Neljä vuotiaan käytös kaupassa

Terve! Ois mukava kuulla et miten teillä muilla noin 4 vuotiaat käyttäytyy kaupassa? Mä oon alkanu vältteleen pojan kanssa kauppaan menoa koska se on aina aivan hirveetä. Joskus on kumminkin pakko mennä hänenkin kanssa kauppaan, ja toisaalta toivon että se siellä käymällä alkaisi jossain vaiheessa toimiin.

Meiän tyypillinen kauppa reissu menee niin että poika hyppii, juoksee, huutaa ja näprää kaikkea mahdollista. Ei siis kävele hetkeäkään rauhallisesti. Tietenkin tiedän että hän on vielä melko pieni, mutta en ole koskaan kaupassa nähnyt samanlaista huliviliä. Poikaan ei tehoa nätisti pyytäminen, ei uhkailu autoon joutumisesta, ei lahjonta, ei mikään mitä olen kokeillut.

Nyt tässä kirjoittaessa tuli mieleen niinkin yksin kertainen asia jos antaisi pojalle pieniä tehtäviä joihin keskittyisi kaupassa niin saattaisi unohtaa riehumisen edes hetkeksi.

Mutta miten teillä muilla? Onko kauppa reissut aina tuon ikäisten kanssa sama kun kulkisi apina lauman kanssa?
 
"vieras"
Joo, 3,5 vuotiaalla tytöllä on hirvee hulivili vaihe, juoksee, huutaa, höpöttää ja riehuu kokoajan. Siksi yleensä istuu kaupassa kärryssä. Joskus voi olla tuurilla nätisi uhkailun ja lahjonnan kera.
 
hyvin on mennyt aina kaupassa käynti. Its eolen aina tykännyt kaupassa käynnistä lasten kanssa. En ole tehnyt siitä mörköä itselleni enkä lapsille. Pikkukärryt vaan ja hedelmiä punnitsemaan. Ei mitään leluhyllyjä eikä karkkihyllyjä ollenkaan. Kaupat kierretään nurisematta.
 
[QUOTE="vieras";27803650]Joo, 3,5 vuotiaalla tytöllä on hirvee hulivili vaihe, juoksee, huutaa, höpöttää ja riehuu kokoajan. Siksi yleensä istuu kaupassa kärryssä. Joskus voi olla tuurilla nätisi uhkailun ja lahjonnan kera.[/QUOTE]

Meilläkin poika mahtuisi vielä painon puolesta juuri ja juuri kärryihin muttakun niissä istuu pikkusisko joka on vasta oppinut käveleen niin ei voi sinnekkään laittaa. Muistelen kaiholla aikoja kun pienempi oli vielä kaukalossa ja saattoi nostaa pojan vaan kärryihin, tehdä ostokset nopeaan ja lähteä hyvällä mielellä kotiin ..
 
Loppakorva
Joo, tutulta kuulostaa. Vältellään kaupoilla käymistä juurikin 4veen kanssa. 6v uskoo jo hiukan puhetta ja 2v on kärryssä. 4vee juoksee, luikertelee lattialla, näpelöi kaikkea jne jne.
 
Meillä melki 3v tekee tota samaa. Tosin hyllyissä oleviin tavaroihin ei koske, mutta juoksentelee, kulkee toisten ihmisten eteen ja on tiellä, pysähtelee ja sitten jos kieltää niin ei tottele. Yleensä viimeistään kassalle mennessä, oon vihanen ja tuntuu, että päässä rätisee. Kerran oon kaupasta lähteny kesken kaiken ja ostokset jäi koriin, tyttö huusi ja kirku, potki, nipisteli ja yritti läpsiä. Kylmän viileesti vaan kannoin pihalle ja sanoin, että nyt sit mennään kotiin. Onneks meillä vähentyny noi nyt, ''koputtan puuta'' :D. Kyllä, tunne on kuin olis apinan kanssa kaupassa :LOL:.
 
hyvin on mennyt aina kaupassa käynti. Its eolen aina tykännyt kaupassa käynnistä lasten kanssa. En ole tehnyt siitä mörköä itselleni enkä lapsille. Pikkukärryt vaan ja hedelmiä punnitsemaan. Ei mitään leluhyllyjä eikä karkkihyllyjä ollenkaan. Kaupat kierretään nurisematta.
Noita pikkukärryjä kaytettiin aikaisemmin mutta en ole enää antanut pojan niitä ottaa kun ei koskaan jaksanut/halunnut työntää niitä koko kauppa reissun aikaa. ja se oli vielä vaikeampaa pukata kärryt, pikkukärryt ja juosta pojan perässä :D Pikkukärryjä käytetään lähikaupassa, mutta sielläkin poika ajelisi rallia niillä ja drifftailis ja mua hirvittää muitten asiakkaitten nilkat kun poika ei varo.
 
