neiti 7kk! mitä kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön!

Vieras
Heippa!
Eli tarvisin kipeästi neuvoja mitä kotiruokaa voin antaa meidän neitokaiselle joka on 7kk. Jos teen esimerkiksi spagettia ja spagettikastiketta (valmismaustepss) niin voiko sitä antaa? vai onkohan valmiissa maustepussissa liiaksi mausteita? ja miten muuten jauheliha? keittoja voi varmaankin antaa normaalisti kunhan ei ole lisättyä suolaa? perunat, makaroonit, tiedän että niitä voi antaa ja kasvikset tietenkin mutta nyt vähän kysymysmerkkinä tuon lihan kans? makkara, tai hk:n lihapullat esimerkiksi? auttakaa kokeneemmat tietämätöntä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön!;26281574:
Heippa!
Eli tarvisin kipeästi neuvoja mitä kotiruokaa voin antaa meidän neitokaiselle joka on 7kk. Jos teen esimerkiksi spagettia ja spagettikastiketta (valmismaustepss) niin voiko sitä antaa? vai onkohan valmiissa maustepussissa liiaksi mausteita? ja miten muuten jauheliha? keittoja voi varmaankin antaa normaalisti kunhan ei ole lisättyä suolaa? perunat, makaroonit, tiedän että niitä voi antaa ja kasvikset tietenkin mutta nyt vähän kysymysmerkkinä tuon lihan kans? makkara, tai hk:n lihapullat esimerkiksi? auttakaa kokeneemmat tietämätöntä! :)

Noissa tummennetuissa on liikaa suolaa. Lihaa (valmiiksi maustamatonta) lapsi tarvitsee aluksi n. teelusikallisen kaksi kertaa päivässä, eli tosi vähän. Keitot on hyviä, kunhan et laita liemikuutioita tms. etkä suolaa, vaan lisäät ne sen jälkeen kun olet ottanut vauvan annoksen kypsästä keitosta pois. Valkosipuli ja yrtit ovat hyviä vauvallekin sopivia mausteita

Ei mitään valmispusseja...

Mä tein vauvoilleni jauhelihakastikkeen ihan vaan paistamalla jauhelihan (tai aluksi keittämällä, sitten paistamalla, jos paistoin niin en käristänyt) ja lisäämällä tomaattimurskaa/tomaattipyrettä, tai sitten ihan vaan vettä, jauhoa ja loraus öljyä, mausteeksi ripaus mustapippuria ja paprikaa. Niin ja persiljaa, jota laitamme aina ja kaikkialle :)

Keitot tein ilman liemikuutiota ja ilman suolaa. Soseutin tarvittaessa (tai siis aina, ei nuo syöneet kokkareita).

Mitään makkaroita tai valmislihapullia ei vauvaikäisille kyllä kuulu antaa. Ei eineksiä missään muodossa.

ei mitään valmiiks marinoituja.. ja hunajaa ei saa alle vuoden ikäiselle antaa. valmis lihapullissa sun muissa on suolaa.. äly hoi. oot varmasti saanu neuvolasta sen vihkosen jossa kerrotaan mitä ja mitä ei saa antaa alle vuoden ikäiselle.. lueppas sitä..

..niin ja vielä. "puhtaisiin" mausteisiin voi alkaa totuttaan pikkuhiljaa esim. mustapippuri, mutta kaikki mausteseokset esim. grillimauste jne, sisältää suolaa jota EI saa antaa alle vuoden ikäiselle.

kiitos riiviöiden äiti ja anatolia vastauksistanne! :)
"..." koita enskerralla jättää äly hoi kirjotukset pois tai sitten jätä kokonaan kommentoimatta. tulin tänne kirjoittaakseni ja kysyäkseni neuvoa en lukemaan kommentteja missä suoranaisesti mollataan.

Voi jee, toivottavasti tämä on provo. Ei kai kukaan voi olla noin tietämätön, jos on edes kerran neuvolassa käynyt.
Vaikka olen sitä mieltä, että vauvallekin kannattaa antaa kotiruokaa, niin nyt kyllä neuvon ap:ta hakemaan kaupasta valmiit vauvan soseet. Tässä tapauksessa taitaa olla paras niin.

