Nämä Kelan rastiruutuun-tehtävät.. Hitto vie.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mrrrr...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mrrrr...

Vieras
Olin epähuomiossa jättäny äippä- ja vanhempainpäivärahahakemuksesta ruksin pois siitä kohtaa, missä haetaan sitä vanhempainpäivärahaa. Lähetin Kelalle jälkitarkastustodistuksen aikanaan. Havahduin tässä, etten olekaan enää saanut Kelalta rahaa. Äippärahakausi oli loppunu enkä saa sitä vanhempainpäivärahaakaan nyt. Kyllä kiukuttaa. Soitin Kelalle ja sanoivat, että oli yritetty tavoitella mua. Muttei mulle ole mitään puhelua tullut eikä mitään kirjelmääkään. Lupasi virkailija viedä asiaa eteenpäin. Ei osannut sanoa, että tarviiko tehdä uusi hakemus.

Kelan inhimmillisyyden ja joustavuuden tietäen oon jo valmiiksi ihan raivona. Joskus 3 viikon päästä sieltä tulee lappu, että pitää täyttää uusi hakemus ja rahaa en saa tältä enkä ensi kuulta. Juu, eivät soita.. Silloinhan tieto tulisi perille ihan liian nopeasti..

Nuo on kyllä harmittavia juttuja... mä unohdin kerran laittaa johonkin hakemukseen tilinumeron ja siitä piti miljoona uutta lappua laittaa. Ja kun saimme toisen lapsen, laitoin lapsilisän tilinumeroksi palkkatilini. Esikoisen lapsilisä meni eri pankin tilille, niin kela oli ilman lupia kyselemättä siirtänyt myös esikoisen lapsilisät palkkatililleni. Ihmettelin vaan, et miks lapsilisiä tulee noin paljon ja sitten huomasin, että ovat vaan vaihtaneet ilman mitään sanomatta.

niin ja huvittavinta on, että tän jälkeen tapahtui vasta tuo, että unohdin tilinumeroni. Olis ollut silloin yhtä neuvokkaita, onhan siellä mun tilinumerot tallessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mrrrr...:
Olin epähuomiossa jättäny äippä- ja vanhempainpäivärahahakemuksesta ruksin pois siitä kohtaa, missä haetaan sitä vanhempainpäivärahaa. Lähetin Kelalle jälkitarkastustodistuksen aikanaan. Havahduin tässä, etten olekaan enää saanut Kelalta rahaa. Äippärahakausi oli loppunu enkä saa sitä vanhempainpäivärahaakaan nyt. Kyllä kiukuttaa. Soitin Kelalle ja sanoivat, että oli yritetty tavoitella mua. Muttei mulle ole mitään puhelua tullut eikä mitään kirjelmääkään. Lupasi virkailija viedä asiaa eteenpäin. Ei osannut sanoa, että tarviiko tehdä uusi hakemus.

Kelan inhimmillisyyden ja joustavuuden tietäen oon jo valmiiksi ihan raivona. Joskus 3 viikon päästä sieltä tulee lappu, että pitää täyttää uusi hakemus ja rahaa en saa tältä enkä ensi kuulta. Juu, eivät soita.. Silloinhan tieto tulisi perille ihan liian nopeasti..

mite voi olla mahollista että et saa takautuvastikaan sitä vanhempainrahaa! jumankauta että mua ottaa aivoon noi kelan säätämiset. oisit vieny asian eteenpäin ( vai veitkö/vietkö? ) ja vetäny vaikka oikeuteen koko paska puljun!

tosi paska temppu yllättäen kelalta, mut pakko kysyä ( raha kun on polttava puheenaihe nykyään :) ) et rahapulaa ei taida olla jos et kerta edes heti huomannut että et saa rahaa? kohan vaan kysyn....:)

Paras huhu, mitä olen näistä kelan lippulappusista kuullut:

Asiakas soittaa Kelaan kysyäkseen, tuleeko rahaa vai ei kun hakemus on laitettu jo ajat sitten, eikä mitään kuulu.

Asiakas: "Niin, olisin tiedustellut, että miten sen x tuen kanssa, kun ei ole päätöstä kuulunut...?"

Kelan täti: "Hetki pieni, tarkistan... ...Ei me voida tätä myöntää, kun sä olet täyttänyt väärän lomakkeen."

Asiakas: "No mikähän olisi sitten se oikea lomake, että voisin sen sitten hakea ja täyttää ja palauttaa teille?"

Kelan täti: "Hetki pieni... ....Totaaa, tää on vähän niinkuin uudentyyppinen tuki, että ei meillä ole vielä laadittu lomaketta ollenkaan, millä tätä voisi hakea."

Ja kun kyse on kelasta, voisin uskoa, ettei tämä välttämättä ole edes pelkkä huhu :xmas:

Mulla odottaa tossa vammaistukihakemus. Aikaa olis 5 päivää vielä, nytkin olen viimeiseen asti vedättänyt sen täyttämistä, kun voin ihan kuvitella sen kapulakielen ja rasti ruutuun-tehtävät. Ja sitten palautuksen jälkeen kaikki korjaukset ja puuttuvat liitteet ja liitteiden liitteet.....
Kai se vaan olis pakko ryhdistäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Nuo on kyllä harmittavia juttuja... mä unohdin kerran laittaa johonkin hakemukseen tilinumeron ja siitä piti miljoona uutta lappua laittaa. Ja kun saimme toisen lapsen, laitoin lapsilisän tilinumeroksi palkkatilini. Esikoisen lapsilisä meni eri pankin tilille, niin kela oli ilman lupia kyselemättä siirtänyt myös esikoisen lapsilisät palkkatililleni. Ihmettelin vaan, et miks lapsilisiä tulee noin paljon ja sitten huomasin, että ovat vaan vaihtaneet ilman mitään sanomatta.

niin ja huvittavinta on, että tän jälkeen tapahtui vasta tuo, että unohdin tilinumeroni. Olis ollut silloin yhtä neuvokkaita, onhan siellä mun tilinumerot tallessa.