"niffeh"
monissa isommissa kaupoissa on kärryt kahdelle taaperolle (usein vauvanistuin on liikuteltavaa mallia ja se lasketaan alas).. Meillä ainakin pojat istuu tyytyväisinä vierekkäin ja isommille ostoksille mennessä kauppa valitaan kärryjen perusteella..
 
Tää on ilkeästi sanottu, mutta ihana kuulla että muillakin on samaa :D Oon jo maalaillu kaiken näkösiä kauhukuvia aina adhdstä lähtien. Muuten poika toimii normaalisti, tai niin normaalisti kun 4-vuotiaat nyt yleensäkkin ;)
 
"Äityliini"
Noh, uhkailut ei auta jos niitä ei toteuta. Meillä sääntö, et poistutaan kaupasta jos rupee riehuu. Ei tarvi ku kertan varottaa ni tepsii. Jos välillä ei tepsi, eli testaa sääntöä, niin lähetään pois.
 
[QUOTE="niffeh";27803702]monissa isommissa kaupoissa on kärryt kahdelle taaperolle (usein vauvanistuin on liikuteltavaa mallia ja se lasketaan alas).. Meillä ainakin pojat istuu tyytyväisinä vierekkäin ja isommille ostoksille mennessä kauppa valitaan kärryjen perusteella..[/QUOTE]

Niin tosiaan, noitahan voiskin kokeilla ens kerralla. Voin vaan kuvitella mikä show siitä syntyy ku alan poikaa istuttaan niihin kärryihin, mutta rauhottuu kyllä nopiaa kuhan sen vaan saa ensiks istuun sinne.
 
[QUOTE="Äityliini";27803710]Noh, uhkailut ei auta jos niitä ei toteuta. Meillä sääntö, et poistutaan kaupasta jos rupee riehuu. Ei tarvi ku kertan varottaa ni tepsii. Jos välillä ei tepsi, eli testaa sääntöä, niin lähetään pois.[/QUOTE]


Tuo on totta et mun uhkailut on aivan turhia ku poika on hoksannu et tuossa kauppa asiassa ne ei toteudu. oon vaan niin laska kaupassa kävijä että sillon yleensä ku sinne mennään niin on jo oikeestikkin tarvetta, eli ostokset on pakko tehä. tietenkin jos kävisi vaan hetken autossa istumassa ja yrittäisi uudestaan.
 
[QUOTE="siru";27803772]autokärry?[/QUOTE]

Meillä päin on niitä hirveen isoja auto kärryjä joita on vaikea ohjata. Niitäkin on välillä kokeiltu mutta poika kiipeää kyydistä jos ei ole vyöllinen malli.

Tää kuulostaa nyt siltä että torppaan heti kaikki ehdotukset, se ei suinkaan oo mun tarkotus mutta tuntuu ettei mikään tehoo tuohon villi viikariin kaupassa.
 
"vieras"
Minulla himpan vaille 4 v tyttö - ja kauppareissut toistaiseksi sujuneet ongelmitta - ipr on meillä onneksi tuntematon käsite. Joskus tulee "mukamas tärkeä ostos mikä pitää saada" mutta puhumalla siitä on selvitty: jos ei ole etukäteen sovittu, että ostetaan tikkari/jäde/lelu tms niin sitähän ei sitten tule. Raukka lienee tyytynyt kohtaloonsa...
Ja meillä ei ole juurikaan vaihtoehtoja yhteisille kauppareissuille jos halutaan syödä. En raatsi neitiä yhtään ylimääräistä minuuttia päikyssä pitää!
 
