Neuvokaapas viisaammat: Minkä kokoisia ja kuinka paljon vaatteita vauvalle ensi alkuun?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Äitiyspakkauksen vaatteet on ilmeisesti 60-80 cm, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
Mutta tietysti tarvitaan niitä pienempiäkin vaatteita, ja sitten varmaan joitain vaatteita 60-80 senttisiäkin lisäksi.

Voisitteko siis neuvoa, että minkä kokoisia vaatteita, mitä vaatteita ja kuinka paljon olisi järkevää hankkia? Tuntuu ehkä omituiselta että kyselen täällä, mutta kun ei ole juuri ketään, keltä kysyä.
 
"juu"
Jos hankit äitiyspakkausen niin siihen lisäksi tarvit pari bodyä, esim. kokoa 62. Samoin parit potkarit.

Ei kannata hankia etukäteen vaatteita, sillä saat niitä joka tapauksessa tuttaviltasi ja et myöskään tiedä, josko sieltä tulee jättiläinen tai keskonen. Meillä oli 56 bodyt käytössä 2 viikkoa, joten aika turhia hankintoja. Lapsi ei myöskään sotke (ellei puklaa) noin pienenä, joten vaatteita voi hyvin käyttää kaksikin päivää.

Meillä oli aikoinaan noin 4-5 vaatekertaa per koko. Eikä oikeestaan nykyäänkään ole enempää, lapsi 1,5 v.
 
"vieras"
No nuo 60 cm ylöspäin ehtii hankkia kyllä vauvan syntymänkin jälkeen. Minä itse tykkäsin että on sopivat vaatteet, joen meillä on alotettu koosta 50cm, ja se tuli esikoisella eteen siten että en tiennyt kuinka valtavan isoja ne 60cm on vastasyntyneelle, joten soitin anopille kun oli menossa keskiselle että tuo jokainen vaate jonka näet joka on 50cm. Tuli kasa potkuhousuja ja paitoja yms. ja sitten sainkin jo itse mentyä kauppaan ja hankin 56 cm lähinnä. Meillä on vasta noin 4 kk ikäisenä mennyt 60cm vaatteet. Vauvalahjaksi jos joku kysyi että onko jotain tarvetta, sanoin että pieniä vaatteita, 50cm että ihan niinkin sai hyvän varaston.
 
No muutama 56cm vaate ois hyvä olla.Ostin tulevalle tytölleni? talvihaalarin 56cm, yhden hameen, kahdet puolipotkarit, 3 bodya, parit potkarit, pari pipoa, hanskat(ettei raavi naamaa), fleeceasun, vauvan sukkia.Lisäksi isoveljeltä saa jotain punaisia ja turkooseja vauvan vaatteita.
 
Meillä on ollu 3kpl jokaista vaatetta/koko... Eli alkuun oli 50senttiselle 3bodya ja puolipotkaria ja samat eteenpäin joka koossa. Nyt kun tuo on 5kk niin kolmella 68 senttisellä asukerralla +ulkovaatteet pärjätään. Eli suurinosa äp-paketista odottelee vielä käyttöä (ottaen huomioon että mein ~2,5v käyttää 80 senttisii)
Meillä siis tuo ei puklaile ollenkaan niin vähällä pärjätään ja pyykit pestään joka toinen tai kolmas päivä.
Esikoinen taas puklaili paljon niin 3-4 vaatekertaa saattoi mennä päivässä...
 
öhhö
Katso vaikka huutonetistä paketteja koossa 56. Saat tosi halvalla hyviä vaatteita, joita todella tarvitsee! Ä-pakkauksessa on aivan turhaan niin isoja vaatteita. Jää helposti käyttämättä, kun siinä vaiheessa kun koko 80cm menee, niin milelellään jo käyttää muuta kuin vaalean keltaista collegepukua... Lapselle puetaan oikean kokoiset vaatteet, mun mielestä. Vai lyhentääkö joku meistä liian pitkät sukkahousut hiuspampuloilla?
 
"suvi"
samankin perheen lapset voivat kasvaa hyvin eri tahtia...eli kaikilla lapsilla meillä ollut pari asua 50 koossa, esikoispojalla oli 56 vaatteita reilusti, niitä käytettiinkin sitten useampi kk ja vasta 4 kk iässä siirryttiin rytinällä 68...nyt kuopuksella taas oli hetken tuo 50, 56 ja 62 käytti 2 vkoa ja alle kk iässä siirryttiin 68...minusta 4-5 samaa kokoa on riittävä määrä, ja 2-3 yökkäriä (riippuu paljon puklaileeko tai kakkaako "läpi")
 
meilnäin
Meillä niin pikkuisia vauvoja, että 45-50cm vaatteet menneet 1-3kk. Paljonhan riippuu myös kuinka paljon pesee. Meillä pestään ja rummussa kuivataan kaikki niin onnistun aina liikaa vaatetta hankkimaan. Nytkin ostin pikkubodyjä varmaan yli 10 kpl, kun vähän innostuin. Ehkä viisi olisi ollut soppeli määrä.
 

Yhteistyössä