nenä menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja isukki
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 11:50 Champion kirjoitti:
Meillä nenä menosuuntaan ollut heti kun vaihdettiin isompaan istuimeen eli n.10kk vanhasta! Meille myyjä sanoi sillon ettei nykyään tarvi olla selkämenosuuntaan ja parempi näin niin sain ite taas paikan etupenkiltä :) Muutenkin kivempi kun näkee pojan naaman matkustaessa ja tuittiakin helpompi antaa takasin suuhun... Penkin ohjeistuksessakin luki et takapenkki turvallisempi lapselle matkustaa kun etupenkki... Syytä en tiedä...
Teille on myyjä puhunut p*skaa. Lukekaa liikenneturvan sivuja älkääkä uskoko myyntipuheita. Kumpi siinä on tärkeämpää: lapsen turvallisuus vai äidin mukavuus etupenkillä?!!!!!

Xero
Myös meillä lapsi istuu vielä selkä menosuuntaan, on nyt 2v. / 90 cm ja tilaa on vielä vaikka kuinka. Istuimena on Britax Freeway ja auto Opel Astra. Varmaan siinä 3-4 -vuotiaana siirretään turvavyöistuimeen.

kuski
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 17:03 vieras kirjoitti:
No tähän viimeiseen viestiin mun on pakko sanoa, että jos mun täytyis vaihtaa autoa ja sitten turvaistuin ei sovikaan enää hyvin siihen, niin möisin vanhan istuimen ja ostaisin paremman! 200-300 euroa on loppujen lopuksi pienen pieni hinta loman rakkaan lapsen turvallisuuden parantamiseksi. Maksaisin vaikka enemmänkin..
Mutta monille tyypillistä on luottaa, ettei itselle koskaan satu mitään, valitettavasti sellaisille kuitenkin usein juuri tapahtuu jotain. Ja voi sitä kauheaa katumusta jota äitinä kokisin, että en ole huolehtinut parhaasta mahdollisesta turvallisuudesta.
\|O

Omaa mussukkaa ei pelasta minkäänalainen istuin kun törmäysvoimaa on tarpeeksi. Isossa perheessä pistetä muutaman kuukauden takia tuosta vain tonneja uuteen istuimeen. Sinä aikana ajoja ei tule meillä nimeksikään, itse asiassa on mahdollista ettei ollenkaan.

Yksikään Suomessa myytävä istuin ei ole vaarallinen, niin kuin moni tuntuu luulevan.

Jos haluat suojella rakasta lastasi niin paljon, kannattaa vaihtaa autolla liikkuminen lentokoneeseen tai junaan tai pysytellä kotona kunnes hän on 18v. Tai ostaa julmetun iso ja uusi auton. Sekin tulee tehdä, että olet tehnyt kaikkesi laspen turvalllisuuden eteen? Ja kun lapsesi henki on kallis, hän ei varmasti syö karkkia tai roskaruokaa ennen 18v. ikää eikä joudu kosketuksiin minkäänlaisten kemikaalien kanssa jne.? Vähän suhtellisuudentajua.

Jos asia on niin sydäntä lähellä, niin maailmalla riittää maita, joissa valistukselle on tilaa ja ihan oikeaa tarvetta. Suomessakin on perheitä, joissa lapsia kuljetetaan kaikkea muuta kuin turvallisesti. Naurettavaa moralisoida ihmisiä, joilla on asianmukainen turvaistuin käytössä. Maailma ei ole mustavalkoinen, vaan kovin tuntuu olevan monille vaaleanpunainen.

