neuvoja kaivataan!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Täällä olis yks väsynyt mamma. Vauva on reilu 7kk, täysimetyksellä. Hetki sitten kiinteitä meni ihan hyvin, nyt ei nimeksikään! Olen yrittänyt että vauva ei saa tissiä että syö kiinteitä kun on nälkä mutta ei. Korviketta ei huoli ollenkaan! Haluaisin lopettaa imetyksen, koska olen väsynyt. Vauva puree myös jatkuvasti rintaa ja herää yöllä 5-8/krt syömään.. joten neuvoja mitä teen? Kuinka lopetan imetystä?

Sitten vaan lopetat imetystä.
Kuvittele että teillä alkaa isäkuukausi, ja kertakaikkiaan tissi ei ole saatavilla 9-10tuntiin. Helpottelet oloasi pumpulla.
Kuukauden päästä hän voisi aivan hyvin olla täysipäiväisesti päiväkodissa, eikä sielläkään tissiä tarjoilla.

Mulla loppui imetys kertaheitolla kun toisen kerran puri.

Päätät vain lopettaa imetyksen. Kun teet itsellesi selväksi, että et enää tissiä anna, vaikka kuinka huutaisi, vaistoaa vauva, että maitohanat ovat nyt kiinni, ja niiden perään on turha itkeä.

Kiinteiden opettelua voit kokeilla parantaa alkuun sillä, että pumppaat maitoa ja sotket sitä vaikka perunan kanssa. Maistuu tutummalta.

Tekeekö hampaita? Meillä on aina kiinteiden syönti takunnut hampaidentekoaikaan.

Kannattaa varmaan aloittaa yösyöntien lopettamisella. Meillä yhtä lukuunottamatta ovat itse lopettaneet yösyönnit ennen tuota ajankohtaa, siltä yhdeltä lopetin minä n. 8 kk vanhana, kun se näytti olevan enemmän tapa kuin nälkä. Vettä tarjottiin öisin ja viikossa oppi nukkumaan yötkin. Sen vaikutus minun jaksamiseeni oli todella suuri.

Täällä olis yks väsynyt mamma. Vauva on reilu 7kk, täysimetyksellä. Hetki sitten kiinteitä meni ihan hyvin, nyt ei nimeksikään! Olen yrittänyt että vauva ei saa tissiä että syö kiinteitä kun on nälkä mutta ei. Korviketta ei huoli ollenkaan! Haluaisin lopettaa imetyksen, koska olen väsynyt. Vauva puree myös jatkuvasti rintaa ja herää yöllä 5-8/krt syömään.. joten neuvoja mitä teen? Kuinka lopetan imetystä?

Aloittaisin myös yöimetyksen lopettamisella. Se auttaa sinua jaksamaan ja lisäksi ainakin meillä yötarjoilun loppumisen jälkeen alkoi kiinteätkin maistumaan huomattavasti paremmin. Vauva oli silloin 7,5kk.

Kuinka käytännössä tuo yöimetysten lopettaminen toimii? Entä jos vauvalla on nälkä kun kiinteitä menee niin huonosti päivisin... taidan olla noidankehässä(n)

Ap

Teillä tehdään hampaita, merkit ovat täysin selvät. Tissin pureminen ja ruuasta kieltäytyminen siis. Veikkaan, että heräilee yöllä silti, vaikka lopettaisit imetyksen kokonaan. Yritä helpottaa hampaiden kipua ja kutinaa. Anna kiinteä ruoka kylmänä. Hiero ikeniä varovasti hammasharjalla tai kylmällä vedellä kastellulla harsolla. Yöksi voi antaa särkylääkettä ja toki päivälläkin, jos on oikein hankalaa.

Meillä on myös purtu tissiä ja nirsoiltu ruuasta hampaiden tulon aikaan. Puremiseen olen reagoinut siten, että imetys on loppunut siltä kerralta siihen eli ote tyynen rauhallisesti irti ja tissi piiloon. Viileätä myös tarjoaisin ja yrittäisin helpottaa hampaidenteon tuskaa. Entä jos antaisit pumpattua maitoa välillä pullosta. Voisiko siihen pikkuhiljaa lisätä korviketta, jos haluat lopetella imetystä niin tottuisi makuun. Myös nokkamukista voisi kokeilla hörpyyttää, jos pullosta ei tykkää/osaa/halua syödä.

