Naudan palapaisti..mitä ruokaa siitä voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Tuollaisen 400g rasian löysin kaupasta ja ajattelin sen pois ostaa, kun oli punaisella lapulla merkitty. Mutta mitä tuosta kuuluu/voi siis tehdä?

Muuta väliä mulla ei ole, kuin että se ei saa olla YHTÄÄN sitkeetä.

Mitä ruokaa SÄ siitä siis vääntäisit? Ja ohje ois kiva :)

Paistaisin lihat ensin pannulla (kuuma pannu, pienissä erissä jne.) ja maustaisin. Hienontaisin sipulia. Lihat ja sipulit pannulle, vähän aikana pyörittelisin, lisäisin jauhoja esim. 1 rkl, vettä perään, ehkä puoli lihaliemikuutiota ja vaikka porkkanapaloja.
Antaisin hautua miedommalla lämmöllä 1½-2 h, joskus on ollut enemmmänkin.

Sitten valmistumisen loppuvaiheessa heittäisin perään esim kokonaisia herkusieniä, hillosipuleita tms. ja ehkä lorauttaisin ehkä kermaa.

Tällaista olen tehnyt ja hyvää on :).

Alkuperäinen kirjoittaja Emilia:
Paistaisin lihat ensin pannulla (kuuma pannu, pienissä erissä jne.) ja maustaisin. Hienontaisin sipulia. Lihat ja sipulit pannulle, vähän aikana pyörittelisin, lisäisin jauhoja esim. 1 rkl, vettä perään, ehkä puoli lihaliemikuutiota ja vaikka porkkanapaloja.
Antaisin hautua miedommalla lämmöllä 1½-2 h, joskus on ollut enemmmänkin.

Sitten valmistumisen loppuvaiheessa heittäisin perään esim kokonaisia herkusieniä, hillosipuleita tms. ja ehkä lorauttaisin ehkä kermaa.

Tällaista olen tehnyt ja hyvää on :).

Siis tämä on kastike - että nestettä sen mukaan.

Paistit (kulma, ulko) vaativat hauduttamista, sisäpaistista voi tehdä jo jotain nopeemmin kypsyvää (minuuttipihvit, lihakääryleet tms.) ja paahtopaistia paistetaan esim. uunissa kokonaisena ja leikataan ohuiksi viipaleiksi.

Näin teoriassa, tottakai joka kokilla on omat tapansa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Eikö tuosta saa siis oikein muuta tehty kun jotain karjalanpaistityylistä juttuako?

paisti vaatii hauduttamista ettei tule sitkeää..pihviäkö oisit halunnut?

Ei, kun mä meinasin semmosta kastiketta ennemminkin. Siis niin kun ei mitään porkkania, sipuleita yms. joita siihen karjalanpaistiin laitetaan.

Ja koska mä olen aika kranttu niin en syö sieniä, enkä hillosipuleitakaan.

Enkä tiedä mikä on mustapekkajuusto.

Tai sitten jotain semmosta pataa...johon vaikka tulee pottuja...siis vähän niinkuin esim. italianpataa, muttei sinnepäinkään.

Eikö tuosta saa siis oikein muuta tehty kun jotain karjalanpaistityylistä juttuako?

Ruskista lihat, laita ne hautumaan pataan jossa vaikkapa 1/2 litraa vettä ja mausteita mm. muutama laakerinlehti. Lisää vettä tarvittaessa.
Mausta lisäksi aurajuustolla, tai jalopenoilla, pepperonilla tai hillosipuleilla, valkosipulilla.

Kun lihat ovat mureita, tee ruskeakastikepohja ja sekoita pataan. Tai käytä suurustamiseen Maizena ruskeakastikejauhetta :)

Tarjoa riisin tai perunamuussin kanssa, hyvää tulee!

Pääasia on että haudutat sitä lihaa jonkinlaisessa nesteessä 2-3 tuntia vaikka uunissa, niin ei tule sitkeää lihaa. Kaikki muu on sitten makuasiaa (potut voi heittää samaan uunivuokaan sitten myöhemmin kypsentymään).

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Pistä lihamyllystä läpi jauhelihaksi ja lisää vermeet, tee pihvejä. Ei oo sitkosta ei.

:)

Puuttuu se lihamylly :laugh:

Noh, oisko raastinraudasta apua? Samalla voi raastaa porkkanatkin jauhispihvien kaveriksi niin tulee terveellisempää.

:)

Ei, kun mä meinasin semmosta kastiketta ennemminkin. Siis niin kun ei mitään porkkania, sipuleita yms. joita siihen karjalanpaistiin laitetaan.

Ja koska mä olen aika kranttu niin en syö sieniä, enkä hillosipuleitakaan.

Enkä tiedä mikä on mustapekkajuusto.