Champion piilossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 13:53 kuski kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 17:03 vieras kirjoitti:
No tähän viimeiseen viestiin mun on pakko sanoa, että jos mun täytyis vaihtaa autoa ja sitten turvaistuin ei sovikaan enää hyvin siihen, niin möisin vanhan istuimen ja ostaisin paremman! 200-300 euroa on loppujen lopuksi pienen pieni hinta loman rakkaan lapsen turvallisuuden parantamiseksi. Maksaisin vaikka enemmänkin..
Mutta monille tyypillistä on luottaa, ettei itselle koskaan satu mitään, valitettavasti sellaisille kuitenkin usein juuri tapahtuu jotain. Ja voi sitä kauheaa katumusta jota äitinä kokisin, että en ole huolehtinut parhaasta mahdollisesta turvallisuudesta.
Omaa mussukkaa ei pelasta minkäänalainen istuin kun törmäysvoimaa on tarpeeksi. Isossa perheessä pistetä muutaman kuukauden takia tuosta vain tonneja uuteen istuimeen. Sinä aikana ajoja ei tule meillä nimeksikään, itse asiassa on mahdollista ettei ollenkaan.

Yksikään Suomessa myytävä istuin ei ole vaarallinen, niin kuin moni tuntuu luulevan.

Jos haluat suojella rakasta lastasi niin paljon, kannattaa vaihtaa autolla liikkuminen lentokoneeseen tai junaan tai pysytellä kotona kunnes hän on 18v. Tai ostaa julmetun iso ja uusi auton. Sekin tulee tehdä, että olet tehnyt kaikkesi laspen turvalllisuuden eteen? Ja kun lapsesi henki on kallis, hän ei varmasti syö karkkia tai roskaruokaa ennen 18v. ikää eikä joudu kosketuksiin minkäänlaisten kemikaalien kanssa jne.? Vähän suhtellisuudentajua.

Jos asia on niin sydäntä lähellä, niin maailmalla riittää maita, joissa valistukselle on tilaa ja ihan oikeaa tarvetta. Suomessakin on perheitä, joissa lapsia kuljetetaan kaikkea muuta kuin turvallisesti. Naurettavaa moralisoida ihmisiä, joilla on asianmukainen turvaistuin käytössä. Maailma ei ole mustavalkoinen, vaan kovin tuntuu olevan monille vaaleanpunainen.

Samaa mieltä! Nyt kun mutkin on julistettu huonoks äidiks joka ei huolehdi eikä välitä lapsensa turvallisuudesta niin voin hyvin ampua itseni ja koko perheeni... Tosi mukavia ihmisiä täällä \|O Miksi tällaisia ketjuja pistetään joissa kysellään miten on kun tuomitaan sitten heti paskaks ihmiseks kun käyn kirjottamassa miten meillä asiat. On tosi hyvä fiilis, MUTTA ISTUIN ON JA PYSYY KOSKA ON TÄYSIN TURVALLINEN JA ASIALLINEN JA MYYTY MEILLE ILMAN SEN ENEMPIÄ HUIJAUKSIA TAI MYYJÄN TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ! Niitä istuimia myydään lähes joka paikassa mistä istuimia voi saada!

Champion piilossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 22:05 Hilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 11:50 Champion kirjoitti:
Meillä nenä menosuuntaan ollut heti kun vaihdettiin isompaan istuimeen eli n.10kk vanhasta! Meille myyjä sanoi sillon ettei nykyään tarvi olla selkämenosuuntaan ja parempi näin niin sain ite taas paikan etupenkiltä :) Muutenkin kivempi kun näkee pojan naaman matkustaessa ja tuittiakin helpompi antaa takasin suuhun... Penkin ohjeistuksessakin luki et takapenkki turvallisempi lapselle matkustaa kun etupenkki... Syytä en tiedä...
Teille on myyjä puhunut p*skaa. Lukekaa liikenneturvan sivuja älkääkä uskoko myyntipuheita. Kumpi siinä on tärkeämpää: lapsen turvallisuus vai äidin mukavuus etupenkillä?!!!!!
Niin ja koska olen niin vastuuntunnoton äiti niin tietysti MUN MUKAVUUS ETUPENKILLÄ MUKAVINTA! Ei mua lapsen turvallisuus kiinnosta :headwall:

Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 13:53 kuski kirjoitti:

veit jalat suustani.. :)

kahden äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 10:11 Ukonäiti kirjoitti:
Me taidetaan sitten olla "huonoja vanhempia" kun käännettiin pojan turvaistuin takapenkillä nenä menosuuntaan tuossa syksyllä. Ikää vesselillä on nyt 1v5kk ja kun tuoli käännettiin oli 1v2kk. Jalkatila vaan loppui (pojalla pituutta tullu lisää kovasti), eikä etupenkillä voinut istua. Välillä kyllä pidetään etupenkillä (ei ole airbagia pelkääjänpaikalla) selkämenosuuntaan, varsinkin pitkillä matkoilla.On helpompi saada viihtymään =)

Kyllähän noille suosituksille on varmasti pätevät syyt mut joskus vaan käytännössä on toimittava toisin.

\|O \|O \|O Voi perkkeles!!! Se on sun lapses joka vammautuu, mee viihdyttämään sitä lasta, jos matkustaminen on vaikeaa!!!!!!!!

Ilmeisesti olen ainoa ihminen, joka noudattaa turvallisuussuosituksia, ja pitää turvallisuutta mukavuutta tärkeämpänä. Meillä kolme turvaistuinikäistä, ja hyvin mahdutaan farkku-ooppeliin, kaikki selkämenosuuntaan, vanhin 3v4kk, nuorin 1kk eikä isoimmallakaan ole mitään ongelmaa, jalat mahtuu hyvin, ja istuu takapenkillä.istuimina britaxin two way ja aktagraco basic sekä britaxin rocatot vauvalla.

kuski
Pistetäänkö pystyyn ketju äideille, jotka pystyvät noudattamaan kaikkia olemassaolevia suosituksia? Ja sitten jaetaan mitaleja? Äkkiseltään lapsen parhaaseen tähtääviä suosituksia tulee mieleen kymmeniä. Miksi ne ovat suosituksia eivätkä pakkoja? Koska niiden noudattaminen ei ole kaikille mahdollista, eikä edes kaikissa tapauksissa järkevää. Edes nyt kun turvaistuimet tulevat lain mukaan pakollisiksi, ketään ei velvoiteta kuljettamaan lasta selkä menosuuntaan. Arvatkaapa miksi?

Haisulle tiedoksi, että täällä on esitetty lukuisia syitä, miksi istuimen voi joutua kääntämään toisinpäin. Mukavuus on niistä vain yksi. Unohtakaa edes pieneksi hetkeksi oma tilanteenne ja kerrataan vielä esimerkkejä elävästä elämästä:

- Pelkääjän paikalla oleva tarvitse esim. sairautensa vuoksi riittävän jalkatilan

- lapsi voi pahoin selkä menosuuntaan

- lapsi ei mahdu selkä menosuuntaan

- lapsia on useita ja istuinten sijoittelussa joudutaan tekemään kompromisseja.

jne.

Kaikkein ihmeellisimmät kommentit ketjussa ovat näitä 'Suosituksia pitää noudattaa'. Kukaan ei ole vain kertonut _miten_ kaikki pystyvät niitä noudattamaan? Ehkä lapsenteko pitäisi sallia vain niille, jotka pystyvät hankkimaan niin iso auto että kaikki mahtuvat matkustamaan rippikouluikään asti selkä menosuuntaan?

Kuski hurautta nyt tiehensä, koska kaikki tähdellinen on sanottu ja keskustelun taso ei vastaa käsitystäni hyvästä keskustelusta. Nettikettiä voisi moni tämän ketjun kijoittelija kerrata. Opetatteko samanlaista arvomaailmaa ja käytöstapoja myös lapsillenne?

