Neuvoja kehiin: Lapsi ei suostu laittamaan silmälaseja kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja pliis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja pliis

Vieras
Ekaluokkalainen poikani sai kolme viikkoa sitten silmälasit eikä ole vielä kertaakaan laittanut niitä kouluun ja kotonakin pitää niitä hyvin harvoin. Näkö aika heikko joten koulussa ehdottomasti tarvitsisi niitä. Vaikuttaneeko se ettei samalla luokalla ole kellään muulla silmälaseja.

Miten voisin houkutella poikaani pitämään laseja? Joku palkinto systeemi vai mikä?

No ei ainakaan mitään palkintosysteemejä,silmälasien pitäminen on normaali juttu.Ihan kuin vessassa käynti ja syöminen.Kerrot tosiasiat että näkö huononee entisestään ja päähän alkaa koskea jos ei pidä niitä.Se on vaan pakko pitää niitä.Sanot opettajalle että huolehtii että pojalla on lasit päässä koulussa.

Älä pakota, anna sille aikaa tottua niihin ja kannusta pitämään niitä kotona, jolloin niiden pitämisestä tulee tapa, eikä ujostele pitää niitä koulussakaan.

Opettajalta voisi kysellä, onko luokalla joku muukin, jolla on sama tilanne. Yhdessä lasien päähän laittaminen olisi helpompaa. Opettaja voisi vaikka vaivihkaa vinkata eleellä lasien päähän laittamisesta, kun pitäisi nähdä taululle.

Onko mahiksia jo hankkia piilolinssejä. Koita olla kovana. Itse sain samanikäisenä ja en suostunut käyttämään ja sehän kostautui. Soita opettajalle että katsoo myös että poika pitää laseja ja kotonakin vaan tiukka sana niitten kanssa. Ja sitten vaikka palkinnoksi joku kiva peli tai juttu mitä on toivonut kun on vaikka 4kk käyttänyt ilman ongelmia. Kyllä niihin sitten tottuu kun on aikansa joutunut pitämään. Pakkohan niitä on käyttää.
Mun vanhemmat olisi saaneet olla tiukempia niin eli olisi tämä toinen silmä ihan käyttökelvoton...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Paljonko ne vahvuudet sitten on? Onko itselläsi silmälaseja?

Vahvuuksia en nyt muista, mutta silmälasit minulla ja pojan isällä.

Suunnilleen, -1 vai -10? Vaiko plussaa? Näkeekö poika ilman silmälaseja?

Itse olen 32 enkä pidä vieläkään silmälaseja kuin pakon edessä. Syy: en ole tähän ikään mennessä tottunut, silmälasit tuntuvat ylimääräisiltä kasvoillani ja periaatteessa näen kaiken oleellisen, mutta epätarkasti. Kasvoja en tunnista kaukaa ja esimerkiksi mainoskylttien lukeminen on mahdotonta ellen siristele silmiä. Koululaisella tietysti eri asia, kun pitäisi nähdä taululle, ei voi arvailla mitä siellä lukee, mutta tavallaan ymmärrän poikaasi, ja saattaa pelätä kavereilta tulevaa kommenttia.

Toisaalta näköni on muuttunut viiden vuoden kuluessa todella hitaasti, ja uskoisin sen olevan paljon huonompi nyt, jos olisin käyttänyt koko ajan laseja, ja silmä ei joutuisi tekemään töitä. Poikasihan saattaa tuntea vielä päänsärkyäkin, kun lasit ovat noin uudet? Itsellä ainakin oli pitkään.

Sanot sille, että jos ei käytä laseja koulussakin, silmät menevät huonommaksi ja seuraavaksi joutuu sitten hommaamaan sellaiset karmeat pullonpohjalasit. Näin minulle joskus sanottiin ja oikein näytettiin kuvakin sellaisista hirvityksistä. Juu, kiltisti aloin käyttää laseja myös koulussa. Noh, ehkä kuitenkin ensin kokeilet jotain säyseämpää konstia.

Käyttäkää alkuun kotona, nyt viikonloppuna on hyvä harjoitella. Kun lapsi tottuu ja huomaan eron ilman laseja ja lasien kanssa.

Juttele opettajan kanssa, niin opettaja osaa kyllä huomaavaisesti tukea lasta alkuun.

Rajoja ja rakkautta. Pojan elämässä on tapahtunut hiljan ainakin kaksi isoa muutosta: Sekä koulun että silmälasien käytön aloittaminen.

Kiusataanko poikaa koulussa laseista?
Saiko itse valita mieleisensä kehykset?
Kuka muu perheessänne/tuttavapiirissänne käyttää laseja?
Näkeekö poika nyt huonommin kuin ennen, eli onko laseissa vikaa ja millaista? (Tiedän 2 tapausta, joissa vasemman ja oikean vahvuudet vaihtuneet, ainakin toisessa lääkäri/optikko kännissä!)
Allerginen sankamateriaalille?

