neuvoja puolelta toiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiiks

Vieras
Ajattelin vähän uteliaisuudesta kysäistä tälläista. Otatteko vastaan/saatteko/annatteko/mitä mieltä olette neuvoista lapsen erillään asuvilta vanhemmilta toiselle. Siis esimerkiksi lähi viestittää etälle, että kun lapset tulevat sinne täytyisi sinun tehdä heidän kanssaan sitä tai tätä tai lapset nyt tarvitsevat/odottavat sinulta tälläista toimintaa? Tai että etä kertoo lähille, että nyt sinun olisi kyllä hoidettava lasten asioita näin.

Mietin tässä vain, että minkä verran on vanhemmilla varaa puuttua toistensa toimintaan loukkaamatta toisiaan ja sotkeutumatta toisen vanhemman ja lasten väleihin. Aika arka aihehan tuo on jo yhdessä asuville vanhemmillekin.

Mun mielestä on ihan ok antaa ohjeita esim. hampaiden pesusta, vaatetuksesta/varustuksesta (esim. että kouluun sitä tai tätä) allergian sairauden tms hoidosta. Samoin on ihan ok pyytää laittamaan mukaan jotain tiettyjä varusteita lapsille (luistimet, kypärä tai ms.). Mutta sitten mun mielestä onkin jo vähän kyseenalaista sanella, että kuinka toisen pitäisi vaikkapa sisarusten välisten riitojen selvittely hoitaa tai kuinka toisen uuden puolison tulisi lasten asioita hoitaa. Samoin on mun mielestä aika inhottavaa ilmoittaa jostakin asiasta esim. tapaamisten muutoksista sen varjolla, että lapset haluavat näin - mun mielestä silloin lapset (tietty iästä riippuen) voivat itse kertoa asian. On mun mielestä aikuisella oltava kyky ihan itselleen jotain pyytää, esim. just tapaamisten ajankohdan muutosta, niin että minä haluaisin - eikä käyttää lapsia siinä. Vähän tulee sellaisesta olo, että tahtoo ohjailla toista lapsen avulla.

Mutta mitäs mieltä muut olette ja miten teidän uusperheissä jutut kulkevat?

Meillä ainakin lasten äiti(lähi) käyttää lapsia ns.hyväkseen mm, siinä ettei esim voi viedä tiettyyn aikaan junalle tms..muka lasten toiveesta,mutta lapset kertoi myöhemmin syynkin..äiti oli krapulassa!

Mieheni exä laittoi juuri viime viikonloppuna tekstiviestin, että kun pojat oli olleet pahoillaan siitä etteivät (pienimmän takia) päässeet viime viikolla isin kanssa luistelemaan (oli koko ajan n. -25 astetta pakkasta), että miehen pitäsi kantaa vastuunsa/hoitaa osansa lapsistaan (ovat meillä MIEHEN TAHDOSTA, VAATIMALLA VAADITTU vuoroviikoin)
Että hän ei jaksa "poukkoilla" joka suuntaan silloin kun pojat hänellä, hänellä myös työnsä... (ja jokatoinen viikko illat vapaat+täysin lapsivapaa joka toinen viikonloppu), kun taas meillä yhteinen vapaapäivä vuorotyön takia kerran kuussa, mies tekee 12-14 tunnin työpäiviä silloin kun pojat ei täällä, että voisi olla kotona silloin kun pojat täällä. Minä taas niillä viikoilla töitä että pienimmän ei tarvitsisi mennä päiväkotiin vielä 1,5 vuotiaana.
Exä kysyi mieheltä, että ei kai hän sentään joka viikonloppu töissä kun pojat täällä (eniten harmittanee se, että pojat silloin minun kanssa)
Vituttaa ihan sikana.

Meillä hoidetaan täällä asiat omalla tavalla ja lähin luona omalla, emme puutu siihen.

Olemme ostaneet tännä luistimet , sukset, pyörät, uikkarit ym. harrastus välineet joten päätämme itse mitä teemme viikonloppuna.

No ainakin meillä etä-äiti on ollut kovasti puuttumassa asioihin ja neuvomassa miten mikäkin asia pitäisi hoitaa,mutta häntä ei tietenkään saa neuvoa,ei saa esittää toivomuksia eikä varsinkaan arvostella hänen tekemisiään,hänellä tietenkin se arvostelu oikeus on...Kaikki mikä tapahtuu äidin kotona kuuluu yksistään hänelle.

