Natsiätii tai ei mutta mielestäni 16-vuotiaan ei tarvitse lähteä kolmeksi päiväksi laville ryyppäämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Silti on aika hassua, että sitten sallitaan se juominen, nostetaan kädet pystyyn ja sanotaan jotta ei voi mitään. Se aiheuttaa se ikäiselle kumminkin aivoihinkin pysyvää vauriota. ja on laitonta.

Niin tokihan sellainen salliminen ja jos vaikka haetaan sille lapselle, on typerää. Mutta aina vanhemmat ei vaan tiedä lapsensa puuhista, helppo se on valehdella että olin kaverilla kun oikeesti ryyppäämässä jossain. :D

Kieltämällä koko reissun, lietsot vaan kapinaa... Vähän pitää sitä nyöriä jo hellittää ja antaa mennä.. Tehköön omat virheensä, niin kuin sinäkin oot tehny... Suuttunu teini joka haluaa juoda on jo sitten vaikeampi pitää kurissa.. Siinä lentää kotiin tulo ajat ja muut ulos ikkunasta....

Niin tokihan sellainen salliminen ja jos vaikka haetaan sille lapselle, on typerää. Mutta aina vanhemmat ei vaan tiedä lapsensa puuhista, helppo se on valehdella että olin kaverilla kun oikeesti ryyppäämässä jossain. :D

Just näin, ei minunkaan vanhemmat tienneet että mitä kaikkea me tehtiin kun muka diskoon lähettiin, varsinkaan kun asuimme maalla ja jäin kavereille yöksi ryyppyillan jälkeen kun ei ollut kyytiä kotiin asti.

Eikö ole mahdollista sopia sen äijän kanssa, että vahtis vähän paremmin, et ne pääsis sinne, mutta ei ryyppäisi? Kyllä siellä kivaa on selvinpäinkin.

Ei, vaan realisti. Elämä todellakin menee niin, että teini, joka haluaa juoda, ja joka on juonut ennenkin, juo vaikka ei pääsisikään sinne Leville.

Et sitten taida olla järin fiksu realisti. Ehkä logiikallasi paskakin on hyvää syötävää, eikä vanhemmilla mitään vastuuta, ja yhteiskunnan hoidettava kaikki, vieläpä niin,m että sillä ei ole mitään oikeuksia (sääntöihinsä), vastuuta vain.

On totta, että joidenkin teinien elämä menee noin, mutta mietipä pidemmälle. Millaisin keinoin ja ponnistuksin sellaisia teinejä onkaan holhottava. Se onkin oma juttunsa.

Et sitten taida olla järin fiksu realisti. Ehkä logiikallasi paskakin on hyvää syötävää, eikä vanhemmilla mitään vastuuta, ja yhteiskunnan hoidettava kaikki, vieläpä niin,m että sillä ei ole mitään oikeuksia (sääntöihinsä), vastuuta vain.

On totta, että joidenkin teinien elämä menee noin, mutta mietipä pidemmälle. Millaisin keinoin ja ponnistuksin sellaisia teinejä onkaan holhottava. Se onkin oma juttunsa.

Vanhemmilla on vastuu, suurensuuri vastuu, mutta kun on lukioikäinen kyseessä niin kotiin lukitseminen tuskin onnistuu. Sen ikäiset menee jo hyvinkin itsenäisesti, ja kännit voi halutessaan vetää vaikka keskellä päivää.

Jospa asia olisikin niin yksinkertainen, että kun vanhemmat sanoo että älä juo, niin teini tottelee. Mutta ei se mene niin. Vanhemmat voi, ja heidän kuuluukin kertoa mielipiteensä asiasta, he voivat kieltää juomisen oman kattonsa alla, he voivat olla antamatta teinille rahaa jos epäilevät sen menevän viinaan, he voivat kieltää ryyppyreissuiksi epäilemänsä lomamatkat...mutta sellaista keinoa, jolla vanhemmat voisivat estää teinin juomisen, ei ole, jos teini itse haluaa juoda.

