Nettotulot n. 3000€, arvatkaa paljonko myönnettiin lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dsds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dsds

Vieras
Eli tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Meidän tämänhetkiset nettotulot on noin 3000€, tulevat tosin tästä nousemaan, koska itse olen nyt kotiäitinä ja käyn osa-aikatöissä. Mutta siis arvatkaa paljonko meille myönnettiin asuntolainaa näillä tuloilla?

Hei!
En halua olla ilon pilaaja, mutta haluasin kertoa muutaman faktan. On aivan sama paljonko pankki antaa lainaa, koska se lainan määrä pitää osata suhteuttaa oman talouden menoihin. Jotkut pankeista myöntävät lähes sen mitä vain viitsii pyytää ja siitähän melkein päivittäin puhutaan uutisissa kuinka suomalaiset velkaantuvat. Tiedän monia perheitä, jotka ovat talon rakentamisen tai oston myötä heränneet todellisuuteen. Lainan lyhennyksen lisäksi omassa talossa ja myös omassa osakkeessa lisääntyvät kaikki muutkin menot (jätemaksut, sähkö, mahdollisesti joku muu lämmitysmuoto, vakuutukset jne. ) vuokra-asumiseen verrattuna, kaikkeen tuohon pitää osata varautua. Käyttäkää asiantuntijoita/kokeneita sukulaisia apuna, isojen taloudellisia hankintoja tehdessä. Esimerkin omaisesti voin kertoa, että noin 150 m2 yksikerroksinen omakotitalon ylläpito kustannukset Pohjois-Suomessa ovat noin 800 euron luokkaa/kk + siihen jos asuntolainaa maksaa noin 1000e/kk, + perheen perustarvikkeet + lasten päivähoito + auto/autot + + + . Ja vielä myös lainan korkojen neuvottelussa + mahdollisuudesta muuttaa sitä välillä (1kk, 3kk jne euroborien välillä) täytyy olla tietämystä, jos ei halua maksaa korkoja enemmän kuin pakko.

Meille pankki tarjosi 280000€ ja sanottiin et mies saisi yksin enemmän mun tulol (kotiäiti) se vähän laskee, mua kauhistutti kun ei koskaan otettaisi noin paljon velkaa.

Meillä on nettotulot tällä hetkellä n. 4000 eur/kk ja ollaan laskettu että maksimisssan voidaan ottaa lainaa 150 000 eur. Siinä mielessä toi pankin summa kuulostaa ihan järkevälle. Ainahan pankit antaa vähän enemmän kuin oikeasti olis järkevää..

mimmi: Pk-seudulla tolla summalla 150 000-200 000 ei vielä omakotitaloa saa eli meillä summa laskettu kerrostaloasuntoon jossa menot on toista luokkaa ja paremmin ennakoitavissa (huomioitu talon ikä).

mulla itselläni about 3300e/kk ja kävin useammassa pankissa kyselemässä..
eka olis myöntänyt 78 000 ja toinen 280 000.. eli pankista ja pärstästä kiinni aika paljon :)
Ekassa pankissa ois siis myönnetty vaan 78 000 e takaajilla.. tokassa ei sellaisia ois tarvinnut..

Kahdelle varmaan myönnetään enemmän, koska takaisinmaksu ei ole yhden terveydestä/selkärangasta yms kiinni

[QUOTE="Mimmi";22929107]Esimerkin omaisesti voin kertoa, että noin 150 m2 yksikerroksinen omakotitalon ylläpito kustannukset Pohjois-Suomessa ovat noin 800 euron luokkaa/kk + [/QUOTE]

Olen eri mieltä. 5,5€/neliö,kk hoitokulut on kyllä huikeat. Mun käsityksen mukaan kulut on luokkaa 2-2,5€/neliö,kk.

Viitsisitkö eritellä, mihin saat kulumaan 800€?

mulla itselläni about 3300e/kk ja kävin useammassa pankissa kyselemässä..
eka olis myöntänyt 78 000 ja toinen 280 000.. eli pankista ja pärstästä kiinni aika paljon :)
Ekassa pankissa ois siis myönnetty vaan 78 000 e takaajilla.. tokassa ei sellaisia ois tarvinnut..

Kerrotko missä pankissa ei tuollaiselle summalle olisi tarvittu takaajia? Me voidaan hyvin ottaa lainaa joku 250 000€, mutta koska vaativat aina takaajat, ei olla lainaa otettu. Tällä hetkellä meillä on lainaa 150 000€ ilman takaajia OP:sta.

Meillä nettotulot lainaa otettaessa 3200, omaa rahoitusta 30 000 euroa. 170 000 luvattiin myös meille, onneksi tarvittiin vain 130 000. Ja noihin ylläpitokustannuksiin sen verran, että meillä on 135 asuinneliötä, yhdessä tasossa. Sähkölämmitys, johon menee vuodessa n.1500 euroa, ilmalämpöpumppu ja puun käyttö pienentävät laskua.

Yhteistyössä