Neuvolassa kohdellaan erilailla kuin muita.. :( eikä oteta tosissaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen kolmikymppinen ensisynnyttäjä. Alusta alkaen olen saanut erilaista kohtelua kuin muut tuntemani odottajat. Milloin on "unohdettu" varata ultria, antaa valmennusaikatauluja.. ei mitata hb:takaan kuin vasta toisella käynnillä rv 17..

Jokaisen ultran perään olen joutunut soittamaan, että onhan se varattu, ja jokaisen kolmen käynnin kohdalla on käynyt niin, että "ei sinusta ole täällä mitään tietoja".. Niskapoimu-ultrakin tehtiin viime tipassa. Äitiyspolilla sanottiin, että "ei ihme jos jää varaamatta, kun on tämä terkkari kyseessä.."

Meillä siis tarjotaan niskapoimu-ultra, rakenneultra, lääkärineuvola sekä ensikertalaiselle synnytystapa-arvio. Rakenneultrassa huomatun pienen epäselvyyden vuoksi neuvolan th varasi minulle (kerran taas unohdettuaan) kontrollikäynnin, jossa ei onneksi ilmennyt mitään hälyttävää.

Ihmettelin, miksi kohdunkaulaani ei tutkita, kuten muilla on tehty näillä viikoilla, ja th vain tylysti ilmoitti:"Mahdollisuus siihen meni, kun piti tehdä se kontrolliultra". Eli vieläkään en ole lääkäriä nähnyt.

Olen rv 29 nyt, ja minulle sanottiin, että yksityisellä käymäni käynti rv 6 on ihan riittävä.. Seuraava lääkärikäynti on tosiaan kuulemma vasta rv 36 alkaen.

Olen kiltisti kyllä käyttäytynyt ja muutenkin hyvätapainen (en polta, en juo yms), joten en ymmärrä, miksi minä en saa samaa kohtelua kuin muutkin.

Eikö olisi kuitenkin ihan fiksua katsoa, mitä alakertaan kuuluu - myös minun, kun on kerran muillekin tehty. Ja jos mainitsen jatkuvista supistuksista levossa ja liikkeessä(vaikkakin suurimmaksi osaksi kivuttomia), minulle vain sanotaan, että jos et nyt hulvattomasti verta vuoda, niin ei ne oo vaarallisia.. oot vain hermostunut ensikertalainen..

En tiedä, uskallanko edes enää pyytää lääkärintarkistusta, kun pelkään, etten saakaan sitä taas jostain ihme syystä. Taidan mieluummin mennä omalle gynelleni joka ei vähättele jokaista asiaani.

En enää jaksa tätä alentuvaa suhtautumista, mutta haluaisin saman kohtelun kuin muutkin. Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia neuvolan kanssa? Ja jos kerran lääkärikäynti on luvattu, jossa tutkitaan paikat, niin miten ihmeessä kontrolliultra voi syrjäyttää sen? Kohdunkaulaani ei edes siellä suostuttu tutkimaan, koska "sitä ei ole tilattu".

Neuvoja kaipaan..

Mä en nähnyt neuvolalääkäriä kertaakaan. Olin varhaisultrassa muistaakseni 6+3, jolloin eka käynti kuitattiin sillä. Sitten toisen aikaan neuvolatäti vaan totesi, että käythän sinä yksityisellä, käythän. Ja minä kävin, mutta toisaalta, mitä se tk-lääkäri olisikaan mitään osannut sanoa, kun ei ollut ultria tai mitään. Terkkari itse oli ihan ok, mutta tuntui siltä, ettei luottanut lääkäriin ja siksi usutti yksityiselle.

Ihan hyvä, että itse pidät huolen tarkistuskäynneistäsi. Muistaakseni meillä meni niin, että kun kävin np-ultrassa Naistenklinikalla, sieltä annettiin aika rakenneultraan.

Ystäväni olikin jo huolissaan, että miksei minulle ole tehty sisätutkimusta.. Aion kyllä ensi viikolla kysyä asiasta, vaikka saankin taas halveksuvan katseen ja jonkun selityksen että "mitäs piti mennä kontrolliultraan" tms.

Mieheni arveli, että jos terkka ei tykännyt, kun hänkin oli eka käynnillä mukana, innoissaan kun on. Tuskin se siitä on pahastunut, ei mieheni ole lainkaan edes pelottava:)

Täällä joutuu myös itse varaamaan np-ultran itse, sen varasin jo ennen ekaa neuvola käyntiä. Ja rakenneultraan sain sitten sairaalasta np-ultrassa!

ja ekan kerran kohdunsuun tilanne kasottiin rv 16 lääkärikäynnillä.

Meillä taasen neuvolan selän takana on ajanvaraus, ei itse saa varata. Jokaisen kerran aikana olen varmuuden vuoksi soittanut äitiyspolille, kun "aikaraja" on alkanut tulla vastaan, ja siellä on ihmetelty, että minkä ihmeen takia sinulle ei ole varattu aikaa..

Kaipa kyseessä on tämä sama, mihin moni lääkäri on kohdallani päätynyt, eli ylipaino, jota on jonkin verran, että siksi en saa ihmiskohtelua. En keksi enää muuta syytä:( Se kun vaikuttaa kaikkeen, niin ehkä terkkari ei tykkää pullukoista. Tekee hänen työnsä hankalammaksi kun joutuu selittämään mm. ruokavalioasioita. Huomaan jo, että kiltilläkin tytöllä alkaa v-tutuskäyrä nousemaan.. kun tälläisiä ajattelen.

Älä ole turhan kiltti... Kyllä 30-vuotias jo osaa pitää huolta itsestään ja oikeuksistaan, eikö? Jos olet huolissaan supistusten tähden kohdunkaulan tilanteesta, niin viis veisaat typerästä terveydenhoitajasta ja jos ei ota sua vakavasti, niin soita suoraan lääkärille (mitä kautta teillä ikinä sit mennäänkin) ja kerro tilanne.

Se on sun ensimmäinen lapsesi, ja jos on syytä huoleen, niin sulla on oikeus ja äitinä velvollisuuskin tarkistaa että kaikki on kunnossa. Ja sun ylipainolla ja tällä asialla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Lakkaa tuollainen anteeksipyytelevä asenne ja pidä huolta itsestäsi ja vauvasta!

Yhteistyössä