Neuvolan terkasta (miten teillä / onko tavallista)?

Mulle on jäänyt jotenkin outo fiilis meidän neuvolan terkasta nyt kun on siellä pariin otteeseen joulukuussa syntyneen pojan kanssa käyty. Terkka kun ei yleensä juuri lainkaan koske poikaan, mikä on musta jotenkin tosi outoa.

Esikoisen kanssa oli entisen asuinalueen neuvolassa hyvin erilaiset kokemukset, kun siellä terkka halusi itse riisua vauvan, punnita ja mitata hänet yms. ja minä sitten vain puin vaatteet ja vaipat takaisin päälle. Muutenkin aina tyttöä käänneltiin ja tutkailtiin ja hälle leperreltiin - testattiin kehitystä näilläkin keinoin.

Nyt minä olen saanut riisua pojan, nostaa hänet vaa'alle, nostaa hänet mitattavaksi, syöttää hälle rotarokotteen jne. jne. Tuntuu ettei tutkita lainkaan motoriikan kehitystä myöskään, muistan että esim. tyttöä 2kk neuvolassa laitettiin mahalleen ja katsottiin kannatteleeko päätä ja katsottiin seuraako katsetta jne. Mitään tälläista tämä nykyinen terkka ei tee.

Onko mulla ollut edellinen terkka jotenkin superihana vai onko tämä nykyinen jotenkin erikoinen?
 
"jojo"
Mä olen yleensä riisunut ja laittanut vaakaan. Mutta rokotteen on syötellyt terkka, samoin hän on käynyt vauvan päällisin puolin läpi ja tietty siinä hommassa ottanut syliin, katsonut askeltaako, tarttuuko jne. Ja on jutellut kovasti vauvalle.
 
"vieras"
En enää muista miten esikoisen aikaan (yli 8v sitten) toimittiin mut kyllä me miehen kanssa ollaan tuo kuopus aina itse riisuttu ja nostettu vaakaan/mitalle, en oo ajatellutkaan että terkan pitäisi edes.
Mut kyllä on kuulo ja näkö testattu ja jänteväksi todettu eli on meidän terkat kyllä muuten ottaneet lapseen "kontaktia" ja osanneet tietysti katsoa ne tarvittavat jutut.
 
Mulle jotenkin tulee tämän terkan kanssa sellainen olo ettei halua koskea poikaan. Ja jotenkin sellainen että hän on kylmän oloinen kun ei pyri ottamaan lapseen mitään kontaktia - musta se kuuluisi asiaan että näkee et on ikäisensä tasolla se lapsikin ottamaan kontaktia...
 
"Minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;25767090:
Nyt minä olen saanut riisua pojan, nostaa hänet vaa'alle, nostaa hänet mitattavaksi, syöttää hälle rotarokotteen jne. jne. Tuntuu ettei tutkita lainkaan motoriikan kehitystä myöskään, muistan että esim. tyttöä 2kk neuvolassa laitettiin mahalleen ja katsottiin kannatteleeko päätä ja katsottiin seuraako katsetta jne. Mitään tälläista tämä nykyinen terkka ei tee.

Onko mulla ollut edellinen terkka jotenkin superihana vai onko tämä nykyinen jotenkin erikoinen?
Omia persooniaanhan kaikki on, mutta kyllähän tietyt jutut kuuluisi katsoa. Mä muistan, että kerran meillä on terkka "ottanut" vauvan sylistä ja leperrellyt, pukenut ja ollut muutenkin tyyliin "istu sinä vaan siellä". Ja mä en tykännyt yhtään! Lapsi on 6v ja muistan sen vieläkin. ;) Eli toi nyt on vähän sellainen juttu, että miten kukakin sen kokee... Noi motoriikat yms. on sit toki eri asia. Jos haluat tarkistaa mitä kuuluisi testata ni katso tämä:
http: //www. terveysportti. fi/ dtk/ lno/ koti
 
[QUOTE="Minä";25767153]Omia persooniaanhan kaikki on, mutta kyllähän tietyt jutut kuuluisi katsoa. Mä muistan, että kerran meillä on terkka "ottanut" vauvan sylistä ja leperrellyt, pukenut ja ollut muutenkin tyyliin "istu sinä vaan siellä". Ja mä en tykännyt yhtään! Lapsi on 6v ja muistan sen vieläkin. ;) Eli toi nyt on vähän sellainen juttu, että miten kukakin sen kokee... Noi motoriikat yms. on sit toki eri asia. Jos haluat tarkistaa mitä kuuluisi testata ni katso tämä:
http: //www. terveysportti. fi/ dtk/ lno/ koti[/QUOTE]

Tuo on hyvä pointti että kaikki ei tykkää siitäkään että terkka tekee enemmän kuin on tarpeen, en ollut ajatellut asiaa siltä kantilta.

Kiitos linkistä!
 
