Neuvoja?? Allergia+raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nadia

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
3 616
0
36
Kiitos :flower:

Mitä allergia lääkkeitä ootte käyttäny raskaana ollessa, onko mtn?
Kauhee kutina silmissä ja ihottumalla kädet ja jalat kauttaaltaan..
Tuntuu et kaikissa duact, heinix ym on ettei saa käyttää :'(

Miulle sano lääkäri, että heinixiä voi käyttää jos oireet äityy kestämättömiks mut oon selvinny pelkillä suolatipoilla nenäntukkoisuudesta ja hydrocortisonirasvalla kutinaan. Eli kannattaa vaikka tongeilla kaivaa siitä lääkäristä vastaus :hug:

hei,täällä toinen allerginen.minulle just määrättiin allergiaan alzyr tabletteja,nasonex nenäsuihketta ja silmätippoja ne oli lecrolyn nimisiä ja nämä lääkkeet lääkäri varmisti vielä synnytysosastolta että saa varmasti käyttää raskaus aikana.

Outoa, kun kaikissa zyrtec, histec ym pakkauksissa lukee että vältetään raskauden aikana :ashamed: Mulla on naama/kädet ihan ruvella, silmät turpoo päästä ym.
Pakko ois saada sellanen mitä voi käyttää päivittäin. Ei auta kortisonit enää.
Huomenna töihin pitäs mennä, mutta enhän mä voi käsidesin kanssa läträtä, kun kädet verellä ja asiakkaat varmaan pelkää mua! :o

Ei noista tunnu lääkäritkään olevan samaa mieltä.
Loputa sain viime keväänä luvan ottaa heinixiä raskauden lopulla, kun en kestänyt enää oireita.
Yks lääkäri totes että nenäsuihkeita ja silmätippoja saa käyttää kaikkia, pillerit sitte syynätään tarkemmin. Mut en tiiä luottasinko tuohonkaan, kun toiset sitte käskee välttämään jotain suihkeitakin..

Onko kellään kokemusta visiters (?) silmätipoista? Niitä mies toi apteekista ensi hätään, kun en päässy sinne lekurille... Kortisonia on ehkä 2cm:n kerros ihossa ja silti tekis mieli puukolla viiltää! :headwall: |O

Onko visine-silmätipat? ..ne oli ainakin ihan yhtä tyhjän kanssa.

Mut käy lääkärillä hoitamassa lääkkeet kuntoon. Kyllä raskaanakin pystyy käyttämään allergialääkkeitä, mut ei kaikkia. Esim. Cetiritzin on niin vanha lääke (kertoi mun lääkäri juuri), että sitä voi raskauden aikana käyttää. Siis siitä on riittävästi näyttöä, ettei haittaa.

Niissä muissakin se haitta on siinä, ettei niitä ole pystytty riittävästi tutkimaan, mitä vaikutuksia niillä on raskauden aikana. Eli kun raskaana olevilla naisilla ei voida virallisesti teettää kokeita, tuloksia ja tietoa saadaan vaan sitä mukaa, kun ihmiset käyttää ja nähdään, mitä käy. :/ Mut siis välttämättä niilläkään ei monella ole yhtään mitään vaikutusta, sitä vaan ei tiedetä varmaksi.

Mut suunkautta otettavat on kuulemma vain niitä, joita tuo varoitus periaatteessa koskee. Eli nenäsuihkeet ja silmätipat pitäis olla ihan ok... Ja tosiaan, nuo perinteiset histecit yms. ovat ns. turvallisia (jos ne vaan jollekin auttaa...)

Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Onko kellään kokemusta visiters (?) silmätipoista? Niitä mies toi apteekista ensi hätään, kun en päässy sinne lekurille... Kortisonia on ehkä 2cm:n kerros ihossa ja silti tekis mieli puukolla viiltää! :headwall: |O

Mitä kortisonivoidetta sinulla on? Sitäkään ei suositella käytettäväksi raskausaikana kovin suurilla ihoalueilla eikä pitkäkestoisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Onko visine-silmätipat? ..ne oli ainakin ihan yhtä tyhjän kanssa.

