Neljäs lapsi tulossa,kuinka me pärjätään ja mitä muutoksia tulee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama

Vieras
Meille sattui tälläinen pieni yllätys,ehkäisystä huolimatta sisälläni kasvaa uusi elämä,en vielä tiedä millä viikolla mennään mutta mies on vankasti sitä mieltä että kun kerran lapsi on tullakseen niin saa tulla.

Mietin vaan että mitä kaikkia muutoksia neljäs lapsi tuo.

no riippuu tietenkin siitä minkä ikäisiä muut lapset ovat?mulla on nyt 4 alle kouluikäistä ja niistä 3 syntyi alle 3 vuodessa.muuten ei muutoksia pahemmin mutta auto nyt pakko olla tila-auto ja asunto meillä meni vaihtoon myös.välillä on tosi raskasta henkisesti kun tuntuu että kaikki tarvii tehdä vähän sinne päin kun ei ole aikaa paneutua oikeen mihkään kunnolla.jaksamista vaatii myös meillä tällä hetkellä se kun on eskari,kerho jalkapallo jne..ja kaikkiealle kuljetukset kauhean katraan kanssa.mutta onnellinen olen lapsilaumastani silti :heart:
ekoina viikkoina tuntui välillä(sen jälkeen kun neljäs syntyi)ettei tästä tule mitään :/

Itsekin velloin noissa samoissa ajatuksissa silloin kun neljäs ilmoitti olemassaolostaan :) Hänkin oli ns. "vahinko" (jos niin voi enää tässä iässä sanoa :) ). Olin opiskelemassa silloin ja kyllä se kauhistutti ajatuksena että miten nyt.... :o Mutta opinnot sain suoritettua mahani kanssa loppuun ja opintojen loppumisesta meni viikko niin kuopus syntyi. Ja kuinka ollakkaan...ei mitään niitä pelättyjä ongelmia tullut. Ajan kanssa auto muuttui tila-autoksi ja siihen joutui tietenkin investoimaan mutta mitäpä sitä ei lastensa eteen tekisi.
Itselläni mies on ollut jokaisen lapsen kanssa ihan samanlailla mukana hoitamisessa vaikka töissä käykin. Täytyy olla kumpaisellekin se oma-aika niin jaksaa.
Turhaa siis huolehdit. Hyvin se menee ja eihän neljäs ole vielä mitään... Ihana kun on paljon lapsia ja nyt kun nuorimmainen on reilu 3 vanha niin on isommista seuraa ja apua äitille.
Niin ja jos siis lohduttaa niin olen ollut käytännössä siitä saakka yh kun kuopus oli vuoden. mies tehnyt reissuhommia.
Tsemppiä ja onnea uudesta tulokkaasta!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
minä haaveilen 4:stä enkä pelkää miten pärjättäisiin.uusi auto on pikku juttu jos kaikki on muuten kunnossa:terveys ,työ jne....

Kyllä sitä silleen miettii kun ei oltu tähän valmistauduttu,mutta kun on tulossa niin tottakai saa tulla ja on tervetullut. Olen itse 26 vuotias perusterve nainen että eiköhän me selvitä.

Alkuperäinen kirjoittaja rosvoroope:
Itsekin velloin noissa samoissa ajatuksissa silloin kun neljäs ilmoitti olemassaolostaan :) Hänkin oli ns. "vahinko" (jos niin voi enää tässä iässä sanoa :) ). Olin opiskelemassa silloin ja kyllä se kauhistutti ajatuksena että miten nyt.... :o Mutta opinnot sain suoritettua mahani kanssa loppuun ja opintojen loppumisesta meni viikko niin kuopus syntyi. Ja kuinka ollakkaan...ei mitään niitä pelättyjä ongelmia tullut. Ajan kanssa auto muuttui tila-autoksi ja siihen joutui tietenkin investoimaan mutta mitäpä sitä ei lastensa eteen tekisi.
Itselläni mies on ollut jokaisen lapsen kanssa ihan samanlailla mukana hoitamisessa vaikka töissä käykin. Täytyy olla kumpaisellekin se oma-aika niin jaksaa.
Turhaa siis huolehdit. Hyvin se menee ja eihän neljäs ole vielä mitään... Ihana kun on paljon lapsia ja nyt kun nuorimmainen on reilu 3 vanha niin on isommista seuraa ja apua äitille.
Niin ja jos siis lohduttaa niin olen ollut käytännössä siitä saakka yh kun kuopus oli vuoden. mies tehnyt reissuhommia.
Tsemppiä ja onnea uudesta tulokkaasta!!!!

Kiitos!
Ihana kirjoitus oli!

uskon että pärjäätte, kun kerran asunto- ja autojutut on jo kunnossa. asioiden järjestelykykyä varmaan vaaditaan entistä enemmän, ehkä myös joustavuutta ja jostakin omasta tai lasten harrastuksesta väliaikaista luopumista, että kaikki luonnistuu. mutta korostan tuota sanaa valiaikaista.
kaikkea hyvää sulle perheinesi ja onnea plussasta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
uskon että pärjäätte, kun kerran asunto- ja autojutut on jo kunnossa. asioiden järjestelykykyä varmaan vaaditaan entistä enemmän, ehkä myös joustavuutta ja jostakin omasta tai lasten harrastuksesta väliaikaista luopumista, että kaikki luonnistuu. mutta korostan tuota sanaa valiaikaista.
kaikkea hyvää sulle perheinesi ja onnea plussasta!

Kiitoksia! :)

meille kanssa tämä neljäs päätti tulla vaikka oltiin tosi tarkka ehkäisyn suhteen.
minä olen 27v ja meidän lapset 8v,5v,2v ja vauva on 2kk.
me vaihdettiin asuntoa helmikuussa ja kesäkuussa 7 hengen autoon.
Meillä on ollut hulinaa jo kolmenkin lapsen kanssa joten tuntuu että ei se elämä hirveästi muutu tämän neljännen kanssa.
onnea plussasta :D

Ikävä kyllä, en osaa sanoa mitä muutoksia se tuo juuri teidän perheelle,koska perheet hyvin erillaisia. Meille "nelonen" toi sen muutoksen , että autot piti vaihtaa suuremmiksi ja päätin jatkaa kotona oloa pidempään;nyt kotiäiti vuosia takana 10v.Ja matkustaessa hotelleissa täytyy varmistaa familyroom tai kaksi vierekkäistä huonetta. Ja sitten taloudellinen puoli; neljässä tietysti enemmän kulja kuin kolmessa (harrastukset jne) mutta onneksi se on vain rahaa. Mutta kyllä tämä "nelonen" ennen kaikkea on tuonut lisää iloa ja nauravia hymy suita.

meil lapset 12v,8v,6v ja 5v. Eniten nelonen tuonut taloudellista huolta;auto piti vaihtaa,asunto piti vaihtaa ja harrastukset maksaa.nyt tämä kuopuskin aloitti jalkapallon,jota kaikki lapsemme harrastaa. joten realistisesti sanoisin,kuluja tulee lisää.

Yhteistyössä