Juttele pojan kanssa rauhassa asiasta, ja yksinkertaisesti kysy häneltä itseltään, että mikä/mitkä on ne syyt, miksi hän ei laseja halua pitää. Meidän aikuisten vaan voi välillä olla hankala hahmottaa lapsen ajatusmaailmaa ja vastaukset voivat yllättää. Jos se on koulukiusaamista, niin heti opettaja ja luokan muut vanhemmat peliin, miksei kouluterkkarikin ja tietysti pojan toinen vanhempikin. Mahdolliselle kiusaamiselle stoppi heti kättelyssä. Luokaa yhdessä lasimyönteinen ilmapiiri, koska se olis jo ihme, jos jatkossa luokan yhdellekään muulle oppilaalle laseja ei määrättäisi! Sinun poikasi sattui olemaan tässä tärkeässä asiassa se ensimmäinen. Muistuta pojalle, että koulussa on muitakin oppilaita, joilla on jokin juttu: Sokeritauti, hammasraudat, invaliditeetti, kuulokoje, kierot silmät, puhevika, erilainen ihon väri, kotikieli tai uskonto.

En vähättele poikasi tilannetta, päinvastoin. Se on hänelle suuri ongelma, mutta sinun avullasi hän vielä pääsee sen yli.

Kerro pojalle tarvittaessa uudelleenkin, jotta miksi hän tarvitsee lasit. Ekaluokkalainen ei tosiaankaan hahmota, mitä kauaskantoisia seurauksia näön huononemisella voi olla. Löydät varmasti statistiikkaakin tukemaan väitettä, että lasien käyttäminen on yleistä. Moniko ekaluokkalainen Suomessa tarvitsisi lasit ja moniko tästä porukasta saa käyttää laseja? Bongatkaa vaikka iltakävelyllä, että kenellä vastaantulijoista on makeimmat pokat. Ja hei, mikäs teillä kotona on lasien tarve muilla? Jos käytetään piilareita, niin hetkeks piilarit piiloon ja pokat päähän. Olisko lasittomien syytä käydä optikolla myös?

Piilareista jos keskustelette, niin:

-piilarit eivät sovellu jokaiselle (esim. jotkin silmänpohjasairaudet)
-Miten lapsi ottaisi vastuun linssien ja sitä myötä silmiensä hygieniasta ja hoidosta?
-Uskaltaako lapsi laittaa piilolinssin silmäänsä itse? Linssi pitää osata laittaa ja poistaa sekä huoltaa itse, myös kesken koulupäivän, ennen ei piilolinssejä lasten käyttöön.
Ystävälläni kesti opettelussa 45 min./silmä! Vois tulla entistä varhaisempi kouluunherätys...
-piilareiden lisäksi pitää olla myös tavalliset lasit

Aikuisena poikasi vielä kiittää sinua vastuuntuntoisesta päätöksestäsi.

Itselläni on lasit olleet 15-vuotiaasta (= 24 vuotta), ei kovin vahvat. Muutamat piilarit. Titaanisangat ovat aika hyvin allergiasiedettyjä. S-kirjaimella alkavaa kansainvälistä optikkoketjua en voi suositella, oli teräviä särmiä, pisteitä linsseissä... jouduin korjauttamaan uudet lasini kahdesti. Samoin kävi kaverilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin sain tokalla luokalla rillit:
Kerrot tosiasiat että näkö huononee entisestään ja päähän alkaa koskea jos ei pidä niitä.

No sit vois myös pitäytyä niissä tosiasioissa, eli olla valehtelematta, että lasien pitämättömyys huonontaa näköä. Päänsärkyä kyllä voi tulla, mutta silmämunan muotoon ei laseilla pysty vaikuttamaan. Muutenhan luulisi, että näköä voisi parantaa ylitehokkailla linsseillä;).

En minä kyllä tuon ikäiselle hankkisi piilareita. Niitä ei kumminkaan joka päivä voi pitää.

ne on vaan lasit pakko laittaa päähän. Helpompi jos hän olisi heti mennyt kouluun lasit päässä niin kukaan ei enää ihmettelisi miksi yhtäkkiä lasit ja luokkatoverit olisivat tottuneet näkemään hänet rillipäänä. Mut turhahan se on jossitella.

vanhempien pitäis olla jämyjä ja pakottaa vaan laittaan lasit päähän, kyllä niihin tottuu.

Itse sain lasit kuudennella luokalla ja kyllähän se vähän jännitti mennä ne päässä kouluun muttei kukaan sanonut mitään..

no meillä lapsi piti innolla kun päähän koski muuten joka päivä. nyt kolmannella sanoo et näyttää tyhmälle laseissa ja haluaa välillä käydä vaikka kaupassa ilman laseja, ja sit koskee päähän.

lapsen eduksihan ne on, ei muille. koeta selittää asia, ja meillä ainakin kun näki toisella silmällä kahtena, niin vois olla koulumenestys aika heikkoa jos näköä ei korjattaisi :)