NAN-korvikejauhe

Viralliset suositukset on, että kerralla tehtäisiin vain heti käytettävä määrä. Mä en ole itse sitä ihan kirjaimellisesti noudattanut, vaan jos korvikejauheen sekoittaa lämpimään/kuumaan veteen säilyy se jääkaapissa vain pari tuntia. Kylmään veteen sekoitettaessa se säilyy mun tietääkseni pidempään. Säilytystä ei suositella sen vuoksi, että erilaiset bakteerit/mikrobit voi alkaa kasvamaan maidossa, eikä kai kukaan halua pienokaiselle mahatautia. Jos kysessä ei ole aivan vastasyntynyt niin voit kai tehdä isomman satsin kerralla.
 
mä teen niin, että keitän isomman satsin vettä, jonka laitan kannuun jääkaappiin. Sit sitä vettä lämmitän aina mikrossa sopivan lämpöiseksi ja siihen sekoitan NAN-jauheen. Eli teen aina yhden kerrallaan, mutta ei tartte aloittaa veden keittämisestä. Neuvolasta tätä asiaa kysyin ja sanoi että voi tehdä näin. Eli yhtä helposti valmistuu kuin purkistakin, mutta on paljon halvempaa!
 
Mä olen kyllä aikanaan tehnyt esikolle (nyt 7v.) vuorokauden annoksen kerrallaan (n.litran aina tein), ja sillon se luki myös ohjeissa...

Luulisinpa että nyt on ihan sama malli jauheitten kanssa kuin silloinkin...
 
Suurin vaara jauhekorvikkeen käytöstä (jos siis tekee ennakkoon useamman satsin) on E. sakazakii -bakteeri, jota on löydetty noista jauheista. Se aiheuttaa mm. aivokalvontulehdusta, joka voi olla erittäin kohtalokas pienillä vauvoilla.

Mitään vaaraa tuosta bakteerista ei ole, jos korvikkeen valmistaa ohjeen mukaan. Bakteerille otollinen lämpötila on 37-44 astetta, ja jos valmista korviketta säilyttää lämmitettynä vähänkin pitempään, bakteerien määrän kasvu kiihtyy. Bakteeri ei kuitenkaan ole lämpöä kestävä, joten maidon lämmittäminen yli 60 asteen (pastörointi) tappaa sen kyllä.
 

Yhteistyössä