Neuvolalääkäri miehen alkoholinkäytöstä, kommentoikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jive-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jive-

Jäsen
31.03.2008
612
0
16
Olen nyt jokseenkin tuohtunut, kun tulin neuvolasta ekalta lääkärikäynniltä. Ekaksi lääkäri totesi, että mun ei olisi pitänyt tulla paikalle ollenkaan, kun lääkäri on kerran minut kipujen takia tutkinut (en tosiaankaan tiennyt, että mun pitää neuvolalääkäri perua, kun kerran päivystyksessä olen käynyt, jossa kipujen takia tehtiin gyn.tutkimus).

Ensinnäkin, neuvolalääkäri katsoi minun ja miehen tekemiä AUDIT-alkoholitestejä (tehtiin ekalla nla-kerralla). Mies sai 7 pistettä ja vastasi aivan rehellisesti. Lääkäri sanoi, että miehen alkoholinkäyttöön olisi ehkä syytä puuttua: 2-4 kertaa kuukaudessa alkoholia on liikaa, ja lääkäri sanoi, että jos minulla olisi ollut vastaava pistemäärä, olisin joutunut alkoholiseurantaan äippäpolille. Lääkärin mukaan miehen alkoholin käyttö ei saisi yhtään lisääntyä ja on jo nyt liiallista, riskirajalla. Mieheni juo humalaan itsensä tosi harvoin ja juo lähinnä saunakaljaa tai viinilasin rentoutuakseen, siksi ihmettelin. Loukkaannuin lääkärin puheista, en tiedä oliko syytä. Suhtautuminen oli siis minusta tiukkapipoista ja kummallista: mies ei todellakaan käytä paljoa alkoholia kerrallaan, ja vain viikonloppuisin sen yhdenkin annoksen.

No kun mua alkoi harmittaa jälkeenpäin, miksi vaan kilttinä nyökkäilin ja vastailin, suu auki suunnilleen kuuntelin tuota alkoholipaasausta. En tajunnut siinä edes sanoa omaa mielipidettäni (että siis miehen alkon käytössä ei ole mitään huolestuttavaa minun eikä kenenkään muun mielestä). Ehkä hänellä oli huono päivä tai on aina yhtä niuho/tyly...

Mä olisin tehnyt valituksen tuosata käytöksestä.Olen kerran tehnyt ta lekurista joka sanoi lapselleni 2v.joka flunssassa "älä yski tännepäin kaikki pöpöt leviää"ym.pyysi että 5v.poikani istuu kaukana oven vieressä.Ihan sairas eukko!

Huh, on kyllä ollut aika julma neuvola täti.. Ihmettelen kyllä tuollaista asennoitumista.
Alkoholin käyttöön on kyllä hyvä puuttua mutta jos ei ole OIKEASTI ongelmaa niin miksi sitten siitä pitää neuvolan tehdä ongelma :| Käsittämätöntä.
Taisi neuvolan täti haistaa oman tupakointinsa.. :laugh:

Älä välitä tuollaisesta kohtelusta, kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa :)

siis no mun ukko juo paljo enemmän ja vastasi kyselyyn rehellisesti ja sai pisteitä tosi paljo siinä kyselyssä, olen ihmetellyt ku ei oo kukaan sitä ottanu neuvolassa tai muualla puheeksi(vaikka on sitä vähä toivonu jos se sais ukolle järkee päähän), sitte naputetaan tollasille joille ei ole edes aihetta

tosi hienoa että oot päässy tupakasta eroon :D

Pakko kysyä sulta, että kai olet kuullut passiivisesta tupakoinnista? Ei kannattaisi istua nuotion ympärillä savua hengittämässä tai toisten tupakoivien seurassa raskaana ollessa. Tai edes seisoa...

Lääkärin käytöstä en kommentoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
No kun mua alkoi harmittaa jälkeenpäin, miksi vaan kilttinä nyökkäilin ja vastailin, suu auki suunnilleen kuuntelin tuota alkoholipaasausta. En tajunnut siinä edes sanoa omaa mielipidettäni (että siis miehen alkon käytössä ei ole mitään huolestuttavaa minun eikä kenenkään muun mielestä). Ehkä hänellä oli huono päivä tai on aina yhtä niuho/tyly...

öö..just..mun mies olis kans saanut (jos olis ollu ihan rehellinen) seitsemän pistettä siitä testistä.. mutta justiinsa sen takia että jo siinä paperissa oli meidän mielestä sellasta tekstiä että se yksikin alkoholi annos on niin suuri synti että sitä ei anneta ikinä anteeksi, päätetttiin yksissä tuumin vähän "sievennellä" totuutta.. mutta siis, onko se niin kauheeta jos JOPA VIIKOLLA ottaa yhen tai kaksi olutta, jos on ollu rankka päivä?! ja sit viikonloppuna samaan tyyliin?! mun mielestä se lappu oli muutenkin jokseenkin hiukan liian tungetteleva.. :/

Omaan arvoonsa todellakin kannattaa jättää tuollainen paasaus. Taisi lekurilla olla, joku pelastakaa maailma kaikelta pahalta- päivä. Eihän toi voi olla todellista. Ite varmaan olisin lähteny ovet paukkuen. Mutta ymmärrän, että varmaan siinä tilanteessa osaa oikein mitään sanoakaan kuin vasta jälkeen päin tajuta et hitto mitä se selittikään.

