Neuvoja uudelle äidille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Vauvamme on nyt reilu viikon ikäinen ja pikkuhiljaa opitaan vauva-arkea. :)
Nyt oon mietinyt tuota ulkoilun ja syömisen yhdistelmää näillä keleillä. Minä siis imetän ja kesällähän se onnistuu melkein missä vaan, mutta miten muulloin voi lähteä muka ulos kun vauvalle voi tulla nälkä milloin vain? Tämäkin pikkuinen syö vähän väliä! Neuvokaa vähän aloittelijaa.. :ashamed:

Mulla oli sellainenkin tissitakiainen, että... Onneksi oli keväällä syntynyt. Aina kelin salliessa syötin missä milloinkin ulkosalla. Sit jos piti lähteä kauemmaksi, mietin mitä mahdollisia paikkoja reitin varrella olisi (kirjasto, kahvila, kauppa, neuvola). Kannattaa kyllä rohkeasti lähteä liikkeelle mieluummin kuin hyssytellä kotona imetyksen kanssa!

syötät vauvan ennen ulos menoa ja aloitat pienillä ulkoilulla, ei vauva tarvitse ruokaa vartin välein vaan hän voi kähjätä mm. ilmavaivoja tms ja rauhoittuu kun rattaita työnnät. tsemppiä! =) ja muista nauttia!

No kai se nukkuu vaunuissa silloin ku oot ulkona? En mä ainakaan koskaan ulkona oo imettäny... Kaupungilla kyllä jos ollaan kahvilla, mut silloin ku vaunut ollu liikkeessä ei vauva oo koskaan heränny ja oon ehtiny kotiin imettämään.

Alkuperäinen kirjoittaja marraskuussa synnyttänyt:
No kai se nukkuu vaunuissa silloin ku oot ulkona? En mä ainakaan koskaan ulkona oo imettäny... Kaupungilla kyllä jos ollaan kahvilla, mut silloin ku vaunut ollu liikkeessä ei vauva oo koskaan heränny ja oon ehtiny kotiin imettämään.

No en minä tiedä nukkuuko, vielä ei oo vaunujen kaa ulkoiltu. :whistle:

Meillä ei ollut mitään takeita, että vauva olisi nukkunut vaunuissa(kaan). Joinain päivinä saattoi paukuttaa monta tuntia putkeen, toisinaan ei nukahtanut ollenkaan, toisinaan nukkui ehkä vartin. Kiva, että teillä oli noin helppoa ja ennakoitavaa, mutta kaikilla ei tosiaankaan...

ihan alussa vauva tuntuu syövän rintaa jatkuvasti, mutta aika pian useimmilla tasoittuu ja voi imetyksen jälkeen lähteä muutamaksi tunniksi ulos. tiheän imun kausina on tietty vähän raskaampaa, mutta eihän niitäkään nyt niin usein ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ollut mitään takeita, että vauva olisi nukkunut vaunuissa(kaan). Joinain päivinä saattoi paukuttaa monta tuntia putkeen, toisinaan ei nukahtanut ollenkaan, toisinaan nukkui ehkä vartin. Kiva, että teillä oli noin helppoa ja ennakoitavaa, mutta kaikilla ei tosiaankaan...

Meillä kans vauva nukkuu ja syö miten sattuu. :) Useimmiten roikkuu tissillä eikä nuku pitkiä jaksoja. Välillä sitten ottaa pidemmät unet (meille ne pidemmät unet on 2h :kieh: )

Alkuperäinen kirjoittaja esikoisen äiti:
ihan alussa vauva tuntuu syövän rintaa jatkuvasti, mutta aika pian useimmilla tasoittuu ja voi imetyksen jälkeen lähteä muutamaksi tunniksi ulos. tiheän imun kausina on tietty vähän raskaampaa, mutta eihän niitäkään nyt niin usein ole.

