Neuvokaa miten tehdään pannukahvia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaulin

Vieras
Sain asiakkaalta joululahjaksi pannukahvipaketin. Olen kuullut, että siitä ei saa hyvää kahvia tavallisessa kahvinkeittimessä, vaan että kannattaisi käyttää pannukahvina.

Miten pannukahvia tehdään? Kiehautus, purut, laskeutuminen...?????

1. Tehdään tulet (liesi käy hätätilassa)
2. Vesi pannuun ja tuleen lämpenemään
3. Kun vesi kiehuu niin pannu pois tulesta ja kaadetaan sakat joukkoon
4. nostetaan takaisin tuleen ja kiehautetaan kolmasti (kuohuu helposti yli)
5. kaadetaan säikäytysvesi (n. 0,5 desiä kylmää vettä)
6. suoritetaan nokan aukaisu eli kaadetaan tilkkanen kahvia pois että saadaan pannun nokka auki
7. annetaan laskeutua n. 5 minsaa

Pauligin ohjeella ei saa kunnon kahvia ja ensimmäinen uhri saa ruokalusikallisen sakkoja. Rituaalit pitää ehottomasti muistaa, muuten menee reisille ;)

Pietarikin kielsi Jeesuksen kolmasti.

Noh meidän pannu ainakin selvittää itsensä, eli ei tule poroja jos malttaa hetken odottaa. Myös siivilää voi käyttää. Ja ei sitä kahvia tarvitse kiehauttaa kuin kerran. Ja lisään vielä että voi sitä sinne keittimeenkin laittaa, tulee ainakin parempaa kuin tavallinen keitinkahvi.

Meillä kyllä juodaan aina pannukahvia vaikka keittimellä keitetäänkin. Ja vieraat kyllä ennemminkin kehuu kuin moittii kahvia. Ja mieskin on tosi tarkka kahvin suhteen. Ei juo seisonutta eikä halppismerkkejä.
Ruutiukon ohjeet kuulosti samalle miten itekin teen. Tuo purujen määrä aina vähän arvoitus. Miehiltä oon saanu ohjeen et kun pinnalla on "teinitytön tissi" niin puruja on sopivasti.

[QUOTE="jaa";25176647]...Ja ei sitä kahvia tarvitse kiehauttaa kuin kerran...[/QUOTE]

on aivan välttämätöntä kiehauttaa kolmasti

no ei vainen, tosipuhheessa kertakin riittää ja amatööreillä tulis kumminkin hällälle jos yrittäis kolmasti

Öö... mä keitin pannukahvia jo ala-asteikäisenä. Eikö äitis opettanut mitään?

Häh? Mitähän tuolla mahdat ajaa takaa.

Ei - meillä ei ole koskaan kotona keitetty pannukahvia. Ei edes mummolassa minun olemassoloni aikana. Sen verta kai modernia sakkia, että kahvinkeittimet olleet kaikilla jo siihen aikaan.

En minäkään pilkkaa, että eikö isäsi opettanut sinua vaihtamaan renkaita, jos ehkä itse et osaa. Kaikkia ei kiinnosta kaikki asiat tässä maailmassa, ja mielipiteet muuttuvat ajan saatossa.

[QUOTE="vieras";25176650] et kun pinnalla on "teinitytön tissi" niin puruja on sopivasti.[/QUOTE]

erittäin hyvin sanottu, mäkään en koskaan mittaa vaan kaadan öyheitä kunnes pinnalla on hyvän näköinen kasa

nyt tiedän miksi se kasa näyttää niin somalta

Itse lämmitän teekannun (paksuhkoa posliinia) kuumalla hanavedellä, keitän vedenkeittimellä kahviveden,ja kun vedenkeittimen vesi kiuhuu, kaadan teeepannusta lämmitysveden pois, laitan purut ja vedenkeittimestä kiehuva vesi päälle. 5 min ja kerran sekoitan hetken lusikalla. Laskeutuu hyvin ja ei tarvitse edes sihtiä käyttää kaadettaessa.

Yhteistyössä