Neuvolaan aika 12.40, nyt vinkkejä??

Rv39 menossa ja oon yksinkertasesti ihan loppu. Haluun käynnistyksen mahollisimman pian. Sain neuvolaan ylimääräsen ajan vaikka ens tiistaina ois aika. En ruukaa valittaa vaikka ois kipuja kuin paljon, mutta tää on jo ihan sietämätöntä!! Neuvolan täti sen tietää ja luulen et yllättyy ku kerranki valitan oikeen kunnolla. Oon tehny nyt listan jokaisesta kivusta mitä mulla on. Ne kun on nii vaikee sanoa ääneen. Onko ihan typerää ottaa tuo lista mukaan?? Mitä kaikkea tarvii perusteluiks että alkasivat käynnistään mahdollisimman pian? Toinen lapsi siis kyseessä ja asiaahan ei helpota 2 vuotiaan hoitaminen kotona kun mies on päivät töissä..
 
Käynnistetty synnytys on aina riskisynnytys. Kyllä siihen tarvitaan jokin lääketieteellinen syy, ainakin mitä mulle on sanottu. Lopussa on voimat vähissä, mutta on isommat riskit joutua esim. sektioon, jos käynnistys ei etenekään, eikä sen 2v hoitaminen ole sen helpompaa sitten, kun ei saa mitään nostellakaan yms.
 
En ole kuullut että olisi käynnistetty äidin toivomuksesta vaikka olisikin ollut voimat lopussa tai raskauteen liittyvää kipua. Kaikki tietämäni käynnistykset on tehty lapsen hyvinvoinnin takia. Tai sitten on ollut lääketieteellinen syy... Mutta en ietenkään tiedä kaikkia Suomessa tehtyjä käynnistyksiä ja niihin johtaneita syitä!
 
Itelläni oli lääketieteellisestä syystä sovittu käynnistyspäiväkin jo. Menin sitten silloin polille, viikkoja oli 39+6, mutta tilanne oli epäkypsä ja passittivat minut kotiin, koska lääketieteellinen syy ei vaatinut mitään kiireellistä käynnistämistä. Meni sitten vielä viikko ennen kuin käynnistivät.
 
Itelläni oli lääketieteellisestä syystä sovittu käynnistyspäiväkin jo. Menin sitten silloin polille, viikkoja oli 39+6, mutta tilanne oli epäkypsä ja passittivat minut kotiin, koska lääketieteellinen syy ei vaatinut mitään kiireellistä käynnistämistä. Meni sitten vielä viikko ennen kuin käynnistivät.
Mulla taas lääketieteellinen syy oli sen verran vahva, että päättivät aloittaa käynnistyksen vaikka tilanne oli todella epäkypsä...
 
"maikku"
Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin rv 40+4, syynä äidin väsyminen. Epikriisissäkin lukee: Käynnistämisen syynä Exhaustio Matris. Paloin vaan ihan loppuun, onneksi oli ymmärtäväinen lekuri. Itkin siellä lääkärissä etten jaksa enää, ja seuraavana päivänä heti aamusta sairaalaan, klo 22 tyttö oli syntynyt.:)

Eli ei tosiaan käynnistetä vaan lääketieteellisistä syistä. Tuo on vallan puppua.
 
"vieras."
Vaikka kuulostaa pieneltä erolta niin käytännössä ero voi olla isokin vrt vk 39 tai lähellä 41. Lähinnä ajattelen kehon kypsyyttä. Itsellä 4 käynnistettyä synnytystä ja vaikka kaikki lähellä la niin kivut olivat kovat jo aika alusta. Yhdessä en saanut epiduraalia ja se olikin aikamoinen kokemus, olin niin hädässä ja meinasin pyörtyä kivusta vaikka kokemusta jo oli. Luonnollisesti käynnistyneestä ei kokemusta mutta ihmetellen aina kuuntelen niiden kertomuksia, joissa supistuksia kuvataan kuukautiskipumaisiksi ja siedettäväksi.
 
Minulla on molemmat synnytykset käynnistetty ja ongelmia on tullut juuri sen käynnistymisen suhteen. Jos "paikat" eivät ole kypsät ei synnytys lähde helposti käyntiin. Minulle työnnettiin hirveä määrä lääkkeitä ja tippa tippui täysillä ja niistäkin huolimatta synnytys ei meinannut käynnistyä. Toisekseen käynnistyksissä ne supistukset ovat heti alusta aivan helvetilliset. Siinä revohkassa menetät kyllä viimeisetkin voimasi.

Ai niin lisään vielä että minulla oli molemissa käynnistyksissä syynä raskaushepatoosi.
 
Viimeksi muokattu:
"minnis"
Mulla on kaikki synnytykseni käynnistetty eri syistä, viimeisin oman ahdistuneisuuden vuoksi. Ihme juttu, mutta viimeisin käynnistys sytoteceillä kesti, mutta supistukset loppuun asti "siedettäviä". En vieläkään tiedä, miltä tuntuu ns luonnollisesti käynnistynyt synnytys, mutta uskon, että mitä aktiivisemmin äiti itse pyrkii kipua helpottamaan liikkumisella jne, sitä paremmin synnytys etenee.
 
hhmm
Minulta käynnistettiin synnytys kaksi viikkoa sitten, ihan siksi koska itse sitä toivoin. Lääkäri sanoi ettei mitään lääketieteellistä syytä kyllä ole, mutta äidin toiveesta näin toimitaan. Rv 38+5. Mulle se oli hyvä kokemus, ei valittamista vaikka loppuvaihe raju olikin.