Et osais sanoo kuinka pian tasoittuu? Kuukausi, kaks? :whistle: Tiedän -yksilöllistä. :p

Neuvo: Älä mieti liikaa asioita eteenpäin tai yritä toimia väkisin niin kuin muut ovat toimineet tai neuvovat. Lapset ovat erilaisia ja erilainen systeemi toimii eri lasten kanssa. Muiden neuvoista kannattaa kokeilla niitä, jotka tuntuvat hyviltä ja noudattaa niitä, jotka toimivat. Muut kannattaa unohtaa, eikä väkisin yrittää. Aika ja kokeileminen kyllä auttavat löytämään mikä itsellä ja oman vauvan kanssa toimii.

Koska kesä on tulossa, sulla tuskin on kummempaa ongelma syöttämisen kanssa. Kesällä löytää melko nopeasti paikan, jossa voi syöttää. Syksyn tullessa lapsesi nälkää on jo varmasti helpompi ennakoida eikä lapselle enää iske täysi paniikki samalla sekunnilla.

Lähdette ulos heti syönnin päälle, niin ei tarvitse heti syötellä uudestaan. Vaunujen keinunnassa nukkuu yleensä hyvin.

Ja syöntitahti harvenee, kunhan vähän ikää kertyy.

Heh, ei ne kaikki vauvat todellakaan vaan nuku siellä vaunuissa :D

Tänää olis tarkoitus vapputorilla käydä ja vähän jännittää eka kerta ulkona vauvan kanssa. Mitä jos vauva rupee huutaan kuin viimeistä päivää enkä saa pientä rauhoitettua? Tosin kun ekaa kertaa pääsi autossa kaukaloon niin nukkui pitkän pätkän tosi tyytyväisenä. Jospa vaunuilla olis sama vaikutus. :whistle: Tosin nyt sillä on toi tiheänimun kausi.. Kotisohvalla on niin turvallista. :kieh:

Periaatteessa meillä yleensä nukahti vaunuihin, mutta oli ihan eri asia kauanko nukkui. Kerrankin tuuppasin vaunuja kotia räntäsateessa, kun vauva heräsi huutamaan eikä lähellä mitään mihin voisi mennä sisälle. Onneksi ei ollut enää kuin pari korttelia kotiin. Kesällä hyvällä säällä olisin varmaan imettänyt vaikka kävellessä, mutta tuossa kelissä en viitsinyt sylitelläkään vauvaa. Koska vauva nukkui noin lyhyitä pätkiä, en lähtenyt kävelylle kovin kauas paikoista, joihin olisi päässyt sisälle imettämään. Onneksi asutaan paikassa, jossa on kaupat aika lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tänää olis tarkoitus vapputorilla käydä ja vähän jännittää eka kerta ulkona vauvan kanssa. Mitä jos vauva rupee huutaan kuin viimeistä päivää enkä saa pientä rauhoitettua? Tosin kun ekaa kertaa pääsi autossa kaukaloon niin nukkui pitkän pätkän tosi tyytyväisenä. Jospa vaunuilla olis sama vaikutus. :whistle: Tosin nyt sillä on toi tiheänimun kausi.. Kotisohvalla on niin turvallista. :kieh:

Kaupungilla on varmaan kuitenkin aina aika lähellä joku kahvila tai vastaava. Ja autossakin voi imettää, jos se ei ole kaukana. Pitäkää hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

No ei meiänkään vauva nukkunu jos vaunut ei ollu liikkessä. Mut jos eka syötin ja lähin esim. tunnin lenkillä ni kyllä silloin nukku hyvin. Kerran nukku 6 tuntia putkeen ku oltiin kaupungilla! Heräs heti ku tultiin kotiin ja vaunut pysähty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kaupungilla on varmaan kuitenkin aina aika lähellä joku kahvila tai vastaava. Ja autossakin voi imettää, jos se ei ole kaukana. Pitäkää hauskaa.