Meillä on aina ennen mennyt suhteellisen hyvin nämä jutut, eli jos isä on ilmoittanut että menevät uimaan tai luitille tms. niin laitan toki varusteet mukaan mutta mutta, nyt on alkanut menemään mielestäni vähäsen yli kun miehellä on jälleen kerran uusi nainen, niin nyt on tullut tekstareina etukäteen että laita sitten mukaan se ja se vaate minkä me olemme ostaneet ja kato että vaatteet ovat puhtaita jne. Ja jumankauta mulla meni hermot kun laitti tollasta viestiä, ihan kun lapsilla olis likaset vaatteet aina mukana, ja kuulemma on, isän mielestä. Eipä vaan ole koskaan aiemmin asiasta valittanut, tosin nyt kun lapset ovat jo molemmat 10 vuoden tienoilla olen sanonut että saavat itse vaatteensa mukaan katsoa ja tarkistan kysymällä vielä että otitko sen ja sen mukaan, mutta en todellakaan ole alkanut isän ja naisensa pillin mukaan laittamaan prikulleen niitä vaatteita mukaan mitä vaativat. Varsinkin kun kerran tytär sanoi että isän nainen oli hänelle valittanut kun 1 hame oli likainen vaikka siinä oli vain joku milli kertaa milli pieni lika.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 12:41 vieras kirjoitti:
Meillä on aina ennen mennyt suhteellisen hyvin nämä jutut, eli jos isä on ilmoittanut että menevät uimaan tai luitille tms. niin laitan toki varusteet mukaan mutta mutta, nyt on alkanut menemään mielestäni vähäsen yli kun miehellä on jälleen kerran uusi nainen, niin nyt on tullut tekstareina etukäteen että laita sitten mukaan se ja se vaate minkä me olemme ostaneet ja kato että vaatteet ovat puhtaita jne. Ja jumankauta mulla meni hermot kun laitti tollasta viestiä, ihan kun lapsilla olis likaset vaatteet aina mukana, ja kuulemma on, isän mielestä. Eipä vaan ole koskaan aiemmin asiasta valittanut, tosin nyt kun lapset ovat jo molemmat 10 vuoden tienoilla olen sanonut että saavat itse vaatteensa mukaan katsoa ja tarkistan kysymällä vielä että otitko sen ja sen mukaan, mutta en todellakaan ole alkanut isän ja naisensa pillin mukaan laittamaan prikulleen niitä vaatteita mukaan mitä vaativat. Varsinkin kun kerran tytär sanoi että isän nainen oli hänelle valittanut kun 1 hame oli likainen vaikka siinä oli vain joku milli kertaa milli pieni lika.
Kai heilläkin on siellä pesukone.Peskööt itse jos vaivaa.

Meillä lapset on vuoroviikoin äidin luona ja isän luona ja aina kun vaihdetaan niin siinä samalla on tavallaan "palaveri" viikon tapahtumista ja onko sairauksia tai mitä tarvitaan kouluun mukaan ja jne..... Suksia, luistamia ja pyöriä raahataan paikasta toiseen tarpeen vaatiessa eikä siinä ole ollu koskaan mitään ongelmia.

Muutenkin luotan lasten isän kasvatustapoihin hän on aina ollut vastuullinen isä ja varmasti loukkantuisi jos alkaisin kovasti neuvomaan ja sekaantuisin heidän elämäänsä. Eikä hänkään ole onneksi koskaan sekaantunu meidän elämäämme tai alkanut kokoajan neuvomaan.

Eihän se ihan järkevää ole yhdestä perheestä antaa neuvot toiseen perheeseen.Jokainen perhe elää omanlaistansa elämää.Tietenkin elintärkeät asiat,esim.että lapset ruokitaan sinä päivänä kun on vaihto edes jommassa kummassa päässä.
Mä olen ainakin loukkaantunut,jos ex-mieheltä tulee käskyjä, varsinkin kun 90 % on mulla lapset.
Exän uusi puoliso saa olla aivan!!! rauhassa .Hänen elämä ei mulle kuulu,niin kaun kun ei tee pahaa lapsilleni.Eikä ole hänkään pienintäkään ongelmaa aiheuttanut meidän perheelle.Eikä exänikään pahemmin,joskus antanut ohjeita miten nykyinen mieheni voisi esim.kuljettaa autolla muksut tietyssä tilanteessa.Meitä on lähinnä naurattanut, enhän mäkään missään tapauksessa jakelisi hänen puolisolleen tehtäviä,hih.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 10:40 peuhu kirjoitti:
Meillä hoidetaan täällä asiat omalla tavalla ja lähin luona omalla, emme puutu siihen.

Olemme ostaneet tännä luistimet , sukset, pyörät, uikkarit ym. harrastus välineet joten päätämme itse mitä teemme viikonloppuna.

Meillä samoin, paitsi että näitä luistimia suksia ei ole varaa ostaa, käyttökin jäisi tosi vähäiseksi. Fillarit ja uimapuvut on, kengätkin näköjään on hankittava myös talvea ajatellen (kesäksi on ollut) ja ehkä myös kumpparit.....

