Neuvoja vailla :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turhautunut"

Vieras
Nyt kaipailisin kipeästi neuvoja tilanteeseeni. Kävin viime viikolla gynellä normaalissa tarkastuksessa sekä sen jälkeen papassa (tuloksia odotellessa). Kysyin samalla gynereissulla, että osaako hän kertoa missä mahdollisesti olisi vika, koska noin 1.5 vuoden yrityksestä huolimatta en ole tullut raskaaksi. Lääkäri sanoi että täytyy asua kaksi vuotta yhdessä jotta lapsettomuustutkimuksiin voidaan laittaa lähete. Tällä hetkellä mieheni on toisella paikkakunnalla töissä, joten emme asu yhdessä virallisesti, mutta lähes joka yö olen hänen luonaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Lääkärini oli ulkomaalainen sekä puhui huonoa suomea, joten haluaisin kuulla mielipiteitä voiko tuo "sääntö" pitää paikkaansa?
Olen hedelmällisessä iässä, paino normaali, kuukautiset säännölliset, en keksi oikein mitään syytä missä voisi olla vika. Olen ex mieheni kanssa käynyt läpi oireettoman klamydian, joten olisi todella helpottavaa saada tietää voiko tämä nyt johtua sitten siitä. Erosin ex miehestäni koska en kestänyt enää epätietoisuutta siitä, voinko ikinä saada lapsia ollenkaan, ja hän kun on n. 5 vuotta sitten saanut ex tyttöystävänsä raskaaksi. Oma pää oli (ja on!) aivan sekaisin tästä kaikesta. Pelottaa että ongelma on minussa.
Osaako joku auttaa ja kertoa miten etenen asiassani seuraavaksi? Keneen olen seuraavaksi yhteydessä ym? Onko mulla oikeus pyytää saada esim. keltarauhashormoneja josko ne vaikka auttaisivat?

Kiitos jo etukäteen jos jaksatte vastailla! :)

Kannattaa olla yhteydessä terveyskeskukseen tai yksityiseen lääkäriin, joka laittaa lähetteen lapsettomuustutkimuksiin.

Ihmettelen jos työ on este lähetteen saamiseksi. Olettehan kuitenkin olleet yhdessä jo pitkään. Olen itse huomannut, että hoitoa saa monesti vasta, kun sitä VAATII, joten pää pystyyn ja puhelin käteen.

Mekin saimme hoitoa vasta noin neljän vuoden yrittämisen (+ lääkärikäyntien) jälkeen, kunnes menin terveyskeskukseen ja sain lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Tsemppiä!

Virallinen ohje on, että vuosi aktiviista yritystä. Joko lääkäri ei ymmärtänyt sinua tai sinä häntä, joka tapauksessa vuosi on minimi, jonka jälkeen saa lähetteen. Avopari pitää kai olla, mutta se ei kai liene niin tarkkaa, jos toinen työskentelee toisella paikkakunnalla. Joka tapauksessa olet saanut väärää tietoa. Varaa aika terveyskeskukseen lapsettomuusasioissa, mies mukaan käynnille, teidät molemmat tutkitaan, otetaan labrakokeita ja mies voi käydä yksityisellä sperma-analyysissä, se nopeuttaa hoitojen alkamista. Maksaa noin 70 euroa.

• Tykkää
Reactions: miss_piggy
Hei!

Kerron pikaisesti oman kokemukseni aiheeseen liittyen!
Minulla on ennestään jo yksi lapsi, hieman vanhempi jo. Eron jlk olin kahdessa parisuhteessa, molemmissa yritimme raskautta, turhaan! Sairastin itse ekan raskauden jlk oireettoman klamydian myös, joka ehti olla ties kuinka kauan, koska en käynyt tuolloin kuin puolen vuoden välein testeissä (hyvä minä).... Luulin KOKOAJAN että mussa on vika, joko tossa sairastetussa klamydiassa tai sitten solumuutoksissa joita minulla myös oli tullut ekan jlk.

Kävin entisen mieheni kanssa suoraan yksityisellä sitten testeissä, hänelläkin ennestään kaksi lasta, ja ihmettelimme, että miksi ei nyt nappaa! Mitään vikaa ei löytynyt minusta... ei sitten mistään. Ikäni puolesta hyvässä iässä, kaikki kunnossa. Lääkäri epäili, että miehellä olisi siittiölaatu heikentynyt koska poltti todella paljon tupakkaa, plus käytti nikotiinivalmisteita sen lisäksi... lähetteet laittoi siemennestetesteihin helsinkiin... sinne hän ei koskaan sitten suostunut menemään, ja lapsen yrittäminen jäi siihen ja loppujen lopuksi tuli ero.

Olin jo varautunut siihen, etten enää vaan saa lapsia.. ja olinkin onnellinen että olin saanut tuon yhden rinsessan elämääni <3 .... Mutta tietenkin masensi ajatus siitä, että mussa on jtn vikaa, ja sitä ei kuitenkaan löydetä että se hoidettais kuntoon!

Sitten kun aloitin uuden suhteen... Ekassa kierrossa pamahti plussa siitä, kun olin jättänyt ehkäisyn pois! Voi sitä onnellisuuden määrää! Nyt rv 37 <3

Pointtini on se, että ei sussa välttämättä ole yhtään mitään vikaa! :)

Ei ole mitään kahden vuoden yhdessäasumisvelvoitetta! Vuoden aktiivisen yrityksen jälkeen yleensä yleiselläkin puolella pitäisi alkaa tutkia. Näin ainakin meillä, ja minä kaikenlisäksi olin silloin vain 21 vuotias, kun lähete saatiin. Ollaan kyllä aviopari, mutta en ole varma, vaikuttaako se. Ennemminkin kysyttiin yhdyntöjen määrää ym. Eli menehän toiselle lääkärille!

• Tykkää
Reactions: miss_piggy

Yhteistyössä