Niin pitää sit varmaa mennä johkin lämpöseen paikkaan vaan syöttään jos nälkä yllättää. :p Jooh.. Eiköhän me selvitä! :D Kiitos teille. :)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

No ei meiänkään vauva nukkunu jos vaunut ei ollu liikkessä. Mut jos eka syötin ja lähin esim. tunnin lenkillä ni kyllä silloin nukku hyvin. Kerran nukku 6 tuntia putkeen ku oltiin kaupungilla! Heräs heti ku tultiin kotiin ja vaunut pysähty.

Joo-o... meidän esikoinen nukkui aina tasan 30 min. eikä sen jälkeen nukahtanut uudelleen yhtään millään. Kerran kävelytin huutavaa vauvaa 2h, eikä nukahtanut siltikään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Joo-o... meidän esikoinen nukkui aina tasan 30 min. eikä sen jälkeen nukahtanut uudelleen yhtään millään. Kerran kävelytin huutavaa vauvaa 2h, eikä nukahtanut siltikään ;)

Onks täällä joku kilpailu kenellä on kauhein vauva? Näköjään.

Mulla on lapset nukkuneet vaunuissa matkat. Asia tietty eri jos mennään tuntien ostoksille, niin sitten syötetään jossakin kahvilan nurkassa, muiden ihmisten kiusaksi.

No todennäköisestihän siinä tulee ens alkuun noin pienen kanssa käymään niin että kun saat vauvan syötettyä niin oletat että no nyt päästään lähtemään että pieni tankkas hyvin ja alat vaihtaa vaippaa ja etsiä ulkovaatteita. Kun saat ulkovaatteet vauvalle päälle ja alat etsiä omia vaatteita, kuuluu pörähdys ja kaikki meni uusiksi: Ethän viitsi nukuttaa vauvaa kakat housuissa. Ja kun vihdoin saat kaiken riisutettua ja puetettua uudelleen ja saat omatkin vaatteet päälle, huomaat että avaimet/puhelin on hukassa (tai ihan siellä tutussa paikassa mutta kun synnytys ja imetyshormonit jyllää niin et tajua missä ne on, etsit niitä ja sitten onkin vauvalla jo uudelleen nälkä ja sama rumba alkaa alusta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No todennäköisestihän siinä tulee ens alkuun noin pienen kanssa käymään niin että kun saat vauvan syötettyä niin oletat että no nyt päästään lähtemään että pieni tankkas hyvin ja alat vaihtaa vaippaa ja etsiä ulkovaatteita. Kun saat ulkovaatteet vauvalle päälle ja alat etsiä omia vaatteita, kuuluu pörähdys ja kaikki meni uusiksi: Ethän viitsi nukuttaa vauvaa kakat housuissa. Ja kun vihdoin saat kaiken riisutettua ja puetettua uudelleen ja saat omatkin vaatteet päälle, huomaat että avaimet/puhelin on hukassa (tai ihan siellä tutussa paikassa mutta kun synnytys ja imetyshormonit jyllää niin et tajua missä ne on, etsit niitä ja sitten onkin vauvalla jo uudelleen nälkä ja sama rumba alkaa alusta :D

Tää kuulostaa niin tutulta! Nyt mä muistan miksi se lähteminen joskus kesti. Kaverilla oli tosi paljon pulautteleva vauva. Oli kerran vaihtanut koko aamupäivän sille vaatteita, kun kymmenen kertaa putkeen puklannut vaatteensa just kun olisi pitänyt lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Tää kuulostaa niin tutulta! Nyt mä muistan miksi se lähteminen joskus kesti. Kaverilla oli tosi paljon pulautteleva vauva. Oli kerran vaihtanut koko aamupäivän sille vaatteita, kun kymmenen kertaa putkeen puklannut vaatteensa just kun olisi pitänyt lähteä.

Arvaa onko meillä just tuommonen pukluvauva? Monesti teenkin niin että pidän sideharsoa vauvan naaman alla viimeiseen hetkeen ja varaan jo valmiiksi käsille puhtaat vaatteet mitkä vaihdetaan kylään päästessä.

Yhteistyössä