Voi jee, toivottavasti tämä on provo. Ei kai kukaan voi olla noin tietämätön, jos on edes kerran neuvolassa käynyt.
Vaikka olen sitä mieltä, että vauvallekin kannattaa antaa kotiruokaa, niin nyt kyllä neuvon ap:ta hakemaan kaupasta valmiit vauvan soseet. Tässä tapauksessa taitaa olla paras niin.

Noh noh, äläs nyt. Parempi kai, että edes nyt kysyi, eikä vaan antanut.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön!;26281724:
kiitos riiviöiden äiti ja anatolia vastauksistanne! :)
"..." koita enskerralla jättää äly hoi kirjotukset pois tai sitten jätä kokonaan kommentoimatta. tulin tänne kirjoittaakseni ja kysyäkseni neuvoa en lukemaan kommentteja missä suoranaisesti mollataan.

no luulis sen olevan selvää (kun neuvolassa varmasti sanottu moneen kertaan ja joka puolella siittä on muutenkin) ettei suolaa saa antaa alle vuoden ikäiselle.. ja valmis mausteseospusseissa, valmiissa marinadeissa, makkaroissa, kaupan lihapullissa on sitä suolaa.. jos vaikka lukee niitä tuoteselostuksia niin sielläkin se on mainittu. siinä neuvolan vihkosessa lukee ne ruoka-aineet mitä ei alle vuoden ikäiselle antaa.. niitä on:

lanttu, nauris, åunajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen
juuresmehut
varhaisperunat
hedelmäsäilykkeet/mehut
raparperi
kuivatut herneet/pavut
sienet
idut
pähkinät, mantelit, siemenet
hunaja
kaakao, tee, kahvi
suklaa
maksa, maksamakkara
suola
makkara

löytyy vielä varmasti lisää googlettamalla..

[QUOTE="vieras";26281770]juu hyvä että kysyy,mutta onpa kyllä tietämätön ihminen.[/QUOTE]

hieman kyllä.. miten voi edes miettiä jotain valmis makkaroita, lihapullia ja valmismarinadeja. kyllä ny luulis maalaisjärjenki astuvan peliin tuossa vaiheessa..

minustakin on hyvä vain että hän kysy asiaa joka selvästi häntä mietitytti. Itsekin kun voin kokemuksella sanoa että ainakin meidän neuvolasta todella huonosti sai ruokavinkkejä ja neuvoja. Suositeltiin annettavaksi vaaleaa leipää. Toki tästäkin jo aikaa, asiat tietty varmasti jo muuttuneet jonkin verran.

Eipä minulle ainakaan neuvolassa ole kerrottu ruoka-asioista juuri ollenkaan. Joitain asioita olen itse kysynyt. Eli pääosin omat tietoni ovat ihan muuta kautta.

Mutta oikeastaan nyt vain ollenaista on, että älkää vaivautuko kirjoittamaan, jos ei ole kuin pottuiltavaa. On ihan turhaa pahoittaa kysyjän mieltä, vaikka kuinka tietämätön olisi. Ihan turhaa olla ilkeä.

Se vielä, että eikö tämä keskustelupalsta ole sitä varten että täällä saa kysyä neuvoa? todella epäkohteliaita jotkut kommenttien sävyt! Ajatella jos hän nyt pahoitti mielensä tästä ja ei enää uskalla kysyä neuvoa. KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY.

Mulla ei ole äitiä, ei mummoa tai tätejä joilta kysyä "viisaamman neuvoa". Neuvolasta ei minkäänlaisia ruokaohjeita, kannustaa ja suosittelee imettämistä. Siksi täältä neuvoa kysyin! ihmetellyt sitä että mulle toitotetaan sitä että lapsi kun 1v niin sitten saa syödä ihan mitä vain. JA en, en ole syöttämässä sille vielä lihapullia mutta esimerkkinä laitoin. mutta kiitos asiallisista kommenteista ja teille arvon kaikkitietävät äidit, mä en menetä teän takia yöunia.

Yhteistyössä