Viestejä ei onneksi tule enää lähiltä että mitä viikonloppuna pitää tehdä. Aiemmin tuli lasten kautta viestit: 5-6 vuotiaan pikkusiskon pitäisi nukkua päivänet, minun kanssa ei saa olla tekemisissä, talvella on laitettava nämä 3 villapaitaa välipaidaksi koska äiti niin sanoi.. ja sittenhän tyttö ahtoi itsensä näihin puseroihin (joista yksi muuten oli äidin vanha 80-luvulta, pieneksi pesty, olkatoppauksetkin paikallaan :laugh: mainio vaate 8-vuotiaalle) ja seisoi pihalla kuin michelin-ukko.... :headwall:

meillä miehelle tyttö ed.suhteesta käy kerran kuussa meillä.
me hoidamme asiat aivan oman tahtomme/järkemme/halumme mukaan.
eksä ei siihen liity silloin kun tyttö on meillä kasvatusvastuu isällään.
enää.

mieleeni tuli noista käskyistä,kerran kun miehen tyttö tuli meille ja hällä oli karkkipussi mukana,niin sanoi että äitinsä oli sanonut ettei meidän tytölle saa siitä antaa...

Meille tulee käskyjä siitä mitä pitää lasten kanssa tehdä. Paras oli viimeksi kun lähi viesti etälle että sinun on vietettävä kaksin aikaa lastesi kanssa... Joo, just oli edellisen vkonlopun lasten kans lähes kokonaan keskenään, kun minä ja yhteiset muissa jutuissa... Että silleen, ei tainnut tosiaankaan olla tarve lapsilta lähtöisin. Ja sitten jos pyydetään huolehtimaan lapsille säähän sopiva vaaatetus mukaan tms. niin menettää hermonsa ja loukkaantuu kun hänen vanhemmuuteensa puututaan. :o Yritetään siinä sitten pitää lapsista parasta mahdollista huolta meilläkin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:48 Liina kirjoitti:
Eihän se ihan järkevää ole yhdestä perheestä antaa neuvot toiseen perheeseen.Jokainen perhe elää omanlaistansa elämää.Tietenkin elintärkeät asiat,esim.että lapset ruokitaan sinä päivänä kun on vaihto edes jommassa kummassa päässä.
Mä olen ainakin loukkaantunut,jos ex-mieheltä tulee käskyjä, varsinkin kun 90 % on mulla lapset.
Exän uusi puoliso saa olla aivan!!! rauhassa .Hänen elämä ei mulle kuulu,niin kaun kun ei tee pahaa lapsilleni.Eikä ole hänkään pienintäkään ongelmaa aiheuttanut meidän perheelle.Eikä exänikään pahemmin,joskus antanut ohjeita miten nykyinen mieheni voisi esim.kuljettaa autolla muksut tietyssä tilanteessa.Meitä on lähinnä naurattanut, enhän mäkään missään tapauksessa jakelisi hänen puolisolleen tehtäviä,hih.

Jonkinverran kai on "ohjeita"(huono sana) vaihdettava ihan lapsen takia mielestäni.
Jos kotona on tiettyjä sääntöjä ja periaatteita olisi niistä kai hyvä sopia etävanhemman kanssa yhdessä ja kai se niin on, etä vanhempi on monesti se asian tuntija koska eniten elää arkea lapsen kanssa.

Meillä meni aikaa exän kanssa näiden juttujen vatvomiseen koska otti "neuvoni" henkilökohtaisesti ja v.ittuiluna. Käsi sydämmellä voin vannoa, että tarkoituksena oli vaan lapsen paras. Johdonmukaisuus kai on aika tärkeää eikä se, että äidin mielestä jokin on väärin ja niin ei saa tehdä ja isin mielestä sen kun teet. Kai siitä sekaisin lapsi menee.
Tottakai jokaisella perheellä omat tavat on ja jos nyt esim. etäperheessä hampaita täytyy harjata kauemmin tai tarkemmin tai syödä enemmän vihanneksia tuskin siitä lapselle haittaa on. Varmaan siitäkin riippuu tietty minkä ikäinen lapsi on. Jos yhtäkkiä itkun kanssa pakotetaan syömään kasviksia kun ikinä ei ole tarvinnut onhan se aika ikävää.