Ap laita kaikki valitukset kehiin, aina kannattaa yrittää. Tosin neuvolastahan he ei voi mitään käynnistystä luvata vaan vaatii äitipolille lähetteen. Voimia kovasti ja toivotaan että saisit käynnistyksen tai että vauva syntyis ittekseen tosi pian! :)
 
vieras..
Neuvolan täti laittaa sut synnärille näytille ja sieltä sit passittavat kotiin.. Et en tiedä auttaako mitään. Eivät ainakaan viikonloppua vasten ala käynnistämään.
Tiedän tunteen. itekin viimeset päivät vaan itkeny kun ei tienny enää miten päin olis ollu. Onko sulla mahdollista rentouta? Tarviiko sun huolehtia muista lapsista tms? Pyydä apua ja keskity itseesi.
 
vierass
Onko ne kivut itsessään niin pahat vai pahentaako se 2-vuotiaan hoito niitä? Mulla on ollut aika paljon vaivoja ja nytkin kivulias vaikka kävin aamusta autolla viemässä miehen töihin, postissa ja kirjastossa. (Viikkoja pari vähemmän kuin sulla.) Mutta pärjäilen hyvin, kun saan ottaa rauhallisesti levätä suuren osan päivää. Jos olisi tässä 2 v. hoidettavana, varmaan itkisin kivusta ja uupumuksesta.

Eli saisitko hoitoapua esikoisen kanssa? Kunnasta riippuu miten hyvin onnistuu, mutta osassa kotiapua saa yhä melko joustavasti, kysy siitä neuvolassa. Tai onko sukulaisia tai kavereita, jotka voisivat tulla auttamaan? Joka tapauksessa otat sen 2 v:n kanssa nyt niin rauhallisesti kuin pystyt: Mies hoitamaan kauppakäynnit ja tekee ruoat ja siivoaa. Päivällä vain lämmität teille ruoan (tai eineksiä kaupasta, jos mies ei osaa/ehdi/jaksa/viitsi kokata). Mies hoitamaan ulkoilut lapsen kanssa sen mitä jaksaa, 2 v ei mene rikki vaikka ulkoilut jäisivät vähiin muutamaksi viikoksi. Lapselle kaikki viihdytyskeinot käyttöön: Telkkari ja videot, jos on sellainen, että pysyy niiden ääressä. Vahdit lasta sen verran, ettei itseään loukkaa, saa ruokaa ja vaipat tulee vaihdettua/pääsee vessaan, muuten jätät kaiken tekemisen pois, jos lepäily yhtään auttaa oloasi.
 
Viera-s
Tääkin taitaa olla niin sairaala kohtaista lähtevätkö käynnistämään.
Kaveri sai tosi helposti käynnistyksen kun oli niin väsynyt jo raskauteen rv39.
Tousella puolella Suomea sisko ei saanu käynnistystä vaikka ei kunnolla päässy liikkumaan ku oli niin kipee ja mentiin jo 40+
 
Riippuu
Mulle luvattiin käynnistys laskettuna päivänä, ei ollu muuta syytä kuin isosisaruksen hoitojärjestelyt. Yllätyttiin kyllä itsekin, kun lääkäri totesi, että juu, kalenteri näyttää tyhjältä tuossa maanantaina, tuutko klo 12. Tämä juttu on ihan tosi ja tapahtui viime vuonna Naistenklinikalla. Vauva päätti kuitenkin syntyä ihan omin neuvoin jo lauantaina.
 
"kolmen äiti"
Mulle luvattiin käynnistys laskettuna päivänä, ei ollu muuta syytä kuin isosisaruksen hoitojärjestelyt. Yllätyttiin kyllä itsekin, kun lääkäri totesi, että juu, kalenteri näyttää tyhjältä tuossa maanantaina, tuutko klo 12. Tämä juttu on ihan tosi ja tapahtui viime vuonna Naistenklinikalla. Vauva päätti kuitenkin syntyä ihan omin neuvoin jo lauantaina.
Meillä sama juttu kun hoidettavia lapsosia kaksi, mutta pikkukolmonen päättikin onneksi lähteä syntymään neljä päivää ennen sovittua käynnistysaikaa ihan itsekseen. Myös NKL:llä synnytin.
 
"Kätilö"
[QUOTE="Joopajoo";29913182]Minäkin menin käynnistettäväksi, hups, siellä salissa vierähti viisi (5) päivää ennenku käynnistys tuotti tulosta.. !?[/QUOTE]

Tuo on just se asia joka kannattaa pitää mielessä kun sitä käynnistystä pyytää....kun ihan sitä viimeistä vippaskonstia synnytyksen käynnistymiseen ei ole!
Ja ihan totta se käynnistys lisää synnytyskomplikaatipiden määrää.
Suomessa on ihan liikaa käynnistyksiä!
No, mut mä lähden tästä iltavuoroon kattomaan ketä siellä tänään käynnistellään ;), tervetuloa kuitenkin!
 
  • Tykkää
Reactions: pilipali
Luulis, että tähänkin ois jokin yhtäpitävä käytäntö kautta Suomen maan. Toisella on lapsenvahtipulmia kun haluaa miehen mukaan => käynnistetään. Tiedän kaksikin tapausta, jossa ei ole käynnistetty, vaikka täysiaikainen raskaus ja lähisukulainen kuolemassa vaikeaan sairauteen terminaalivaiheessa. Tasan ei mee.
 

Yhteistyössä