Kuinka käytännössä tuo yöimetysten lopettaminen toimii? Entä jos vauvalla on nälkä kun kiinteitä menee niin huonosti päivisin... taidan olla noidankehässä(n)

Ap

Anna vettä pullosta. Itse annoin kuopukselle lopulta banaania pimeässä keittiössä keskellä yötä kun huuto ei lakannut. Seuraavana yönä sit nukkui jo hyvin eli kyse oli vaan tottumuskesta ja banaanin takia ei tarvi yöllä herätä. Varmaan vois tarjota hedelmösoseitakin tms myös. Tai sitä korviketta pullosta, sekään ei ehkä jää tavaksi.
Sit tietty kannattaa muistaa ettäjos lapsi huutaa yöllä ja vaikka 30min jälkeen sitten hellyt ja annat kuitenkiin sitä tissiä niin lapsi oppii tosi nopeasti että huutamalla sitä tissiä saa jolloin se huutaa seuraava yönä vielä pidempään. Yksi keino välttää tää on se että herätä itse lapsen kerran yössä ja syötät ennenkuin lapsi ehtii itkeä ja pistät nukkumaan niin lapsi ei opi liittämään sitä itkuaan siihen tissin saamiseen. Toisaalta kun pari yötä jaksat olla kovana ja hyssytellä niin tissi unohtuu ja lapsi nukkuu. Toki voit mennä myös toiseen huoneeseen nukkumaan ja jättää isän hoitamaan yöt mutta henk koht mun on vaikea kuunnella sitä huutoa jos ite ei pääse väliin.

Kiinteiden maistumidessa on vaiheita hampaisiin yms liittyen, ei siitä sinänsä kannata huolehtia. Lapset tuntuu muutenkin elävän lähinnä pyhällä hengellä ja hetken päästä taas ahmivat aikuisten annoksia. Oletko kokeillut sormiruokia?

Olen myös lähtenyt lopettelemaan yöimetystä edellisen kuvaamalla tavalla eli yöllä sai enää vain vettä nokkamukista tai jonkun hedelmäsoseen purkista. Ehkä 3-4 yötä meni max, että homma jäi. Sinulla voi olla, että vauva herättäisi silti, kun tekee hampaita. Itse olen kahden kanssa ajoittanut vieroituksen sellaiseen aikaan, kun ei ole ollut muuta meneillään eli sairastelua, hampaita tms. ja itsellä on ollut suht jaksava olo.

Kiitos vastauksistanne! :) jotenkin en uskoisi että tekee hampaita, hänellä on ylhäällä 2 etuhammasta ja alhaalla myös.. mitkä hampaat on siis seuraavat mitkä mahdollisesti tulossa? Ikenet eivät näytä punoittavilta tai pulllota..

Vielä sellaista että kuinka 7kk vauvalle valmistetaan jauhelihaa? Sen ymmärrän että ei mausteita tai suolaa, mutta voinko paistaa pannulla ilman rasvoja/öljyjä? Olen mennyt hukkaamaan sen neuvolan antaman paperin... ja laiskana olen yrittänyt syöttää pilttejä :whistle::whistle:

Ap

Meillä on vauvoilla alkanut hammasoireet jo paljon ennen kuin ikenet alkavat pullottaa. Ensin ikeniä kutittaa useamman viikon ja ehkä jomottaakin ennen kuin mitään näkyy. Se pullotus tulee vasta kun puhkeaminen on lähellä. Hampaat voi periaatteessa tulla missä järjestyksessä vain mutta todennäköisimmin 2. hampaat ylös tai alas teillä seuraavat. Kuolaako vauva teillä enemmän? Onko sormet suussa?

Kiitos vastauksistanne! :) jotenkin en uskoisi että tekee hampaita, hänellä on ylhäällä 2 etuhammasta ja alhaalla myös.. mitkä hampaat on siis seuraavat mitkä mahdollisesti tulossa? Ikenet eivät näytä punoittavilta tai pulllota..

Vielä sellaista että kuinka 7kk vauvalle valmistetaan jauhelihaa? Sen ymmärrän että ei mausteita tai suolaa, mutta voinko paistaa pannulla ilman rasvoja/öljyjä? Olen mennyt hukkaamaan sen neuvolan antaman paperin... ja laiskana olen yrittänyt syöttää pilttejä :whistle::whistle:

Ap

Käristettyä ruokaa kannattaa välttää mutta miedolla lämmöllä voit paistaa pannulla. Rypsi/oliiviöljy on ihan terveellistä vauvalle joten sitä kannattaa kyllä käyttää. Mausteita saa tietysti käyttää ihan vapaasti kunhan ei suolaa käytä eikä sellaisia seoksia missä on suolaa tai lisäaineita. Esim sipulijauhe, paprikajauhe, mustapippuri, valkosipuli, persilja, tilli, oregano jne.. Ilman muuta kannattaa käyttää mausteita jotta lapsi tottuu teidän perheen ruokaan, siirtyminen on paljon helpompaa kuin jos lapsi on totutettu mauttomaan ruokaan.

Miten lopettaa yöimetys?

Kokeile helppaako pelkkä vesi.
Sitten kannat syöttötuoliin ja annat ruuan ja juotavaa(korvike, pumpattu oma maito, vesi). Ja sitten takas nukkuu.

Särkylääkettäkin kannattaa kokeilla n puoli tuntia ennen ruokia!

Yhteistyössä