Neuvoja kaivataan! Vauva 9kk puree!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tilanne on se, että yhdeksänkuinen vauvani on alkanut puremaan minua useita kertoja päivässä. Ensimmäisinä kertoina riitti kun todella napakasti sanoin ei. Vauva lopetti samantien. Nyt tilanne on se, että kun vauva puree, sanon ei ja siirrän hänet istumaan kauemmas. No, vauva tulee samantien takaisin nauraen ja puree uudelleen. Tätä jatkuu kymmeniä kertoja peräkkäin. Ei auta tiukka ei, ja ohjaaminen muualle. Olen aivan toivoton, enkä tiedä miten saisin hänet ymmärtämään ettei niin saa tehdä, ja se ei ole mikään hauska leikki. Miten te olette toimineet? Tiedän kyllä ettei noin pieni vielä ymmärrä kunnolla, mutta pelkään, että jos en nyt heti tee selväksi että pureminen ei ole sallittua, se jatkuu aina vain isompanakin. Ja sitten se sattuu kahta kauheammin, kun hampaitakin on jo enemmän. Ja tätä tapahtuu useita kertoja päivässä, ei vain satunnaisesti. Vauva on selkeästi keksinyt, että se on hauska juttu jolla hän saa aikaiseksi reaktion. En voi kuitenkaan olla reagoimatta mitenkään sillä se sattuu ja hätkähdän väkisinkin. Onko muilla ollut samanlaista?

Mun muksullani oli sama juttu, hän innostui puremaan mua nenään ja se oli selvästikin hauskaa hänen mielestään. Ei siis mitään kiusaamismielessä tehtyä. Mä en tarkalleen muista, kuinka se loppui ja kauanko kesti. Ei varmaan kuukauttakaan. Muistelisin, että aina kun lapsi yllätti puraisullaan, niin mä oikein liioitellun surkeasti valittelin, kuinka pureminen sattuu ja äiti tulee surulliseksi yms.

Meillä samanlainen puremisvimma 8 kk pojalla. Alhaalla on hampaita ja ylös tuloillaan, ja olen jotenkin ajatellut puremisen liittyvän ainakin osaksi ihan niihin. Huomasin, että jos kiellän ja siirrän pois, seuraa ap:n kuvaama reaktio eli siitä tulee vauvan mielestä leikki. Lakkasin huomioimatta puremisia, eikä poika enää pure kuin satunnaisesti esim. pukiessa kun oma käsivarsi sattuu sopivasti siihen naaman eteen. Mutta ei enää "leiki" hampaillaan, mikä on ihan kiva. Tissistä kun purasee ja kiellän niin pojalla pääsee lohduton parku, luulee varmaan että koitan kieltää imemisen. Mutta ei pure toistamiseen.

Niin sen tiesinkin, että kuuluu varmasti ikään, mutta tuli sellainen olo, että vauva puree jotenkin kokoajan. Juuri se, että siitä tuli oikein leikki. Mutta toivottavasti menee sitten ohi pian. Täytyy ehkä yrittää sitä huomiotta jättämistä, mutta vaikeaa on kun sattuu... hmph. Kiitos vastauksista, lohdullista kuulla että muillakin samanlaista!

Yhteistyössä