Neljä päivää jo huimannut, pitäisikö ottaa yhteys lääkäriin

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Nyt on siis huimannut nelisen päivää; ei flunssaa, ei pääkipua eikä muutakaan oireilua. Jotenkin tuntuu hölmöltä lähteä pelkän huimauksen takia lääkäriin mutta kun vaikuttaa sen verran jo tavan arkeen ettei siivouskaan esimerkiksi luonnistu niin nopsaan kun pitää välillä istahtaa kun alkaa niin huimaamaan.

vieras
Voi olla kyllä että niskat on jumissa. Alkoi vaan tämä huimaus niin yhtäkkiä että kummastuttaa mistä tuli. Minulla oli poskiontelontulehdus alkuvuodesta ja silloin huimasi samalla tavalla mutta nyt ei flunssaa, paineentuntua poskissa tmv.

Mitkä on korvan kiteet? :ashamed:

ohhoh... http://yle.fi/akuutti/arkisto2001/110901_d.html

*muoks* tuon luettuani, se huimaus vois ap:llä johtua myös siitä poskinontelontulehuksesta http://www.fysiopankki.fi/asentohuimaushoito.htm

mä tääl joskus kerroinki, et toisen lapsen ollessa vastasyntynyt sain tollasen kauheen kohtauksen. Se alko seksin jälkeen, joten vähän aikaa meni selibaatissa... :) Mut kauheinta oli se, etten mä tollasesta tiennyt mitään ja kävelin päin seiniä ja oksentelin. Kun vähänkin käänsin päätä, niin karuselli vaan pyöri. Menin sit ensiapuun ja siellä sanoivat, että huimaus on niin tavallista ja ei se ole vaarallista, joten sinä kyllä joudat odottaa iltaan asti. Aloin poraamaan, kun olo oli niin täydellisen paska ja hätääntynyt. Muutamassa päivässä meni ohi. Kyllä tieto asiasta helpottaa kummasti!

Sit joskus kun on ollut raskas elämänvaihe, niin huimausta on tullut myös lievempänä. Kerran kokeilin jo luontaistuotetta siihen, eli kingovitalia, mutta testi jäi siihen, kun kuukautiskierto meni täysin sekaisin ja välivuoto kesti runsaat 2 viikkoa. Huimaus hävisi kuitenkin itestään pitkän kesäloman aikana. Eli olen joutunut nyt hyväksymään, että joskus huimaus on lähes psyykkisistä syistä johtuvaa.

vieras
Olenkin miettinyt voiko stressi tai muu vastaava aiheuttaa huimausta? Silloin tämä voisi johtua kyllä hyvinkin siitä. Soitin äsken terveysneuvontaan, ihan vaan kysyäkseni mitä mieltä he ovat siellä. Sanoi että kun on niinkin monta päivää jo jatkunut niin viimeistään aamulla lääkäriin. Mutta jos olo vähänkin huononee niin jo tänäiltana päivystykseen.

diagnoosina asentohuimaus
Tuskin viestiketjun aloittaja enää kaipaa vinkkejä, mutta pistän tänne oman kokemukseni asiasta jos joku muu joskus lukee ja etsii tietoa.

Eli, itselläni on todettu asentohuimaus, kuulostaa ehkä hassulta mutta on ihan oikea ongelma. Se löytyy nykyään ihan googlettamallakin, ja muutamat lääkärit on asiaan enemmän paneutuneita. Itse kävin lääkärissä ja siellä testattiin "kumman puoleinen" olen, jotta minulle voitiin antaa oikean puolen liikkeet joilla huimaus saadaan kuriin. Kohtauksia hoidetaan tietynlaisilla asennoilla makuulleen ja istualteen. Aina ei heti auta ja tätä kannattaakin tehdä välillä ennaltaehkäiseväst.

Itselläni on kerran ollut niin vahva kohtaus päällä, että en pysynyt pystyssä ollenkaan ilman tukea ja kaikki pyöri kuin karusellissa. Oksetti sitten sen seurauksena. Kamalaa. Kumpa sillon olisin tiennyt noista liikkeistä, olisin ehkä selvinnyt nopeammin kuin kolmella päivällä siitäkin. Itselläni kohtaukset tuntuu laukaisevan pitkään ilman silmälaseja olo, kun on vähän hajataittoa. Epäilen stressin olevan kanssa osallinen. Ja joskus jos herään yöllä ja on aivan pimeä huone saattaa alkaa pyörimään päässä oikeen kunnolla. Onneksi itsellä ei nuo ole niin yleisiä. Yhdessä kohtaa oli paljonkin mutta sitten katosi melkeen vuodeksi. Nyt taas lievää pyörimistä kun menen makaamaan, pitänee siis kieriskellä asennot läpi taas.

Minua hoitanut lääkäri oli Rahko, Tampereelta. Kun laittaa googleen asentohuimaus, Rahkon manööveri, pitäisi löytyä hänen itse kehittelemiään liikkeitä. Muitakin löytyy. Tsemppiä "poteville", ei se maata kaada kun saa oikealta henkilöltä apua!

Yhteistyössä