuoremehua.
Viime syksynä leikkauksen jälkeen mulla oli hb 84 ja silloin sain sairaalassa pari pussia verta ja helppas heti (nousi hb 112).

Sun on nyt vaan oltava aktiivinen ja vaadittava itse sitä apua, jos neuvola ei ota tosissaan. Ota itse yhteyttä äitipolille. Ja neuvolan terkkaa voisi valistaa että tosiaan tuo hb 80 on jo sikiöllekin haitallista, joten sitä ei "vaan kärsitä" vaikka mitään syytä tilanteeseen ei löytyisikään.

Ja minulla on käytössä laajaruoka juttu ja kaikki rautaa "antavat" ja imeytymään auttavat jutut on kokeiltu ja kokeilussa.neuvolassa käski syödä greippiä ja sitä olen joka aamu kanssa nyt sitten jyrsinyt menemään mutta turhaan =(
Yritän soittaa äp polille kun sen puhelinaika alkaa 12,jos eivät auta niin sitten vain kärsin..neuvolassa varmaan ottaa se nainen herneet nenään kun soitan itse sinne kun hän ei tuota noteeraa.

Alkuperäinen kirjoittaja odottavaäiti;26228992:
Ulkoile??Aamulla koiran ja 1 vuotiaan kanssa lenkki oli niin tuskaa että pakko oli nojailla pitkin puita =/
Viimevuonna poikaa odottaessa hb oli 76 ja silloin sain verensiirron,nyt tuntuu kun neuvola vaihtui muuton takia,ettei kukaan auta mua =(
neuvolassa se sanoi että kärsittävä että sitä on viimevuonna katsottu näköjään ja mitään syytä ei ole löytynyt niin odottelet kun pääset äp polille ultraan mikä on tämän kuun lopussa missä katsotaan istukka onko edessä vielä pahasti.mutta voin sanoa että tuonne asti odottaminen voi itku!

Siis esimerkiksi viikonloput kun nukun kun mies kotona ei auta mun oloa yhtään =(maailma pyörii ympyrää ja oksentaan saa mennä välillä tämän takia.Ei tunnu enää kivalta olla omankotinsa vanki kun kauppaankaan et uskalla lähteä,pari kertaa sielläkin pökertynyt ihan =(

Ai pyörtynyt? Tajuatko että se on tosi vaarallista vauvalle? Mene nyt sinne polille tai lääkäriin ennen kun jotain pahaa tapahtuu! Sitten vasta itku tuleekin kun vauva kärsii hapenpuutteesta tai kaadut mahallesi. Ja kai tuollanen raudanpuute vaikuttaa jo vauvaankin.

Yhteistyössä