Ne naapurin kakarat ja niiden komentaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkukirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkukirsi

Vieras
Tätä(kin) aihetta on täällä puitu monta kertaa, mutta pitipä taas tulla avautumaan ja kysymään mielipidettä.

Meidän kerrostalon pihassa ulkoilee itsenäisesti 4-vuotias ja pari vähän vanhempaa lasta. Ja voi jeesus kun mua ärsyttää, kun ne kantaa hiekkaa hiekkalaatikosta ympäri pihaa! Asvaltille, keinujen pehmoalustalle ja penkeille! Olen sanonut monta kertaa, että hiekka pysyy hiekkalaatikossa, ei sitä saa kantaa asvaltille. Ja jos leikitään hiekkaleikkejä penkeillä ja pöydillä, niin ne jäljet siivotaan.

Mutta tällä ei tietenkään ole mitään vaikutusta. Mä kerrostalokyttääjänä katson, kun noi saamarin kersat nyppii lehdet ja kukat pensaista, keittää niistä kivat hiekkakeitokset ja kaataa kaiken jälleen kerran suoraan penkille. Mitään ei siivota pois. Lelut jää myös toki lojumaan ympäriinsä. Niitä leluja mäkin keräilen, kun ei se iso vaiva ole, mutta tympii siivota noita penkkejä hiekkamoskasta aina jos haluu siihen itse istua. Kun komennan, lapsi sanoo et "mulla on äidiltä lupa sotkea" (ei takuulla ole).

Mulla on vasta parivuotias napero ja vauva, eikä toi taapero vielä ulkoile itsenäisesti. Tulee siis aika usein istuttua siinä penkillä.

Pitäiskö tästä mennä sanomaan noiden kullannuppujen vanhemmille, vai nielenkö kiukkuni ja kannan rättiä mukana kun haluan mennä itse pihalle?

Tässähän on kysymys yhteisistä pelisäännöistä ja niiden noudattamisesta, sekä muiden huomioonottamisesta. Kiva, että jaksat kasvattaa muiden lapsia. Itse en varmaankaan jaksaisi. Ihmiset ovat niin heikkohermoisia ja vetävät herneen nenuunsa ja sen jälkeen käyvät päälle jos heille uskaltaa hiukankaan antaa kasvatusvinkkiä. Ja koska lapset ovat puupäitä niin joko annat olla tai jatkat samalla linjalla, toki se rätti tai pefletti mukana. <3

Yhteistyössä