Tuskin viestiketjun aloittaja enää kaipaa vinkkejä, mutta pistän tänne oman kokemukseni asiasta jos joku muu joskus lukee ja etsii tietoa.
Eli, itselläni on todettu asentohuimaus, kuulostaa ehkä hassulta mutta on ihan oikea ongelma. Se löytyy nykyään ihan googlettamallakin, ja muutamat lääkärit on asiaan enemmän paneutuneita. Itse kävin lääkärissä ja siellä testattiin "kumman puoleinen" olen, jotta minulle voitiin antaa oikean puolen liikkeet joilla huimaus saadaan kuriin. Kohtauksia hoidetaan tietynlaisilla asennoilla makuulleen ja istualteen. Aina ei heti auta ja tätä kannattaakin tehdä välillä ennaltaehkäiseväst.
Itselläni on kerran ollut niin vahva kohtaus päällä, että en pysynyt pystyssä ollenkaan ilman tukea ja kaikki pyöri kuin karusellissa. Oksetti sitten sen seurauksena. Kamalaa. Kumpa sillon olisin tiennyt noista liikkeistä, olisin ehkä selvinnyt nopeammin kuin kolmella päivällä siitäkin. Itselläni kohtaukset tuntuu laukaisevan pitkään ilman silmälaseja olo, kun on vähän hajataittoa. Epäilen stressin olevan kanssa osallinen. Ja joskus jos herään yöllä ja on aivan pimeä huone saattaa alkaa pyörimään päässä oikeen kunnolla. Onneksi itsellä ei nuo ole niin yleisiä. Yhdessä kohtaa oli paljonkin mutta sitten katosi melkeen vuodeksi. Nyt taas lievää pyörimistä kun menen makaamaan, pitänee siis kieriskellä asennot läpi taas.
Minua hoitanut lääkäri oli Rahko, Tampereelta. Kun laittaa googleen asentohuimaus, Rahkon manööveri, pitäisi löytyä hänen itse kehittelemiään liikkeitä. Muitakin löytyy. Tsemppiä "poteville", ei se maata kaada kun saa oikealta henkilöltä apua!