Neuvolan ohjeet 6 viikkoisen vauvan ummetukseen:

1-2 teelusikallista luumusosetta 2-3 kertaa päivässä kahden päivän ajan. Jos kakkalähtee tulemaan niin ylläpitoon 1-2 teelusikallista joka toinen päivä.

Jos tämä ei tehoa niin apteekista mallasuutetta.

Lisäksi hieman keitettyä vettä pullosta vaikka ei vielä kiinteitä syökkään.
 
Minä hain apteekista dhupalakkia ja sitten on ne peräruiskeet niissä pienissä kerta annostus pulloissa joita saa laittaa myös vauvalle,en vaan muista nimee.
Mutta nyt kun on jo kiinteille oppinut anna tota luumua,jos tarvii.
 
Mulle sanottiin vielä 3kk neuvolassa, että ei mielellään luumua vielä, kun on niin pieni.. :| Että joko sitä mallasuutetta tai jumppaa, jos ne auttais. Meillä oli väli noin viikosta puoleentoista. kerran tais mennä lähemäs kaks viikkoo..
 
Mun äiti aikanaan liotti luumua vedessä yön yli ja juotti sitten sitä vettä. Toimi!!Mun sisko käyttänyt samoiten samaa menentelmää ja toimi!! Omakohtaista kokemusta ei ole, koska ummetuksia ei ole ollut.
 
Me sotkettiin pari teelusikallista Bona-luumua keitettyyn veteen (yleensä keitin vähän isomman satsin kerralla, säilytin jääkaapissa ja lämmitin mikrossa sopivan lämpöiseksi) ja annettiin tuttipullolla.
 
Meilläkin neuvolassa silloin 4kk ikäiselle suositeltiin dhupalakkia. Siellä sanottiin ettei luumua kannata (silloin tosin oli syynä se että poika sai kiinteitä, eikä siis siksi makeaa) antaa tai mallasuutetta. Mallasuutetta olimme silloin pojalle jo antaneet, ja se tuntui vain pahentavan asiaa. Tuli hirveät ilmavaivat, ja pojalle vain tuskaisempi olo. Ne suositukset vaihtelevat, tytöllä kun oli ummetusta vauva aikana, samainen täti sanoi että hae mallasuutetta. Silloin sitä en joutunut sitä tytölle antamaan, koska ummetus meni sitten ohi kun annettiin vettä.
 

Yhteistyössä