Tai sitten jotain semmosta pataa...johon vaikka tulee pottuja...siis vähän niinkuin esim. italianpataa, muttei sinnepäinkään.

No älä laita siihen ruokaan muuta kun lihat ja neste. Tää ei oo vaikeeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Pääasia on että haudutat sitä lihaa jonkinlaisessa nesteessä 2-3 tuntia vaikka uunissa, niin ei tule sitkeää lihaa. Kaikki muu on sitten makuasiaa (potut voi heittää samaan uunivuokaan sitten myöhemmin kypsentymään).

PEESI. Hauduta 3 tuntia! Tulee takuumureaa. Paljon nestettä, sekaan haluamasi mausteet (esim mustapippureita, laakerinlehtiä, sipulia, rosmariinia, suolaa). Keität potut vaikka siihen lisukkeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

PEESI. Hauduta 3 tuntia! Tulee takuumureaa. Paljon nestettä, sekaan haluamasi mausteet (esim mustapippureita, laakerinlehtiä, sipulia, rosmariinia, suolaa). Keität potut vaikka siihen lisukkeeksi.

Niin ja lisään vielä, että paista lihapalat tosi kuumalla pannulla ensin. Se sitoo lihaan nesteen ja antaa kivan pinnan.

Meillä paistinpalat nuijitaan lehtipihvin ohuiksi ja ylimääräiset jänteet ja eläinrasva leikataan terävällä lihaveitsella huitsin nevadaan.Sitten pippuroidaan ja maustetaan,millä milloinkin, muta ei leivitetä .Pannuun ruskistumaan öljyssä ja siinä yhteyudessä voi jo lisätä suolaa.sitten uuniin pannun"huuhteluveden" kanssa ja lisätään nestettä aika varovasti. Haudutusaika saa todella olla kunnollinen(1½-3t. uunista ja lämpötilasta riippuen,meillä uuni on noin 170-120 astetta puolen tunnin alevalla lämpökäyrällä )ja uunin lämpö haudutuksessa oltava matala.Jos käytät sipulia, kuullota se pannussa lihojen jälkeen,mutta älä paista,samoin chilit,paprikat ym.Länsisuomaliseen tapaan meillä ei kastiketta suurusteta,vaan lihan paistinliemi kelpaa sellaisenaan.Voi tietenkin tehdä rinnalle jonkun kastikkeen erikseen,esim tomaatti- tai sinappikastikkeen,johon sitten lisätään kermat ,smetanatja muut tarpeen mukaan.Naudan palapaistista -jos sen punaisella lapulla ostat-kannattaa kyllä tehdä ihan vain lihasoppaakin,jos aika ja viitseliäisyys ei riitä muuhun kokkaamiseen.Maustamiseen saat vinkkejä miltei mistä tahansa liharuuasta ja rajana on vain oma mielikuvitus.Ota kuitenkin selvää,mitkä mausteet eivät sovi toisiinsa ja mitkä ovat ns. mietoja,mitkä voimakkaita.Kokeilemalla ja maistamalla löytää jokainen kokki omansa.Meillä valkosipulia käytetään runsaasti,mutta ei mlellään paloina vaan puristimen läpi murskattuna,maku leviää paremmin.
Erittäin hyvä lihapata tulee kun haudutat lihat hedelmien kanssa.Omenat,nektariinit,päärynät,banaanit sopivat oikein hyvin ja silloin mausteena inkivääri on hyvä .

Mulla oli iso palapaisti pakkasesta otettu sulamaan aamulla, meinasi unohtua, kun menikin töissä niin myöhään, niin... no, leikkasin pieniksi paloiksi ja nyt ovat ruskistumassa. Seuraavaksi mustapekkajuustoa sekaan, ruokakermaa, yksi vähän tujumpi kokoinainen chili (noukin pois kun on valmista), paprikajauhetta, chilijauhetta ja jokunen puolitettu kirsikkatomaatti ja babyporkkana sekaan ja uuniin 225 astetta 30 min ja sen jälkeen 150 astetta tunti tai puoltoista tai vaikka kaksi jos jaksan vielä myöhään kukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;29450316:
Mulla oli iso palapaisti pakkasesta otettu sulamaan aamulla, meinasi unohtua, kun menikin töissä niin myöhään, niin... no, leikkasin pieniksi paloiksi ja nyt ovat ruskistumassa. Seuraavaksi mustapekkajuustoa sekaan, ruokakermaa, yksi vähän tujumpi kokoinainen chili (noukin pois kun on valmista), paprikajauhetta, chilijauhetta ja jokunen puolitettu kirsikkatomaatti ja babyporkkana sekaan ja uuniin 225 astetta 30 min ja sen jälkeen 150 astetta tunti tai puoltoista tai vaikka kaksi jos jaksan vielä myöhään kukkua.

Eiköhän tuo ap ole jo lihaköntsälleen jotain tehnyt...

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie

Yhteistyössä