Napanuora kaulan ympäri

  • Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti
Meidän perätilababylla oli syntyessään sektiolla napanuora kaulan ja vartalon ympärillä. Tämä ei ultrassa syntymää edeltävänä päivänä näkynyt, ainakaan lääkäri ei mitään asiasta maininnut, yritti vaan vielä puhua alatiesynnytyksen puolesta. Onneksi vaadin sektion ja sen sain, papereihin lääkäri laittoi sektion syyksi synnytyspelon, ei siis perätilaa mikä olisi mielestäni ollut ihan perusteltu syy sinänsä !!
 
Simppu
Meillä erottui selvästi napanuoraa niskan takana mutta vaavin pää oli ns "nuokkuasennossa" niin ei nähty kulkeeko koko matkaa kaulan ympäri... Lääkäri yritti saada mua alakautta synnyttämään, mutta itseä rupesi pelottamaan se napanuora ja paljon mieluummin ensikertalaisena vielä sektiolla synnytän. =)

Saas nähdä minkä ne mulle laittaa syykis, sanoin kyllä että mulla rupes entistä enemmän pelottamaan vaavin puolesta kun näin sen napanuoran.... Sen takia ei edes koetettu kääntää vaavia, niin minkä ihmeen takia se lääkäri sitten koetti saada mun päätä kääntymään alatiesynnytykseen... Ajatella, pää tulisi viimeisenä ulos ja jos napanuora............. :eek: Hui!!!!


Noh, nyt vaan odotellaan sektiota.

 
meillä oli kakkosella napanuora kaulan ympärillä, eikä siintä kyllä ultrassa mainittu vaikka viikoittain käytiin kokokontrolleissa..
mutta onneksi kaikki meni hyvin..

itselläni kuulemma ollut myös syntyessä napanuora kaulan ympäri parilla kierroksella..
 
viimeinen ultra oli rv35 ja ei mitän ihmeellistä... kakkonen syntyi ja vasta kun pää oli ulkona huomattiin että napanuora oli tiukasti 6krt kaulan ympäri :/ aikansa kätilö selvitteli ja lopulta katkaisi että saatiin loppu vauva ulos... kätilö kertoi et vaikka olis ultrattu samana päivänä niin tätä ei olisi nähty,koska lapsi oli vielä korkeallla ja pää oli "irti" eli kun synnytys alkoi niin siinä laskeutuessaan kieputteli itsensä solmulle :attn:
loppu hyvin kaikki hyvin...onneksi :heart:
 
koiraharrastaja
Ei ole meilläkään etukäteen näkynyt, vasta vauvan syntyessä on huomattu. Esikoisella oli kerran kaulan ympärillä, toisella kerran käden ja kaulan ympärillä, kolmannella kaksi kertaa kaulan ympärillä. Eikä mitään ongelmia ollut.
Neljännellä oli napanuora myös kaulan ympärillä, ongelmia tuli, koska napanuora oli vain 48 cm pitkä, muilla on ollut 60-98 cm. Sydänäänissä oli laskuja ja lapsivesi oli vihreää puuroa. Lääkäri olisi leikannut, muttei ehtinyt, kun poika syntyi niin nopeasti. Heti pään synnyttyä katkaistiin napanuora ja nielu imettiin puhtaaksi, jottei hörppää likaista lapsivettä, muuten ihan normaalisti sujunut synnytys. Ja mikä tärkeintä, poika oli kunnossa ja hyvävointinen, pitivät kuitenkin tunnin tarkkailtavan ja ottivat kahtena päivänä verikokeet tulehdusarvojen seuraamiseksi.
Eli yleensä ei aiheudu mitään ongelmia, vaikka napanuora olisikin kaulan tai raajojen ympärillä! :)
 
katiaana
Mulla oli kakkosella napanuora kaulan ympärillä parikin kertaa...... sydän äänet loppu yms kamallaa,,,,,,,,, :'(

Nooh, kolmosen kohdalla kysyin viimesessä ultrassa, mikä tehtiin kun olin jo osastolla suppareitten takia, vkoll36+5, niin että onko napanuora kaulan ympärillä että näkyykö se? Sanoi että näkyy se, mutta kukaan vastuuntuntoin lääkäri ei sitä sano. Ei saa sanoa.
Äidin huoli olisi uskomaton ja toden näköisesti ei pystys synnyttään yms....
Jäin sitte miettimään että miksi sitten ei leikata, jos näin on? Mutta en tullut kysyneeksi.

Ja tosiaan tää kakkonen on elossa ja voi erittäin hyvin.
 
Heissan!