KATIAANA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 20:42 kuski kirjoitti:
Pistetäänkö pystyyn ketju äideille, jotka pystyvät noudattamaan kaikkia olemassaolevia suosituksia? Ja sitten jaetaan mitaleja? Äkkiseltään lapsen parhaaseen tähtääviä suosituksia tulee mieleen kymmeniä. Miksi ne ovat suosituksia eivätkä pakkoja? Koska niiden noudattaminen ei ole kaikille mahdollista, eikä edes kaikissa tapauksissa järkevää. Edes nyt kun turvaistuimet tulevat lain mukaan pakollisiksi, ketään ei velvoiteta kuljettamaan lasta selkä menosuuntaan. Arvatkaapa miksi?

Haisulle tiedoksi, että täällä on esitetty lukuisia syitä, miksi istuimen voi joutua kääntämään toisinpäin. Mukavuus on niistä vain yksi. Unohtakaa edes pieneksi hetkeksi oma tilanteenne ja kerrataan vielä esimerkkejä elävästä elämästä:

- Pelkääjän paikalla oleva tarvitse esim. sairautensa vuoksi riittävän jalkatilan

jne.

Kaikkein ihmeellisimmät kommentit ketjussa ovat näitä 'Suosituksia pitää noudattaa'. Kukaan ei ole vain kertonut _miten_ kaikki pystyvät niitä noudattamaan? Ehkä lapsenteko pitäisi sallia vain niille, jotka pystyvät hankkimaan niin iso auto että kaikki mahtuvat matkustamaan rippikouluikään asti selkä menosuuntaan?

Kuski hurautta nyt tiehensä, koska kaikki tähdellinen on sanottu ja keskustelun taso ei vastaa käsitystäni hyvästä keskustelusta. Nettikettiä voisi moni tämän ketjun kijoittelija kerrata. Opetatteko samanlaista arvomaailmaa ja käytöstapoja myös lapsillenne?
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!!!!!!!!!!! :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 20:42 kuski kirjoitti:

jne.

Aika herkkiä olette "kuski" ja muut hermostuneet. Ei täällä nyt suoranaisesti huonoiksi äideiksi haukuttu, mutta voihan sen noin ottaa varsinkin jos omatunto hieman soi... :whistle: Ja hyvä että soi! Se kertoo siitä että välitätte lapsestanne ja voitte mahdollisesti vielä miettiä muitakin vaihtoehtoja ellei ylpeys ole tiellä...

Joillakin oli ihan perusteltu syy kääntää istuin, joillaan syyt olivat hieman kyseenalaisia ja havaittissa oli pientä tietämättömyyttä. Aika huonosti myyjät neuvovat turvaistuin asioissa ja suuri vastuu jää vanhemmille ottaa asioista selvää. Meillekin olisi myyty vaikka mitä istuinta ja mitä kummallisimmilla selityksillä. Onneksi olin perehtynyt turvallisuustietoihin ja tutkimuksiin, joten panin muutamille myyjille jauhot suuhun...

Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 22:17 vieras kirjoitti:
Aika herkkiä olette "kuski" ja muut hermostuneet. Ei täällä nyt suoranaisesti huonoiksi äideiksi haukuttu, mutta voihan sen noin ottaa varsinkin jos omatunto hieman soi... :whistle: Ja hyvä että soi! Se kertoo siitä että välitätte lapsestanne ja voitte mahdollisesti vielä miettiä muitakin vaihtoehtoja ellei ylpeys ole tiellä...
:LOL: uskomatonta. Mielestäni on naurettavaa alkaa ylentämään itseään koska pystyy noudattamaan suosituksia. Itse ainakin vedän herneet nenään kun tullaan selittämään tällaista: "meillä ainakin ajatellaan lapsen parasta eikä vain omaa mukavuutta" jne.. Aivan selvästi näissä kommenteissa syyllistetään vanhempia jotka ovat syystä tai toisesta kääntäneet istuimen ajoissa.