Mun mielestä ikävää kieltää tytöltä reissu, kun ap on joskus aiemmin kertonut ettei tytöllä oikein ole kavereita ja on vaan aina kotona tekemässä läksyjä. Eikö sen isän kanssa voi sopia, että tyttö saa lähteä, mutta ei saa juoda? Ei kai kyseessä oikeesti mikään kolmen päivän ryyppyreissu ole, jos aikuinenkin on mukana??

Koska mulla on vielä muistissa oma nuoruuteni, niine n todellakaan päästäisi tytärtäni laivalle ilman että olen itse vahtimassa.....

Mutta ihan oikeastikin, en päästäisi minäkään. En vaikka saisin kuinka tiukkapipon maineen.
Ei se alkoholin 'nauttiminen' alaikäisenä mitään hyvää ainakaan elämääni tuonut, eikä ainakaan mitään sellaista jota ei olisi voinut kokea myöhemminkin.

Mutta ymmärräthän, että vaikka olis kunnolliset vanhemmat, niin teini voi silti ryypätä. Itse olin tällainen. Vanhempani luulivat kiltiksi tytöksi mutta.. Ei siis oo vanhempien vika tuo juttu :)
Totta, mutta on vanhemman tehtävä kuitenkin asettaa rajat ja kertoa mikä on hyväksyttävää, mikä ei. Ei pidä antaa sellaista viestiä, että alkoholinkäyttö alaikäisenä olisi hyväksyttävää, vaikka sitä ei ehkä voisikaan estää.
Kyse on siitä, että pitää osoittaa hyväksyykö asian vai ei.
Mutta on katastrofaalista, jos vanhemmat on kovin erilijoilla kasvatuksessa noinkin ison asian kun alkoholinkäytön suhteen. Lapsi keksii keinot käyttää sitä hyväkseen.

Tuota, eikö ole hyvä ettei lapsesi valehdellut minne olisi menossa vaan sanoi suoraan? Hän olisi hyvin voinut keksiä jonkun peitetarinan jos kuitenkin tietää että sinä estät häntä menemästä... Luottaisit tyttöösi :)

On myös olemassa tutkimuksia siitä, että nuorilla joiden vanhemmat sallivat juomisen on alkoholin käyttö runsaampaa kun niillä joiden vanhemmat ei sitä salli.
On myös tutkittu, että mitä nuorempana ensimmäiset kokeilut on niin sitä helpommin päätyy alkon kanssa ongelmiin.
Päihtyneestä nuoresta tehdään automaattisesti lastensuojeluilmoitus sosiaalityöntekijöille, mikäli hän joutuu virkavallan kanssa tekemisiin (siis ihan vaikka vaan sattuu "osumaan jonun poliisin silmään" ei e edellytä muuta rikosta) -> siinä sitä on vanhemman kiva sossulassa selittää että joo kyllä minä olen ne kaljat lapselleni ostanut...
En todellakaan ole niin naivi ja sinisilmäinen ettenkö ymmärtäisi nuorten tekvänsä omat kokeilunsa jokatapauksessa, mutta mielestäni vanstuullinen vanhempi ei salli saati mahdollista sitä.

Jos alkoholiasiasta ei tulisi minua tyydyttävää sopimusta ja varmuutta, ei oma teinini lähtisi tuolle reissulle.

Mua muuten on hieman alkanut vaivaamaan se, että mua ruvetaan nimittelemään ja ivaamaan, jos sanon mielipiteeni, vaikka se olisi suomen lain kanssa ihan linjassa. Olen niin täydellinen jos en ryypännyt alaikäisenä. Just joo. Ihan kuin se ryyppääminen olis joku itsestäänselvyys.

Ei tarvii kaukaa hakea syytä siihen, että lapset juovat, kun heidän vanhemmillaan on tälläinen suhtautuminen, että pidetään ensinnäkin lähtökohtana sitä, että lapsi juo jokatapauksessa, toisekseen, että lapsi valehtelee kumminkin. Lisäksi aletaan ivaamaan, kun joku kertoo, ettei juonut alaikäisenä. Sopii toivoa, ettei muutaman kommentoijan lapset lue tätä keskustelua.

