Naksuva leuka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cicacca
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cicacca

Vieras
Eli semmosta ajattelin kysellä,että naksuuko muilla leuka tai jopa molemmat puolet? Minulla oikea puoli naksahtaa välilllä ja öisin myös naksuu,jos avaan suun ja välillä jää ikäänkuin jumiin,yleensä näitä ns. naksuputkia tulee stressin aikana,joskus on poissa jopa viikkojakin. Syödessä ei naksu yleensä tosin. En tiedä onko tämä jotenkin vaarallista:( Kipuja ei koskaan ole.

Leuan naksuminen on melko tavallista. Stressi aiheuttaa monilla narskutusta tai leukalihasten jännittämistä, mikä lisää naksumista. Jos sinulla ei ole kipuja, kyse ei ole mistään vakavasta, mutta jos leukasi jää joskus jumiin, asiasta kannattaa mainita hammaslääkärille ja voitte katsoa esim. purentasi.

Naksuu ja käytössä on purentakisko öisin.

Seuraavalla hammaslääkärikäynnillä kannattaa mainita asiasta, ei tarvitse edes mitään jumiin jäämisiä olla. Lääkäri katsoo leuan liikkumisen ja kuuntelee ja tunnustelee niitä naksumisia. Mahdollisesti laittaa sitten vielä röntgeniin, missä otetaan kuva koko hammaskaluston ympäri.

Mulla kuuluu aika äänekäs naksuminen leuasta, kun syön :). Onneks, miehelläni on sama juttu, joten kehtaan mennä uloskin syömään. Yksin en kehtaa, koska häiritsee ilmeisesti siinä määrin itseäni, että tulee tunne, että kaikki tuijottaa ja kuulee sen naksumisen.

Mä suosittelen purentafysiologille menoa tai vähintäänkin hammaslääkärille.
Mulla leukavaivaa ollut teinistä lähtien. Silloin leuka naksui ja jäi jumiin. Tavan hammaslääkäri oli silloin sitä mieltä ettei mitään hätää ole, kun leuka ei kipuile.
Noh, aikuisena alkoi kivut (niitä en suosittele kenenkään jäädä odottamaan). Hakeuduin hammaslääkäriin käytyäni ensin monasti lääkärissä korvan ja kasvojen alueen tuskaisen kivun vuoksi. Sitä kautta sitten purentafysiologille ja leukanivelen tähystykseen. Mulla oli välilevypullistunut paikoiltaan ja tämä vaiva voi uusia tai tulla toiselle puolelle myös. Hoitona on purentakisko. Ajattelisin, että purentakisko olis pelastanut mut kaikilta,näiltä myöhäisvaivoilta, jos jo teininä mua olis lääkäri kuunnellut.

Nyt oon raskaana ja turvoksissa ja leuka vihottelee vaikka käytän kiskoa. Tällä kertaa jumittaa leikkaamaton nivel ja leikattu kipuilee.