Naprapaatti

Itselläni ei kokemusta, mutta mieheni joutuu käymään varsin tiheään. Ensin hieroo ja sitten manipuloi selän paikalleen . Aina auttaa, mutta jos tulehdusta, selkä menee helposti uudelleen pois paikaltaan. Kertakäynti maksaa 50 e.

Mie kävin ihan hierojalla, joka totesi, että miulla oli lannenikamat pois paikoiltaan. Selkä oli pitkiä aikoja tosi kipeänä, kävin lääkärissä (tk-lääkäri, ja hyvä sellainen) joka kyllä antoi särkylääkettä ja sairaslomaa, mutta ei lopullista apua jatkuviin selkävaivoihin.
Siis tämä hieroja jolla kävin, hän painoi lannenikamat paikoilleen, eli teki sellaisen nikamakäsittelyn - ja se auttoi!! Selkävaivat olivat historiaa!! =)

No käykö se kipeää? Kuuluuko rusahtelua nikamista tms? :o

Mulla diagnosoitiin ekan kerran noidannuoli (ja olin yön yli sairaalassakin sen takia) joskus yli 10 v sitten. Nyt sit syksyllä tuli taas. Kaikki nämä vuodet selkä on ollut se heikko lenkki.

Röntgenissä kerran, jotain ihan muuta vaivaa kuvatessa, hoitaja sanoi, että mun selässä olisi joku lievä spina bifida (? eli siis se mikä tulee lapselle, jos äiti ei saa raskauden aikana tarpeeksi foolihappoa?) Hieroja jolla kävin säännöllisesti, ei huomannut selkärangassa mitään poikkeavaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:38 Footballers Wife kirjoitti:

Mulla diagnosoitiin ekan kerran noidannuoli (ja olin yön yli sairaalassakin sen takia) joskus yli 10 v sitten. Nyt sit syksyllä tuli taas. Kaikki nämä vuodet selkä on ollut se heikko lenkki.

Röntgenissä kerran, jotain ihan muuta vaivaa kuvatessa, hoitaja sanoi, että mun selässä olisi joku lievä spina bifida (? eli siis se mikä tulee lapselle, jos äiti ei saa raskauden aikana tarpeeksi foolihappoa?) Hieroja jolla kävin säännöllisesti, ei huomannut selkärangassa mitään poikkeavaa.

Rutinaa ja pauketta kuului vain silloin, kun hieroja laittoi nk. yläselän kohdalleen. Eli miulla oli ihan jumissa yläselkäkin....käski vain hengittää syvään sisään, sitten ulos ja kun keuhkot olivat tyhjät, painoi muutaman kerran selkää. Rutina ja pauke oli taattu, mutta olokin helpotti heti.
Alaselästä tosiaan vain paineli rauhallisesti nikamat kohdalleen ja siinä ei mitään pauketta kuulu eikä myöskään koske. Päinvastoin, miulla selkäkipu helpotti välittömästi. Hieroja vaan totesi, että iskias on nyt tulehtuneen oloinen, ettei kannata kamalasti urheilla muutamaan päivään. Toivottavasti siun selkävaivan syy löytyy ja saat avun. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että kannattaa kokeilla naprapaattia tai osteopaattia.....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 17:49 pitkä kiekko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:38 Footballers Wife kirjoitti:

Rutinaa ja pauketta kuului vain silloin, kun hieroja laittoi nk. yläselän kohdalleen. Eli miulla oli ihan jumissa yläselkäkin....käski vain hengittää syvään sisään, sitten ulos ja kun keuhkot olivat tyhjät, painoi muutaman kerran selkää. Rutina ja pauke oli taattu, mutta olokin helpotti heti.
Alaselästä tosiaan vain paineli rauhallisesti nikamat kohdalleen ja siinä ei mitään pauketta kuulu eikä myöskään koske. Päinvastoin, miulla selkäkipu helpotti välittömästi. Hieroja vaan totesi, että iskias on nyt tulehtuneen oloinen, ettei kannata kamalasti urheilla muutamaan päivään. Toivottavasti siun selkävaivan syy löytyy ja saat avun. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että kannattaa kokeilla naprapaattia tai osteopaattia.....

Kiitos vastauksesta. Pelkään just tuota nikamien painelua. Jos mulla onkin jokin syvempi vika tuolla selässä ja naprapaatti tai mikä lie ei näe sitä oikein, vaan alkaa painella ja - naps - rusahtaa koko selkä lopullisesti tai ainakin joksikin aikaa vielä huonompaan kuntoon... :(

Miehen ex-vaimo on käynyt yhdellä naprapaatilla ja suositteli sitä mulle. Sillä on ollut sama vika kuin mulla, eli alunperin hiihdosta rasittunut selkä, jota lääkäri on lääkinnyt lääkkein ja kehottanut venyttelemään. Naprapaatti oli sanonut, että ne on just ne konstit mitä ei pidä käyttää. Kuulostaa niin samalta kuin mun tilanne. Selkä ei nimittäin ole muuttunut yhtään paremmaksi millään venyttelyllä.