Ei tarvii kaukaa hakea syytä siihen, että lapset juovat, kun heidän vanhemmillaan on tälläinen suhtautuminen, että pidetään ensinnäkin lähtökohtana sitä, että lapsi juo jokatapauksessa, toisekseen, että lapsi valehtelee kumminkin. Lisäksi aletaan ivaamaan, kun joku kertoo, ettei juonut alaikäisenä. Sopii toivoa, ettei muutaman kommentoijan lapset lue tätä keskustelua.

Jos lapsi - tai siis teini, lukiolainen - haluaa juoda, ja on juonut aikaisemminkin, niin eiköhän se juo jatkossakin, vaikka vanhemmat reissun kieltäisikin. Jos vanhempien myönteinen suhtautuminen on syynä siihen, että lapsi juo, niin miksi esim. ap:n lapsi sitten juo vaikka suhtautuminen on kielteistä?

Jos lapsi - tai siis teini, lukiolainen - haluaa juoda, ja on juonut aikaisemminkin, niin eiköhän se juo jatkossakin, vaikka vanhemmat reissun kieltäisikin. Jos vanhempien myönteinen suhtautuminen on syynä siihen, että lapsi juo, niin miksi esim. ap:n lapsi sitten juo vaikka suhtautuminen on kielteistä?

Lähinnä ehkä niin, että vanhempien suhtautumisella on vaikutusta, vaikka asiat eivät menekään, niinkuin jossain taulukossa ja käyrässä. En tarkottanut myöskään sun suhtautumista, koska se oli aikalailla vaan sun oman kannan kertomista, ilman sitä toisten lyttäämistä tai ivailua.

Lähinnä ehkä niin, että vanhempien suhtautumisella on vaikutusta, vaikka asiat eivät menekään, niinkuin jossain taulukossa ja käyrässä.

On sillä varmasti vaikutusta. Sillä, mihin sävyyn asiasta ollaan puhuttu jo ennen kun se edes tuli ajankohtaiseksi (suurin pohjatyöhän tehdään jo ennen teini-ikää, niin ainakin ajattelen), ollaanko annettu tietoa alkoholin haitoista, ollaanko itse näytetty esimerkkiä, vai ollaanko vaan sanottu teinille että 'sä et muuten juo ja piste'.

On sillä varmasti vaikutusta. Sillä, mihin sävyyn asiasta ollaan puhuttu jo ennen kun se edes tuli ajankohtaiseksi (suurin pohjatyöhän tehdään jo ennen teini-ikää, niin ainakin ajattelen), ollaanko annettu tietoa alkoholin haitoista, ollaanko itse näytetty esimerkkiä, vai ollaanko vaan sanottu teinille että 'sä et muuten juo ja piste'.

Mä uskon, että sekin vaikuttaa, millaiset välit vanhemmilla on lapsiinsa. Ja sitten ehkä sekin vaikuttaa, että miten vanhemmat käyttävät itse alkoholia ja vanhempien sisarusten esimerkki vaikuttaa myös. Luulen, että mulla vanhempien sisarusten esimerkki on ollut aika ratkaiseva tekijä. Saatoin uskoa heitä paremmin, kuin vanhempia, koska katsoin heitä aina ylöspäin.

Mä uskon, että sekin vaikuttaa, millaiset välit vanhemmilla on lapsiinsa. Ja sitten ehkä sekin vaikuttaa, että miten vanhemmat käyttävät itse alkoholia ja vanhempien sisarusten esimerkki vaikuttaa myös.

Mäkin uskon, että se vaikuttaa.
Kuten myös se, miten paljon nuoren on annettu ns. käyttää omia aivojaan, eli miten paljon on annettu ikätasolle sopivasti vapautta, ja sopivassa suhteessa vastuuta.

Mun mielestä on yhäkin älytöntä kieltää tytön lähteminen. Eikö oikeesti aikuiset voi tätä sopia keskenään? Ap sanoo sille isälle, että ap:n tyttö ei saa juoda. Piste.