Meille on osunut kolme eri neuvolatätiä esikoisen kanssa kohdalle ja jokaisen kanssa olen itse riisunut ja pukenut lapsen. Myös vaakan laittaminen ja vaa'asta mittaukseen siirtäminen tapahtui minun toimestani. Myöhemmin sitten neuvolan täti on tutkinut vauvaa hoitopöydällä. Näissä voi olla vähän erilaisia käytäntöjä riippuen henkilöstä ja neuvolasta.
 
"Minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;25767221:
Juu no eipä meillä - mikäli linkin tietoihin on luottaminen - ole nuo tarkistukset ihan normien mukaan menneet... mälsää.
Harmi. Voisko teillä vaihtaa "tätiä"? Kyllä tuo mun käsittääkseni on ihan luotettava koska on sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema. :)
 
[QUOTE="Minä";25767236]Harmi. Voisko teillä vaihtaa "tätiä"? Kyllä tuo mun käsittääkseni on ihan luotettava koska on sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema. :)[/QUOTE]

Ei tässä meidän neuvolassa ole kuin yksi täti. Mutta eipä tuolla sinänsä ole väliä kun lapsi ei tosiaan ole ensimmäinen niin muistaa melko hyvin itsekin miten taitojen tulisi kehittyä ja huomaa herkemmin jos jokin ei olekaan kohdallaan kuin esikon kanssa ummikkona.

Oudolta tuo tuntuu mutta en jaksa toistaiseksi ottaa tuosta stressiä.

Mielenkiinnolla odotan kyllä esikoisen pian tulevaa 2 v. käyntiä joka on kuulemma lähinnä haastattelua yms. että miten tämä ko. täti sitten ottaa kontaktia taaperoon kun tuntuu vauvaa kohtaa niin kylmältä.
 
:))
Meillä on 3,5kk ikäinen tyttö. Täällä menee aina samalla rutiinilla käynnit, th ottaa vauvan minulta, vie hoitopöydälle, lepertelee ja höpöttelee ja samalla riisuu. Sitten tekee ne perusjutut, eli seuraako vauva katseella, askellukset sun muut refleksit. Sitten nostaa vaa'alle, punnitsee ja siirtää pituusmittaan. Siinä menen itse päätä pitämään aloillaan ja kun pituus on mitattu, minä otan vauvan ja puen hänelle päälle.

Esikoisen aikana asuttiin toisessa kaupungissa, siellä itse riisuttiin ja puettiin, mutta muuten kyllä th hoiti hommat. Joten minusta tuo kuulostaa oudolta, mutta kai niillä on eri tyylit. Mutta kyllä nyt kuitenkin perustutkimukset kuuluu tehdä kehityksen osalta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja jää;25767274:
Mikä sä oot ap ammatiltas? Voisko sieltä löytyä "syytä" moiseen? :)
Nyt en ihan hokannut mitä ajat takaa, mutta olen myynnin ja henkilöstöhallinnon töissä enimmäkseen ollut. En siis ole lasten kanssa töissäni tekemisissä tms. jos sitä tarkoitit.
 
"polly"
Hieman oudolta kuulostaa.

Tosin kyllä mä sen ymmärrän, että äiti hoitaa pukemiset ja riisumiset yms. Mä olen kyllä itse halunnut olla kontaktissa vauvaani mahd paljon. Tutkimukset ja rokotteet kuitenkin kuuluvat th:lle, sellaisia en halua omalle vastuulleni. Voin pitää lasta sylissä silloin kun rokote annetaan, mutta en tahtoisi olla vastuussa sen antamisesta, kun en kauhean usein mitään ruiskuta lasten suihin, mihin sinne se on parasta ruiskauttaa jotta menee helpoiten alas yms...
 
Meillä ensimmäisen lapsen th kyllä otti kontaktia vauvaan, vaikka varmaan minä riisuin ja puin. Vaa'alle laittoi ainakin alkuun terkka, isompana vauvaa minä. Ja mä taas muistan ihmetelleeni, kun terkka otti kontaktia lapseen, eikä käsitellytkään häntä kuin vain kappaletta. Luulin kai, ettei ketään jaksa kiinnostaa jonkun toisen lapsi, kun vielä näkee niitä koko ajan. Olipa kylmä ajatus, sittemmin olen tajunnut, että oikeasti on ihmisiä, jotka pitävät vauvojakin Ihmisinä. Soisi tietysti vauvoja työkseen seuraavan olevan sellainen ihminen. :)
 
"vieras"
meidän neuvolantäti kaappas vauvan sylistä ja riisu ja tutki ja leperteli ja huomasi että tykkäsi todella lapsista. yksi sijainen taas oli aivan toisenlainen, pikkuvauvalla tuli alustalle pissat niin hyvä ettei tämä kiljunut ja juossut vauvan luota pois..
 

Yhteistyössä