Hei, tossa sua on palveltu hyvin!!! Saman perheen lasten lapsilisät kannattaa laittaa AINA samalle tilille. Koska jos maksavat yhdelle ja samalle tilille kaikista lapsista, saat korotettuna, mutta jos menee eri tileille, niin et saa sisarkorotuksia (Näin oli vaikka olis saman ihmisen eri tilit).

Meillä kun hain lapsilisiä, kysyin että onko väliä tuleko pienen osalta rahat mun vai isännän tilille, kun isompien osalta lapsilisät menee isälle (siis oli kahden eri ihmisen tilit). Virkailija sanoi että ei kai sillä ole merkitystä... Kai sanasta johtuen laitoin virkailijan selvittämään asian... oltais hävitty 50 euroa kuussa jos oltais laitettu eri tileille. Silloin asia oli niin että tilinumero ratkaisi asian. Nyt Kelan ohjeissa kyllä sanotaan että "Lapsilisän korotukset voidaan laskea, kun lapsilisät myönnetään kaikki samalle henkilölle. " Eli lienevät tarkentaneet asiaa...

Saat sen rahan takautuvasti heti kun päätös on tehty. Noilla rahoilla on muutenkin yksilölliset päivittäiset maksupäivät ja saat koko takautuvan erän heti päätöksen jälkeen vaikka oma maksupäiväsi ei silloin olisi.

Mitä tuohon jonkun kirjoittamaan lapsilisäjuttuun tulee niin lapsilisiä ei voida maksaa eri tileille. Eli jos sinne ilmoittaa uuden tilinumeron kaikki lapsilisät tulevat jatkossa sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ans:
Nyt Kelan ohjeissa kyllä sanotaan että "Lapsilisän korotukset voidaan laskea, kun lapsilisät myönnetään kaikki samalle henkilölle. " Eli lienevät tarkentaneet asiaa...

Mutta tarkoittaa edelleen että samalle tilille. Ne kun ei ole kelassa tajunnut että samalla ihmisellä voi olla useita tilejä...

taas en tajua, mikseivät ihmiset osaa täyttää niitä lomakkeita. :kieh: Niissähän on ohjeetkin sitä täyttöä varten ja tarkkaan selostettu, mitä liitteitä pitää olla mukana. Ja jos itse jättää ruksaamatta jonkun kohdan, niin se ei kyllä mun mielestä ole Kelan vika...

Ja ei, en ole "Kelan täti".

Alkuperäinen kirjoittaja :
taas en tajua, mikseivät ihmiset osaa täyttää niitä lomakkeita. :kieh: Niissähän on ohjeetkin sitä täyttöä varten ja tarkkaan selostettu, mitä liitteitä pitää olla mukana. Ja jos itse jättää ruksaamatta jonkun kohdan, niin se ei kyllä mun mielestä ole Kelan vika...

Ja ei, en ole "Kelan täti".

On ohjeet joo. Mutta ne lomakkeet on niin epäselviä välillä, että vaikka olen omani katsonut kolme kertaa läpi, niin silti on jäänyt joku "Laita rasti tähän jos haluat rahaa"-kohta huomaamatta.

Liitteet, ah, liitteet.

Esimerkki omasta elämästä:
"Liittäkää mukaan viimeisin palkkakuittinne."

Laitoin lokakuun palkkakuitin, joka siis oli viimeisin. 27. marraskuuta tulee Kelalta kirje jotakuinkin näin:
"Tarvitsemme tuen laskemista varten liitteeksi marraskuun palkkakuittinne. Puuttuva liite on palautettava 28.11. mennessä, jotta tuki voidaan maksaa ajallaan."

Siis missä firmassa palkkakuitin saa, ennen kuin palkkaa on laskettukaan, tai edes tehty kaikkia niitä työpäiviä, joilta kyseinen palkka maksetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Saat sen rahan takautuvasti heti kun päätös on tehty. Noilla rahoilla on muutenkin yksilölliset päivittäiset maksupäivät ja saat koko takautuvan erän heti päätöksen jälkeen vaikka oma maksupäiväsi ei silloin olisi....

Toivottavasti olet oikeassa. Olisin kerrankin iloinen Kelan toiminnasta, jos näin kävisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tosi paska temppu yllättäen kelalta, mut pakko kysyä ( raha kun on polttava puheenaihe nykyään :) ) et rahapulaa ei taida olla jos et kerta edes heti huomannut että et saa rahaa? kohan vaan kysyn....:)

Joten kuten pärjäillään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mä en edes laita puh. numeroitani kelan lapåpuihin , koskaq ne ei koskaan soita jos on asiaa vaan tulee postitse lappu.

mulle soitettiin kelalta viikko sitten kun puuttui yks hakemus. Mä olin tyytyväinen, ku sai heti asian hoitoon :)

Yhteistyössä