Eihän lasta voi päästää minnekään, kun ihan missä vaan (vaikka siellä Prismassa :laugh:) voi olla joku ihminen joka ostaa sille lapselle juotavaa ja salii alaikäisen alkoholinkäytön. Ap:n pitää nyt vaan luottaa siihen isään ja tyttöönsä. Ei lasta voi teljetä kotiin.

Mäkin uskon, että se vaikuttaa.
Kuten myös se, miten paljon nuoren on annettu ns. käyttää omia aivojaan, eli miten paljon on annettu ikätasolle sopivasti vapautta, ja sopivassa suhteessa vastuuta.

Mä en kyllä usko, että tuolla on paljoakaan tekemistä asian kanssa. Ei ainakaan tue millään lailla omia havaintojani jostain yläaste-lukio-iän tuttavapiiristä. Enimmäkseen varmasti kaveripiirin esimerkki vaikuttaa siihen, juoko nuori vai ei. Hyvin harva nuori kuitenkaan juo ainoana kaveriporukastaan, jos muita ei kiinnosta juoda. Jos muut juovat, saattaa joku kuitenkin juoda ryhmäpaineen vaikutuksesta vaikkei oikeastaan kiinnostaisikaan. Jotkut nuoren mieltymykset ja kiinnostuksenkohteet voivat tukea tai ehkäistä juomista (esim. urheilu toisaalta estää koska tulokset kärsivät, toisaalta käytännössä seuroissa urheilevat aloittavat keskimäärin tutkimusten mukaan alkoholinkäytön nuorempina ja käyttävät alkoholia muita nuoria enemmän).

Suurimpana syynä nuorten humalajuomiseen pidän yhteiskunnassa yleisesti vallitsevaa asennetta, jossa kaikki oikeasti hauskan maineessa oleva aikuisille suunnattu toiminto on jollain tavalla linkitetty alkoholinkäyttöön.

Nuoret ovat luonteeltaan erilaisia. Vanhempi voi estää joitain nuoria juomasta kokonaan omalla käytöksellään. Jotkut nuoret juovat jonkun verran teki vanhempi sitten mitä tahansa, mikä ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että vanhempi voi omalla käytöksellään vaikuttaa silti siihen, paljonko nuori juo (eli paljonko käytännössä saa tilaisuuksia ja rahaa, jotka on suurella todennäköisyydellä mahdollista käyttää juomiseen). Sallivuus tuskin missään tilanteissa vähentää nuoren käyttämää alkoholinmäärää jos vertaa siihen, mitä hän muuten käyttäisi. Toki joku nuori, joka ei muutenkaan käyttäisi alkoholia, ei sitä käytä vaikka vanhemmat suhtautuvat erittäin sallivasti (itse tästä esimerkkinä - samalla kasvatuksella siskoni taas oli täysi lapsijuoppo).

Eihän lasta voi päästää minnekään, kun ihan missä vaan (vaikka siellä Prismassa :laugh:) voi olla joku ihminen joka ostaa sille lapselle juotavaa ja salii alaikäisen alkoholinkäytön. Ap:n pitää nyt vaan luottaa siihen isään ja tyttöönsä. Ei lasta voi teljetä kotiin.

ehkä on hieman eri asia se että joku vieras ostaa alaikäiselle lapselle alkoholia kun se että sen ostavat omat vanhemmat? taikka sillä että alaikäiset ryyppäävät keskenään ja sillä että vanhemmat suorastaan tarjoavat kännäysreissua kavereiden seurassa?

Vanhemmat voi, ja heidän kuuluukin kertoa mielipiteensä asiasta, he voivat kieltää juomisen oman kattonsa alla, he voivat olla antamatta teinille rahaa jos epäilevät sen menevän viinaan, he voivat kieltää ryyppyreissuiksi epäilemänsä lomamatkat...mutta sellaista keinoa, jolla vanhemmat voisivat estää teinin juomisen, ei ole, jos teini itse haluaa juoda.

Ei ehkä voi estää kokonaan, mutta voi välittää nuorelle tiedon siitä, mitä mieltä on juomisesta ja lisäksi vähentää nuoren alkoholinkäyttöä huomattavastikin, vaikkei se kokonaan loppuisikaan.