Ja edelleenkin, miksi ei valisteta samanlaisella innolla niitä jotka eivät pidä lastansa istuimessa ollenkaan. Puhumattakaan niistä joiden lapset pomppivat autossa ilman vöitä!!!! :attn: :eek:

Jos sinulle Hay-D tulee parempi olo, että on muita jotka hoitavat turvallisuuden sinukin huonommin, niin hyvä. Tuudittaudu siihen, että et ole huonoin. :kieh: Mutta lähelle hyvää, saati parasta et tässä asiassa pääse mitenkään, valitettavasti.
Toiset ennakoi, toiset oppii kantapään kautta ja katuu jälkikäteen typeryyttään. Itse haluan taata parahaimman turvallisuuden mitä on mahdollista saada, olen perehtynyt asioihin jne. Joillekin riittää, että on enkeli olkapäällä, minulle se ei kuitenkaan ihan riitä.

pymppy
ja plääh teille... \|O \|O

Tuossa joku kirjoittikin että suomessa ei myydä kuin turvallisia istuimia oli ne sitten etuperin takaperin päällään eli kyljellään mutta kun istuin on oikean kokoinen ja oikein kiinnitetty se on turvallinen. :p

Xero
Vaarallisia istuimia ei ole myynnissä, mutta istuimen kääntäminen laskee sen suojavaikutusta muistaakseni 80%:sta 50%:n. Mun mielestä tässä on niin vissi ero että mielelläni pidän lapsen selkä menosuuntaan niin pitkään kun on tarvis.

Tuolta löytyy video mistä kolarin vaikutus lapsen niskaan näkyy hyvin:

http://www.klippan.fi/ -> kolarirata ja sieltä alin linkki

Tuo video oli kyllä todella hyvä näytös siitä kummin päin se lapsi sinne autoon kannattaa istuttaa!!! Jos se ei ole mahdollista niin se on vaan hirmuinen harmi sille lapselle :'( ja jos se lapsi rukka sattuu vieläpä olemaan 8kk niin voi voi...mutta jokainen asettakoon lapsensa niin kuin parhaaksi näkee.

Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 11:46 vieras kirjoitti:
Jos sinulle Hay-D tulee parempi olo, että on muita jotka hoitavat turvallisuuden sinukin huonommin, niin hyvä. Tuudittaudu siihen, että et ole huonoin. :kieh: Mutta lähelle hyvää, saati parasta et tässä asiassa pääse mitenkään, valitettavasti.
Toiset ennakoi, toiset oppii kantapään kautta ja katuu jälkikäteen typeryyttään. Itse haluan taata parahaimman turvallisuuden mitä on mahdollista saada, olen perehtynyt asioihin jne. Joillekin riittää, että on enkeli olkapäällä, minulle se ei kuitenkaan ihan riitä.
taisit hukata mun kirjotuksesta sen pointin...

Ihmettelen siis miksi laitatte energiaanne miellummin istuinta käyttävien parjaamiseen kun voisitte valistaa valistaa niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa lapsen turvallisuus.

Se että joku on asentanut istuimen kasvot menosuuntaan ennen kolmea ikävuotta ei tarkoita automaattisesti sitä että kyseinen henkilö ei olisi perehtynyt asiaan tai että kyseinen henkilö katsoo parhaimmaksi istuimen asettaa niin. Eteen tulee taas tämä varallisuus-kysymys. Ei kaikilla ole varaa hankkia sellaista autoa ja istuinta jotka sopivat täydellisesti yhteen, niin että isokokoinenkin lapsi voisi istua monta vuotta selkä menosuuntaan. Pitäisikö siis keskituloisten jättää lapset hankkimatta kokonaan?

ihan riitä.

[/quote]

taisit hukata mun kirjotuksesta sen pointin...

Ihmettelen siis miksi laitatte energiaanne miellummin istuinta käyttävien parjaamiseen kun voisitte valistaa valistaa niitä joita ei voisi vähempää kiinnostaa lapsen turvallisuus.

