nestlen jogurtit

Ei ole tietoa. Itse olen antanut niitä pojalle 5kk ikäisestä alkaen (nyt 7kk) välipalana. Pojalle tuntuu maistuvan, ja mitään oireita ei ole tullut, joten kai ne on tehty vauvan masulle sopiviksi. Kannattaa muuten lukaista purkkien etiketit läpi, koska aika moneen jogurttiin on lisätty hedelmäsokeria, ja ainakin mä olen pyrkinyt välttämään lisättyä sokeria. =)
 

Löysin tämän Muksun sivuilta.. lienee sama muillakin valmistajilla!

Lehmänmaitoa sisältävien Muksu-lastenruokien proteiini- ja rasvakoostumusta on muokattu vastaamaan äidinmaidonkorviketta ja siitä syystä ne soveltuvat osaksi alle vuoden ikäisen lapsen ruokavaliota.

Muksu-jogurttivalmisteiden sisältämä jogurtti valmistetaan lehmänmaidosta jogurttihapatteen avulla. Tämän jälkeen vielä maustamattomaan jogurttiin lisätään marja- tai hedelmäsosetta, hedelmäsokeria, kasviöljyä, riisitärkkelystä, C-vitamiinia ja sakeuttamisaineena pektiiniä. Nämä raaka-ainelisäykset saavat aikaan tuotteiden samettimaisen rakenteen, miellyttävän maun ja ravitsemuksellisesti tasapainoisen kokonaisuuden.

Miamis ja tyttö 10kk joka syönyt kaikkien valmistajien jogurtteja 5kk alkaen ilman mitään oireita =)
 
Se jugurtti on ihan tavallista jugurttia, siis lehmänmaitopohjaista. Tuossa Muksun tiedotteessa nätisti kierretään se tosiasia... En missään nimessä antaisi lapselleni jugurttia jos ei muutenkaan saa lehmänmaitopohjaisia valmisteita.
 
Mäkin oon antanut jugurttia ilman mitään oireita ja tulen jatkossakin antamaan !! Musta on hyvä että lapsi tottuu kaikenlaisiin aineosiin kuin että varjeltaisiin liian pitkään ja sitten on vaikeuksia saada tuotteita alas ...mutta täähän oli sitten mun mielipide mistä ei sitten tarvii kenenkään ottaa pulttia!!
 
Onhan äidinmaidonkorvikekin lehmänmaitopohjaista, ja ainakin mun on sitä pakko antaa oman maidontuotannon loppumisen vuoksi =) Ja ennevanhaan (no huhuh) korvikkeita ei ollut, ja vauvat sai lehmänmaitoa sellaisenaan. Ihan terveitä ihmisiä näistäkin vauvoista on tullut, joten liika varjeleminen on liikaa... Tosin jokainen antakoon vauvalleen, mitä haluaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja karina:
Onhan äidinmaidonkorvikekin lehmänmaitopohjaista, ja ainakin mun on sitä pakko antaa oman maidontuotannon loppumisen vuoksi =) Ja ennevanhaan (no huhuh) korvikkeita ei ollut, ja vauvat sai lehmänmaitoa sellaisenaan. Ihan terveitä ihmisiä näistäkin vauvoista on tullut, joten liika varjeleminen on liikaa... Tosin jokainen antakoon vauvalleen, mitä haluaa =)
Juu, korvikkeet ovat lehmänmaitopohjaisia, mutta ne ovat sentään käsitelty eri tavalla kuin nuo jugurtit. Nuo vauvojen purkkijugurtit eivät sen jugurtin osalta eroa mitenkään muista jugurteista joita kaupasta saa. Ne on vain laimennettu hedelmäsoseella vähän laimeammaksi. Mutta siis maidon koostumus on ihan sama kuin tavallisissa jugurteissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
Alkuperäinen kirjoittaja karina:
Onhan äidinmaidonkorvikekin lehmänmaitopohjaista, ja ainakin mun on sitä pakko antaa oman maidontuotannon loppumisen vuoksi =) Ja ennevanhaan (no huhuh) korvikkeita ei ollut, ja vauvat sai lehmänmaitoa sellaisenaan. Ihan terveitä ihmisiä näistäkin vauvoista on tullut, joten liika varjeleminen on liikaa... Tosin jokainen antakoon vauvalleen, mitä haluaa =)
Juu, korvikkeet ovat lehmänmaitopohjaisia, mutta ne ovat sentään käsitelty eri tavalla kuin nuo jugurtit. Nuo vauvojen purkkijugurtit eivät sen jugurtin osalta eroa mitenkään muista jugurteista joita kaupasta saa. Ne on vain laimennettu hedelmäsoseella vähän laimeammaksi. Mutta siis maidon koostumus on ihan sama kuin tavallisissa jugurteissa.
No miksi sitten tuossa Muksun tiedotteessa väitetään että jugurtti nimenomaan on valmistettu vastaamaan äidinmaitokorviketta?

Lehmänmaitoa sisältävien Muksu-lastenruokien proteiini- ja rasvakoostumusta on muokattu vastaamaan äidinmaidonkorviketta ja siitä syystä ne soveltuvat osaksi alle vuoden ikäisen lapsen ruokavaliota.

Mahtavat sitten suoranaisesti valehdella, vai?
 