Ja onnea myös täältä tupakoinnin lopetuksen johdosta. Hieno homma :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:
öö..just..mun mies olis kans saanut (jos olis ollu ihan rehellinen) seitsemän pistettä siitä testistä.. mutta justiinsa sen takia että jo siinä paperissa oli meidän mielestä sellasta tekstiä että se yksikin alkoholi annos on niin suuri synti että sitä ei anneta ikinä anteeksi, päätetttiin yksissä tuumin vähän "sievennellä" totuutta.. mutta siis, onko se niin kauheeta jos JOPA VIIKOLLA ottaa yhen tai kaksi olutta, jos on ollu rankka päivä?! ja sit viikonloppuna samaan tyyliin?! mun mielestä se lappu oli muutenkin jokseenkin hiukan liian tungetteleva.. :/

Olisi varmaan pitänyt varmaan meidänkin sievistellä totuutta... Enpä arvannut, että se on noin "iso juttu" nla-lääkärille. Meillä on suvussa alkoholiongelmaisia ja tunnen nuoria miehiä, jotka ottaa alkoholia ihan kunnolla ja huolen sellaisista ymmärrän, mutta en tajua kohtuukäyttöön puuttumista.. Tai koen sen jopa loukkaavana. Mies kun oikeasti käyttää alkoholia järkevästi, ei koskaan vedä övereitä tai juo humalahakuisesti.

[öö..just..mun mies olis kans saanut (jos olis ollu ihan rehellinen) seitsemän pistettä siitä testistä.. mutta justiinsa sen takia että jo siinä paperissa oli meidän mielestä sellasta tekstiä että se yksikin alkoholi annos on niin suuri synti että sitä ei anneta ikinä anteeksi, päätetttiin yksissä tuumin vähän "sievennellä" totuutta.. mutta siis, onko se niin kauheeta jos JOPA VIIKOLLA ottaa yhen tai kaksi olutta, jos on ollu rankka päivä?! ja sit viikonloppuna samaan tyyliin?! mun mielestä se lappu oli muutenkin jokseenkin hiukan liian tungetteleva.. :/ [/quote]

Minusta taas noissa testeissä kannattaa olla rehellinen koska välttämättä itse ei tiedosta että omissa alkoholin kulutustottumuksissa voisikin olla parantamisen varaa. Tai siis "ulkopuolinen taho" voi huomata jotain sellaista mitä itse ei tule ajatelleeksikaan. En nyt tarkoita et ap:n miehellä ei olisi homma hanskassa mut noin niinkuin yleisesti ottaen ja ehkä tosiaan ap:n tapauksessa nla-lääkärin homma meni vähän överiksi.

Mäkään en ole täyttänyt kummankaan raskauden aikana mitään audit-papereita. Mies ottaa milloin ottaa ja miten ottaa ei sen pitäisi lääkärille kuulua ainakaan mun mielestä. Eikä mulle kukaan ole mitään sanonut ikinä neuvolassa vaikka olen tietysti puhunut siellä kun huolissani olen mieheni terveydestä mutteivat ole koskaan moralisoineet koska tietävät että mä en voi aikuisen ihmisen tekemisiin juurikaan puuttua. Olen kyllä yrittänyt sitäkin mutta riitahan siitä tulee niin on paljon parempi kun pidän suuni kiinni ja annan ukon tehä mitä lystää, itepähän tietää mitä tekee. Ei sun kannata ap välittää niistä lääkärin sanomisista mitään, te tiedätte ite miten asiat ovat.

Soitin vielä terkalle, kun halusin kysyä riskirajoja alkoholin käyttöön. Riskiraja on kuulemma 10 pistettä, mutta kuulemma täällä neuvolassa erityisesti nuorehkot odottajat ja alkoholi on "suurennuslasin alla". Totesipa tuo terkka myös, että taitaa mieliala olla herkällä, kun raskaana olen ( :P .. :D ).

Soitin vielä terkalle, kun halusin kysyä riskirajoja alkoholin käyttöön. Riskiraja on kuulemma 10 pistettä, mutta kuulemma täällä neuvolassa erityisesti nuorehkot odottajat ja alkoholi on "suurennuslasin alla". Totesipa tuo terkka myös, että taitaa mieliala olla herkällä, kun raskaana olen ( :P .. :D ).

Kuinka nuori olet sitten? Entä miehesi?

Jos miehesi sai sen seitsemän pistettä siinä audit-testissä, niin silloin on kyllä aiheellista vähentää. Elää sitten pidempään.
Muuten kyllä aika ahistava toi lääkäri.

kyseisestä lääkäristä valitus, ettei pääse muita ihmisiä ilostuttamaan?

Onko teiltä kyselty asunnon kokoa ja pyydetty tekee pohjapiirosta noin suunnilleen? Siis neuvolassa. Mun piti reilu 2 vuotta sitten ku nuorinta odotin, piirtää "kartta" meidän asunnosta ja kuka nukkuu missäki huoneessa. Kovin kummeksin sitä pyyntöä, niin neuvolan täti sanoi että heidän pitää nykyisin varmistaa että teillä on asunto :o