Meillä kiistaa tuli lähinnä tv ohjelmista ja valvomisesta. Lapsi oli aivan sekaisin tullessaan kotiin isältä. Lapsi kun on tuollaista herkkää tyyppiä ja menee kaikesta "normaalista" poikkeavasta sekaisin. Kotona oli tuskaa saada lapsi ajoissa nukkumaan seuraavaa aamua varten ja leikit muuttuivat väkivaltaisiksi ihme riehumiseksi niin, että paikat välillä särkyi. yritin jutella hyvällä ja kerrooin perusteluja, mutta heillä tuntui olevan omat periaatteet, mutta hepä eivät olleetkaan näkemässä seurauksia. Lopulta saatiin asia sovittua kun jouduimme käyttämään lasta psykologilla kouluvaikeuksien vuoksi. Kutsuin isän kuulemaan psykologia joka selitti lapsen olevan erityisen herkkä ja vaatisi yhteisiä pelisääntöjä ja rauhallista perhe-elämää. Hän suositteli myös tiettyjen ohjelmien katsomatta jättämistä.

Nyt meillä on muutama uusi ongelma joihin en tiedä kuinka puuttua vai puuttuakko (saa neuvoa).
Ensinnäkin lapsi purskahti itkuun tuossa yksi päivä isältä tullessaan ja vihdoin sain hänet kertomaan mikä vaivasi. Hän sanoi tehneensä jotain tosi tuhmaa jo jonkin aikaa ja hänellä on siitä tosi paha mieli. Isällä kuulemma kiroillaan kokoajan ja isi on antanut luvan myös hänen kiroilla isällä ollessaan. :o
Olenkin ihmetellyt miksi lapsi on alkanut kiroilemaan kotona aina vahingossa ja siitä on ollut vakavaa keskustelua useaan otteeseen. Lapsella oli nyt sitten hirveän huono omatunto koska tunsi tehneensä jotain tyhmää koska näin on aina opetettu.
Mitenkä tähän nyt sitten puuttuu ilman, että loukkaa?
Toinen ongelma on se, että lapsi on alkanut itkeskelemään välillä iltaisin sitä, että nykyisin isä ei enää tee mitään muuta kuin pelaa tietokonetta silloin kun hän on siellä. Hän sanoo ehdotelleensa vaikka mitä, mutta isä häätää vain pois häiritsemästä. Lapsi on alkanut miettimään onko isi kyllästynyt häneen eikä haluakkaan enää tavata.
Saako tähän nyt sitten "puuttua"? En haluaisi tietenkään, että lapsella on paha mieli.

Hankalaa on kuulkaa olla myös lähiperhe!

Hei äiti!

Mielestäni sinun kannattaisi keroa isälle miltä lapsesta tuntuu kun aina pelaa vaan tietokone pelejä...ei sanoa mitä pitäisi tehdä jos ei kysy vaan ihan vaan kertoa ja kiroilemisesta myös että lapselle tulee paha mieli ( vaikka en kyllä ymmärrä miksi hän on sellaisen luvan antanut ja itsekin kiroilee)

Tv katsomisessa meillä ongelma on päin vastoin ja nukkuma ajoissa. Lähi antaa katsoa lapsen mitä tahansa, jo 7 vuotiaana sai katsoa taru sormusten herrasta ym. todella väkivaltaiset filmit. Viikonloppuisin ja kesällä pitäisi pojan antaa valvoa myöhempään ja nukkua pitempään.Lähi ei ymmärrä että meillä on muitakin lapsia ja me emme pääsisi aamupäivällä ulos leikkimään kun pitäisi odottaa koska veikka nousee ja olla tekemässä aamupalaa eri aikaan kun kaikille muille. Poika kuitenkin nukahtaa tosi hyvin klo9 päivän touhujen jälkeen. Tv ongelma ollaan ratkaistu niin että pojalla omassa huoneessa tv ja ollaan käsketty laittaa ovi lukkoon jos katsoo jotain pienemmiltä kiellettyä eli ei olla puututtu lähin sääntöihin siitä että mitä saa katsoa ja mitä ei koska ei siitä olisi kuitenkaan mitään hyötyä... riitaa vaan lisää.Näitä ongelmia näyttää olevan puolin ja toisin :flower:

Hei äiti! Tutulta kuulostaa. Myös meillä lasten isä "ostaa" lasten hyväksyntää tuollaisilla kyseen alaisilla keinolla kuten saa vavoa niin myöhään kun hereillä kestää ja katsoa telkkarista mitä vaan haluaa. Ja tuollainen kuin meillä poika haluaa teitty katsoa kaikki k-15v soovan mitä vaan telkusta yöllä tulee. Sitten syödään ruaksi karkkia ja sipsejä :o Usenmman kerran kesksuteltu etteiole hyväksi valvoa kun menee uni rytmi ihan ketuilleen ja lapesella hirveä päänsärky aina kun tulee isältä viimeistään seuraavana päivänä, ex aina siihen etä joo tottakai olen aivan samaa mieltä kanssasi. Mutta muta kun tulee tapaamisviikonloppu niin taas sama meno :( ei oo oikeesti kivaa

Yhteistyössä