X-x-x
Meidän 4v tyttö käyttäyttyy kaupassa minun kanssani hyvin,ei siis juoksentele,ravella tmv mutta kun isänsä kanssa menee niin kuulema saatta lähteä juoksentelemaan.tosin isänsä harvoin ottaa kaikkia meidän pieniä kauppaan ja kun minä käyn niin niiden on pakko käyttäytyä kun muuten ei tulis mtn(neljä pientä,iältään 1,5v -5v)
 
Mun vanhin tyttö 4v11kk on jo pidemmän aikaa ollut innoissaan jos saa auttaa minua ostosten keräämisessä. Näytän mitä otetaan ja tyttö ottaa hyllystä. Hedelmät/vihannekset punnitsee jos vain ylettyy numeroihin (onneksi meidän prismassa on yksi sellainen matalampi vaaka myös). Ostoshihnalla nostelee ostoksia hihnalle mitä ylettyy. Käyttäytyy kyllä erittäin hienosti :heart:

Poika 2v8kk on kyllä paljon haastavampi tapaus (hänet kyllä poikkeuksetta laitan kärryihin istumaan, onneksi prismassa on niitä kaksoskärryjä niin saa pienimmän kanssa tarvittaessa aina istumaan)
 
Meidän 4v tyttö käyttäyttyy kaupassa minun kanssani hyvin,ei siis juoksentele,ravella tmv mutta kun isänsä kanssa menee niin kuulema saatta lähteä juoksentelemaan.tosin isänsä harvoin ottaa kaikkia meidän pieniä kauppaan ja kun minä käyn niin niiden on pakko käyttäytyä kun muuten ei tulis mtn(neljä pientä,iältään 1,5v -5v)
Meilläkin onnistu ennen mun kanssa tehdyt kauppa reissut, mut nyt niistä on muodostunu oikee painajainen :/
 
"vieras"
edelleen tuohon "autokärryyn": melkein törmäsin pienen tytön päähän kärryilläni kun hän kurotteli "ovesta" ulos ja juurikin sillä hetkellä oli oma huomioni kiinnittynyt omaan lapseeni - tosi vaarallista ja todellakin pelästyin!!
 
autokärry juu
Mä toivon, että tulisi sellaisia autokärryjä joissa saa ovet ulkopuolelta lukkoon ettei riiviö könyä sieltä ulos. Vielä parempi, jos olisi myös äänieristetty se koppi! Sellaisia odotellessa yritän pärjätä kullanmuruni kanssa ilman.
 
Alkuperäinen kirjoittaja autokärry juu;27803876:
Mä toivon, että tulisi sellaisia autokärryjä joissa saa ovet ulkopuolelta lukkoon ettei riiviö könyä sieltä ulos. Vielä parempi, jos olisi myös äänieristetty se koppi! Sellaisia odotellessa yritän pärjätä kullanmuruni kanssa ilman.
Tuo kuulostas just meille passelilta :stick:

Ps. Ei se auta vaikka saiskin lukkoo. Meiän kauppojen autoissa ei ees ovet aukee, mutta kyllä tuolla sen verran jalka nousee et pääsee ihan siitä "ikkunasta" ulos. :ashamed:
 
toimivaa
[QUOTE="Äityliini";27803710]Noh, uhkailut ei auta jos niitä ei toteuta. Meillä sääntö, et poistutaan kaupasta jos rupee riehuu. Ei tarvi ku kertan varottaa ni tepsii. Jos välillä ei tepsi, eli testaa sääntöä, niin lähetään pois.[/QUOTE]

Tämä varmaankin varsin totta... sen verran omakohtaista kokemusta kun pikkumukelona olin riehakas ja suorastaan uppiniskainen kaupassa töytyytti isä mut autoon ja laittoin ovet lapsilukkoon ja meni jatkaa ostoksiaan. Itsehän en niinkään tätä muista mut tarinaa on kovasti muisteltu ja tän jälkeen olin ollut ko enkeli kaupassa.
 
Irma harmaana
Jos menen yksinäni 3.5 vuotiaan ja vuosikkaan kanssa niin reissu yleensä menee hienosti. Otan autokärryt tai tuplakärryt niin että molemmat pääsee istumaan. Isompi auttaa mua kun annan hänen auttaa valitsemaan hedelmiä, punnitsemaan jne.

Jos ollaan koko perheellä kaupassa niin meno on ihan hulvatonta (mm. karkailee) . Isänsä on aivan lepsu ja lapsi vaistoaa sen joten koko ajan tekee kiusaa että sais meidät vanhemmat riiteleen keskenään. Isänsä kanssa myös kahdestaan ymmärtääkseni kauppareissut menee ian ok
 

Yhteistyössä