Juu, vähän vain kesti tää miun vastaaminen, kun olin lasten kanssa mummolassa yökylässä...
Mie luulen ,että osteopaattikin vois tehdä siun selästä jonkinlaisen kartoituksen, sillä ainakin sillä kokemuksella joka miulla osteopaateista on, niin he ovat kyllä kovin helläkätisiä eikä hoito ole runnovaa missään nimessä.
Tosin mietin sitäkin, että siun selkä saattaa tosiaan olla kuvausta vailla...oletko miettinyt, että menisit ihan magneettikuviin?? Sieltä saataisiin selkeä vastaus eikä kenenkään lääkärin tarttis arpoa, jotta mikä vaivaa. Tuo tietty maksaa, mutta raha menisi kyllä asiaan.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 18:23 pitkä kiekko kirjoitti:
Juu, vähän vain kesti tää miun vastaaminen, kun olin lasten kanssa mummolassa yökylässä...
Mie luulen ,että osteopaattikin vois tehdä siun selästä jonkinlaisen kartoituksen, sillä ainakin sillä kokemuksella joka miulla osteopaateista on, niin he ovat kyllä kovin helläkätisiä eikä hoito ole runnovaa missään nimessä.
Tosin mietin sitäkin, että siun selkä saattaa tosiaan olla kuvausta vailla...oletko miettinyt, että menisit ihan magneettikuviin?? Sieltä saataisiin selkeä vastaus eikä kenenkään lääkärin tarttis arpoa, jotta mikä vaivaa. Tuo tietty maksaa, mutta raha menisi kyllä asiaan.

No, sitä minäkin tässä nyt mielessäni arvon. Se taannoinen röntgenhoitaja mainitsi sellaisen kuin LS-rankakuvauksen(?), joka selästä pitäisi ottaa (kirjoitin silloin kaiken ylös ja kaivelin vanhan kalenterin eilen esiin). Se mainitsi myös sellaisen kuin "spondylolyysi", mikä vois olla mun selässä. Pikaisesti kun googletin, niin se olis jonkin sortin nikaman murtuminen ja h.elvaus sentään, jos tuolla selässä oliskin joku nikama rikki ja sitä lähtis joku tietämättään painelemaan... huh... kauhistuttava ajatus! :( Juu, näissä asioissa ei rahaa kannata miettiä. Oon ehkä jo tarpeeksi kauan kärsinyt tän selän kanssa ja odottanut, että se jotenkin paranis, mutta niin ei tunnu tapahtuvan. Kiitos sulle kun vastasit =)

Jos sulla on selkä huonossa kunnossa ja särkee, en suosittele menemistä, itselläni oli 3 vk selkä kipeänä vasta siellä paljastui että oli tulehtunut, tehtiin vain käsille ja jaloille niksautukset, mutta kun oli päälle laiton paikka, niin eipäs laitetakkaan päälle, hyvä että pääsin istumaan, sekin hampaita kiristellen, selkäni oli todella vinossa. Naprapaatti haki kuntohoitajan avukseen, joka puki miut ja veivät minut kerrosta alemmaksi lääkärin luokse. Piikki persaukseen ja 1 kk sairasloma, ei saa tehdä mitään ja lekuri sanoi ettei naprapaatille enää asiaa.

Kannattaa salilla käydä ja jumpata. Ja juttele ekana lekurin kanssa asiasta ennen kuin meet naprapaatin luo.

Kiitos vastauksista. Mun täytyy varata aika lääkäriin. En uskalla mennä sinne naprapaatille. Googletin enemmän tuota spondylolyysiä ja sain lisää tietoa siitä. Nyt kun löytäis näiltä main sellaisen lääkärin, joka ottais nämä selkävaivat tosissaan ja tekis muutakin kuin määräis tulehduskipulääkettä.

...ja selästä otettiin kuvat. Selästä löytyi nikaman luisumaa ja madaltumaa, rakenteellista vikaa, skolioosia ja kulumaa. SAin ajan ortopedille. Tämän lääkärin veikkaus oli kuitenkin, että selkä joudutaan leikkaamaan. Ainakin fysioterapiaa tiedossa. Harmi, kun venytin näin pitkälle lääkäriin menoa.

kävin enkä enää mene sinne, selkäni oli kipeä 3 viikkoa ja kun sinne menin niin eipä tämä täti noussutkaan enää sieltä. Selkä pahasti vinossa ja tuska hirvee |O

Nyt on sit magneettikuvaus edessä, jotta nähdään tarkemmin selän vauriot. Sen perusteella päätetään lähdenkö alaselän nivelten jäykistämisleikkaukseen vai en.

Ihan hyvä, etten lähtenyt tuonne nikamanniksautukseen... :/

Yhteistyössä