Mut käy lääkärillä hoitamassa lääkkeet kuntoon. Kyllä raskaanakin pystyy käyttämään allergialääkkeitä, mut ei kaikkia. Esim. Cetiritzin on niin vanha lääke (kertoi mun lääkäri juuri), että sitä voi raskauden aikana käyttää. Siis siitä on riittävästi näyttöä, ettei haittaa.

Niissä muissakin se haitta on siinä, ettei niitä ole pystytty riittävästi tutkimaan, mitä vaikutuksia niillä on raskauden aikana. Eli kun raskaana olevilla naisilla ei voida virallisesti teettää kokeita, tuloksia ja tietoa saadaan vaan sitä mukaa, kun ihmiset käyttää ja nähdään, mitä käy. :/ Mut siis välttämättä niilläkään ei monella ole yhtään mitään vaikutusta, sitä vaan ei tiedetä varmaksi.

Mut suunkautta otettavat on kuulemma vain niitä, joita tuo varoitus periaatteessa koskee. Eli nenäsuihkeet ja silmätipat pitäis olla ihan ok... Ja tosiaan, nuo perinteiset histecit yms. ovat ns. turvallisia (jos ne vaan jollekin auttaa...)

Juu, oli ne visine... En saa peppua ylös et kävisin lääkekaapilla =)
Pakko kyllä päästä lääkäriin pian, tämä alkaa käydä sietämättömäksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:

Mitä kortisonivoidetta sinulla on? Sitäkään ei suositella käytettäväksi raskausaikana kovin suurilla ihoalueilla eikä pitkäkestoisesti.

Hydrocortisonia, 1%... Voi paska, sano nyt ettei sitäkään |O

Lääkäreiden mukaan Atarax on ainoa varmasti turvallinen antihistamiini. Siihen siis sain reseptin. Lisäksi nenäsuihkeet, silmätipat ja astmapiiput oli normaalisti käytössä.

Ota ihmeessä pikimmiten yhteyttä lääkäriin, niin saat kunnollisen lääkityksen. Äidin elimistön stressitila (allerginen reaktio) ei ole hyväksi vauvalle.

Mie oon lääkärin luvalla käyttäny normi allergia ja astmalääkitystä, tosin niin ähällä anostuksella ku oon voinu. JOstaa syystä allergiat on ollu vähä oireisemmat raskausaikana ku tavallisesti. Mut ainaki lomudal silmätippoja voi ihan ohjeen mukaan turvallisesti käyttää sekä raskaus että imetysaikana. Mulla on siis menny zyrtec, flixonase nenään, lomudal tippoja silmiin ja astmalääkkeet päälle.

Lomudal silmätippoja, Nasonex-nenäsumutetta (lääkärin kanssa sovittu) ja Zyrteciä (lääkärin kanssa sovittu). Menin täsmälääkkeillä (silmätipat ja nenäsumute) niin pitkälle kun vain voin ja hätätilanteessa vasta otin Zyrtecin.
--> kuten sanottukin, niin ominpäin älä ota mitään vaan keskustele vaikka neuvolalääkärin kanssa. Zyrteciä suositaan siksi, että se on vanha lääke ja siksi sen käytöstä on "kokemusta".

Olen atoopikko ja allerginen melkein kaikelle. Raskausaikana käytin ihoon apolar voidetta ja silmiin kosteuttavana oculac tippoja ja allergiaan lomudal tippoja. Suunkautta otettuna saa nykyisin kuulemma käyttää cetiritsiiniä, kuten zyrtec, histec ja heinix näin alkuun tuli mieleen. Kuuden lapsen aikana näillä on menty ja kaikki terveitä. Näihin pyyti toinen lääkäri äitipolinlääkäriltä konsultaatiota ja hyväksyntä tuli. Käytössä olivat jo ekalta kolmannekselta asti. Mut suosittelen kuitenkin ottamaan omaan synnärin lääkäriin yhteyttä joka tapauksessa.

Käy lääkärissä ja pyydä sitä katsomaan Terveysportin GravBase -tietokannasta, mitkä lääkkeet on todettu turvalliseksi raskauden aikana tai sitten soittamaan teratologiseen tietopalveluun. Näissä ajantassaisimmat tiedot, joita päivitetään jatkuvasti.

Yhteistyössä