Mä olin tän perätilani takia tutkimuksissa tällä viikolla ja kun aloin juttelemaan lääkärille siitä mahdollisuudesta, että jos vauvalla onkin napanuora kaulan ympärillä hän kertoi näin:
"noin joka toisella Tyksissä syntyvällä vauvalla on napanuora ainakin kerran kaulan ympärillä, eikä se sinäänsä vielä ole ollenkaan vaarallista"
Sitten kun kysyin, että pystyykös hän kertomaan onko meidän "jormalla" näin hän vastasi:
"sitä ei voida näin etukäteen tietää, koska ultralla sitä ei voi nähdä"

Tiedä siitä sitten miten totta, mutta tällaiset vastaukset minä lääkäriltäni sain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 10:26 sannari kirjoitti:
Meidän perätilababylla oli syntyessään sektiolla napanuora kaulan ja vartalon ympärillä. Tämä ei ultrassa syntymää edeltävänä päivänä näkynyt, ainakaan lääkäri ei mitään asiasta maininnut, yritti vaan vielä puhua alatiesynnytyksen puolesta. Onneksi vaadin sektion ja sen sain, papereihin lääkäri laittoi sektion syyksi synnytyspelon, ei siis perätilaa mikä olisi mielestäni ollut ihan perusteltu syy sinänsä !!
Ohoh hoh! Missäpäin kävit? Et kai vain hyksissä?
Siellä on yksi lääkäri joka kannattaa henkeen ja vereen perätilasynnytyksiä eikä kirjoita millään ilveellä sektiota. Antaakohan hän edes sen verran periksi että kirjoittaa perätilasynnyttäjälle sektiion pelkolähetteellä?
 
Kävin rv 39+1 viimesen kerran ultrassa ja ei näkyny et olis napanuora kaulan ympäri ja niin se kuitenkin oli ku meni pikkumiehellä hetki saada ees ääntä kuuluville ku kuristi hieman. Poika syntyi 40+0 :( Mut kätilö kyl sano et tosi yleistä on et napanuora on kaulan ympärillä.

 
Juu, TAYSsin lääkärit myös erittäin sektiokielteisiä. Ainakin kaikki nämä kolme tohtoria jotka mun perätilavauvaani koittivat kääntää, olivat vahvasti sitä mieltä, ettei mitään sektiota tarvita. Olisi kiva tietää mitkä on potilaan oikeudet päättää hoidostaan ja synnytyksestään tälläisissa tilanteissa.
 
Meillä oli poitsun kaulan ympäri napanuora.. Ei ultrassa oo sanottu vaikka kävin paria päivää ennen syntymää ultrassa, en tietty tiedä oliko jo sillo ympäri, mut eipähän ne varmaan sano ettei paniikki iske. Poika oli vähän sinertävä ja ei paljoa itkenyt syntyessään niin kävivät antamassa vähän lisähappea jotta virkistyisi ja lastenlääkäri tutki saman tien pojan, kaikki kunnossa ja sitten äitin rinnan päälle tisua etsimään =) =)
 
iipu77
meillä oli nuorimmalla napanuora kaulan ympärillä.eivät huomanneet ultrassa edellisenä päivänäkään.poika oli muutaman kerran perätarjonnassa(synnytystä ed. päivänäkin).pää oli ulkona kun huomattiin.onnex synty sillo,ois voinu käyä huonosti jos ois vielä ootellu,poika oli kokonaan ihan sininen jo.kätilöllä oli niin kiire napanuoran kanssa ettei muistanu kumpaan suuntaan nenä oli.
 
Heipä taas...

Piti vaan sanomani, että sepä se pointti onkin. Mulle lääkäri ainakin sanoi, ETTEI NAPANUORA NÄY ULTRASSA niin selkeesti, että voitaisiin sanoa onko kaulan ympärillä vai ei.

Ja kyllähän siellä kaikki kerrotaan, ainakin jos ymmärtää kysyä... ei ne lääkärit varmaan sen takia ainakaan mitään kertomatta jätä, ettei tahdotaisi pelotella. Mulla on ainakin näitten käyntien perusteella sellainen fiilis jäänyt.

:heart:
 
Ei näkyny ultrassa, vaikka syntyessään tytöllä olikin napanuora kerran kaulan ympäri. Synnytyssalissa tilanne kyllä jo tiedettiin, ja jos sydänäänet olisi vielä hiukan laskeneet, ois tehty hätäsektio...onneksi eivät enää enempää laskeneet ja ihana prinsessa näki päivänvalon "normaalisti". Pisteet jäivät kyllä alhaisiksi ja tyttö vietiin heti napanuoran katkaisun jälkeen happi- tai lämpökaappiin (en muista kumpaan) tunniksi ja häntä jouduttiin jo ennen napanuoran katkaisua "läpsimään" virkotakseen...Mutta, loppu hyvin kaikki hyvin! :heart:
 

Yhteistyössä