Kyllä, he valehtelevat tuossa tiedotteessa. Valmisteet sisältävät pienen määrän lämpökäsiteltyä maitoa (--> siis iskukuumennettua eli samaa kuin purkkimaito). Tuotteissa on jugurttia noin 20 % (pienessä purkissa se on minusta aika paljon). 20 %:ssa maitoproteiinin määrä on juuri sen verran, että sitä voidaan antaa suositusten mukaan. Tuttavani sai tämän vastauksen lopulta jankattuaan asiaa usean sähköpostiviestin verran.

Tietenkään yritys ei tiedotteessaan kerro että heidän myymänsä tuote on ihan samaa tavaraa kuin mikä tahansa jugurtti, onhan se heille mukavampi että ihmiset ostavat ylihinnoiteltuja "vauvajugurtteja". Mä en oikein ymmärrä sitä, että syötetään näitä vauvajugurtteja, mutta sitten ollaan tarkkoja muiden hapanmaitotuotteiden kanssa ettei niitä anneta ennen sitä 10 kuukauden suositusikää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karina:
Aika hurjaa touhua väität elintarvikeyritysten harrastavan :/ . Eihän kuluttajaa saa johtaa harhaan missään nimessä, eikä varsinkaan vauvojen ruokien kohdalla.
Voi kuule, kuluttajaa johdetaan harhaan ihan jatkuvasti. Äidinmaidonkorvikettakin myydään alennuksella tämän tästä :/

Enkä minä mitään väitä, kunhan kerroin tosiasiat. Saman vastauksen saat jos kysyt asiaa tuotteen valmistajalta (toki vastaus tulee kierrellen ja kaarrellen, mutta kyllä sen saa jos jaksaa jankata...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kemppainen:
tyhmä kun olen niin täytyy kysyä että miksei sitä lehmänmaitoa sais antaa alle vuotiaalle enään kun aikoinaan sitä annettiin kun tissi "kuivu"????? =)

Nuo viralliset suositukset on laadittu faktaan ja tutkimustietoon perustuen. Ennen ei ollut tietoa koska asioita ei ollut tutkittu kuten nykypäivänä. Liian varhaisella lehmänmaitotuotteiden saannilla on yhteys mm. diabeteksen syntyyn (Lähde http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/2006/2006001.html ).
 
Mä annoin tänään maistiaisen tuota Nestlen purkki jugurttia 5.5kk pojalle ja hyvin maistu. Mitään vatsakipuja tms. ei tullut! Hintakin oli edullisempi,(tarjouksessa!) kun monella tavis jugurtilla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
Kyllä, he valehtelevat tuossa tiedotteessa. Valmisteet sisältävät pienen määrän lämpökäsiteltyä maitoa (--> siis iskukuumennettua eli samaa kuin purkkimaito). Tuotteissa on jugurttia noin 20 % (pienessä purkissa se on minusta aika paljon). 20 %:ssa maitoproteiinin määrä on juuri sen verran, että sitä voidaan antaa suositusten mukaan. Tuttavani sai tämän vastauksen lopulta jankattuaan asiaa usean sähköpostiviestin verran.

Tietenkään yritys ei tiedotteessaan kerro että heidän myymänsä tuote on ihan samaa tavaraa kuin mikä tahansa jugurtti, onhan se heille mukavampi että ihmiset ostavat ylihinnoiteltuja "vauvajugurtteja". Mä en oikein ymmärrä sitä, että syötetään näitä vauvajugurtteja, mutta sitten ollaan tarkkoja muiden hapanmaitotuotteiden kanssa ettei niitä anneta ennen sitä 10 kuukauden suositusikää.
No ei ystävällesi ole tullut mieleen laittaa asiasta palautetta kuluttaja asiamiehelle?
Tuohan on kuluttajan harhaan johtamista ja rankaistava teko.
 
Samoin myös 8 kk ikäisille tarkoitetuissa ruuissa käytetään esim. maitojauhetta, kermaa ja juustoa. Eikä niitäkään ole mitenkään käsitelty. Nestleltä oli kuulemma kerrottu, että näin tosiaan on, eikä se ole haitallista, koska maitoa/kermaa/juustoa on niin pieniä määriä.
Meillä on jätetty ostamatta kaikki tämmöiset tuotteet.
 
Hei

Myös minä jätän ostamatta tuotteet joissa on käytetty ainesosana maitoa. Meillä syynä on pojan tutkitusti korkeampi riski sairastua diabetekseen. Tutkimuksen alla ovat niin lehmänmaito, naudan liha ja vehnäjauho alle vuoden ikäisen ruokavaliossa. Esim. vehnäjauhoa on tosi monissa valmisruuissa. Voihan toki olla, että tulokset eivät anna näyttöä näiden aineiden välttämisen hyödyistä. Aika hyvin saa niitä vältettyä jos tekee ruokia itse. Mä aloin antamaan tuotteita joissa vehnäjauhoa 9,5kk iässä ja naudanlihaa nyt 10k iässä. maitotuotteita vältetään vielä hetken aikaa.

Mustakin tuntuu hassulta että neuvolan suositukset maitotuotteista ovat ristiriidassa valikoiman kanssa. Itse uskoisin neuvolaa ennemmin kuin markkinoita.. Tottakai suositukset muuttuvat, mutta bisnes on aina bisnestä.
 

Yhteistyössä