Se että joku on asentanut istuimen kasvot menosuuntaan ennen kolmea ikävuotta ei tarkoita automaattisesti sitä että kyseinen henkilö ei olisi perehtynyt asiaan tai että kyseinen henkilö katsoo parhaimmaksi istuimen asettaa niin. Eteen tulee taas tämä varallisuus-kysymys. Ei kaikilla ole varaa hankkia sellaista autoa ja istuinta jotka sopivat täydellisesti yhteen, niin että isokokoinenkin lapsi voisi istua monta vuotta selkä menosuuntaan. Pitäisikö siis keskituloisten jättää lapset hankkimatta kokonaan?
[/quote]

niinpä, tuskinpa kukaan sitä istuinta "huvikseen" siirtää naama menosuuntaan.. vaan ihan kaikki asiat yhteen laskien voi olla parempi että se vaihdetaan toisin päin. on kyllä todella lapsellista arvostella ihmisiä siitä asiasta.. tämä kentis uusi aihe kun imetyksestä ei enää niiiin paljon keskustella.

Niin tästähän voi olla montaa erimieltä. Olemme keskituloisia, emme omista kallista tila-autoa vaan ihan tavallisen henkilöauton. Istuimemme on ostettu lastentarvikeliikkeestä ja on merkkiä grago. Ei siis mikään kallein luksus merkki. Minä ymmärrän, että taloudessa voi olla useita lapsia ja, että 2- vuotias voi olla jo isokokoinen matkustamaan selkämeno suuntaan, mutta sitä en ymmärrä, että alle vuosikas näin matkustaa :eek: toki on niitäkin, joita ei lapsen turvallisuus voisi vähempää kiinnostaa ja lapsilla ei ole edes turvaistuinta, mutta kyllä itse pyrin siihen, että lapseni saavat matkustaa niin turvallisesti kuin se on mahdollista ja selkämenosuuntaan mahdollisimman pitkään. Enkä pidä itseäni sen parempana, vaikka lapseni istuvat selkämenosuuntaan. Minusta jokainen lapsi ansaitsee turvallisuuden! Lapsi ei itse voi siihen juurikaan vaikuttaa, miten turvallisesti matkustavat, joten meidän vanhempien on silloin taattava turvallinen kyyti. Turha täällä on asiasta riidellä ja väitellä, jokainen lapsestaan välittävä tietää, että lapsen turvallisuus on numero 1!!! Ja jokainen meistä on itse vastuussa siitä miten turvallisesti lapsemme saa matkustaa!!!

Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 21:46 vieras kirjoitti:
Minä ymmärrän, että taloudessa voi olla useita lapsia ja, että 2- vuotias voi olla jo isokokoinen matkustamaan selkämeno suuntaan, mutta sitä en ymmärrä, että alle vuosikas näin matkustaa :eek:
näinpä... kuitenkin edellisistä kirjoituksistasi luulisi että et ymmärrä ketään joka laittaa alle suositusikäisen lapsen kasvot menosuuntaan.. Ehkä luulin väärin tai sit en.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2005 klo 19:58 Hay-D harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 21:46 vieras kirjoitti:
Minä ymmärrän, että taloudessa voi olla useita lapsia ja, että 2- vuotias voi olla jo isokokoinen matkustamaan selkämeno suuntaan, mutta sitä en ymmärrä, että alle vuosikas näin matkustaa :eek:
näinpä... kuitenkin edellisistä kirjoituksistasi luulisi että et ymmärrä ketään joka laittaa alle suositusikäisen lapsen kasvot menosuuntaan.. Ehkä luulin väärin tai sit en.
En tarkoittanut, että en ymmärrä ketään..alkujani aloin kirjoittamaan siitä kun joku oli kirjoittanut, että hänen 10kk ikäinen matkustaa nenämenosuuntaan ja se oli minulle järkytys :eek:

Yhteistyössä