Näkeekö lainan takaaja mihin laina käytetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Eli siis tilanne on nyt se, että miehen kans ollaan ottamas lainaa johon tarvitaan takaaja ja minun äitini lupasi tulla takaajaksi.

Nyt hän sitten ilmotti että hän haluaa sellasen sopimuksen että hän saa tiedot siitä mihin rahaa on mennyt ja kuinka paljon. Tuli sitte mieleen että onko tällänen oikeesti mahdollista?

Äitini on aikamoinen kyttäämään toisten asioita ja koska olen lapsista nuorin niin hän sitten vissiinkin on ottanut elämän työkseen suojella minua hautaan asti. Hän ei pidä ollenkaan miehestäni, ja on keksinyt kaikennäköisiä tarinoita siitä miten mieheni kuluttaa kaikki rahamme turhaan joka ei siis oikeasti pidä paikkaansa.

Kysymys siis on että näkeekö takaaja tai saako takaaja oikeasti tiedon siitä mihin laina käytetään? Oman logiikan mukaan se ei ole mahdollista. Mitä mieltä te muut olette?

No tottakai takaaja saa tietää onko kyseessä esim asuntolaina tai autolaina. Mutta ei kai kuitenkaan voi kytätä mistä firmasta ostatte kylppärin kaakelit, jos alatte taloa rakentamaan.

Juuri tuota tarkoitin! Kiitos! Miehen kanssa mietittiin että miten tuollainen voi olla mahdollista että hän saisi tietää mistä ostetaan mitäkin ja mihin hintaan =)

Jos kyseessä on normaalien ehtojen mukainen takaus ei takaaja nää muuta kuin sopimukseen kirjoitetun. Jos esimerkiksi takaa tietyn summan jonka lainaaja nostaa osittain takausta vastaan pankista, ei takaajalla ole mitään oikeutta vaatia tietoa rahan käytöstä jos sopimuksessa siitä ei mitään sanota.

Takauksen voi kuitenkin tehdä niin että sopimuksessa vaaditaan ilmoittamaan rahan käyttö tai muuten takaus raukeaa. Yleensä kuitenkin takaus tehdään jotain reaaliomaisuutta vastaan ja takaaja näkee heti sopimuksessa mistä on kyse, jolloin lainaaja syyllistyy rikokseen sekä pankkia että takaajaa kohtaan jos rahat käytetään johonkin muuhun.

Tämä on kylläkin yleistä ja voin moni "keittiöremontti" tälläkin hetkellä kuluttaa maanteitämme.

tiedän että menee ohi aiheen mutta...
ei ole hyvä ajatus lähteä takaamaan kenenkään lainaa.
Eikä varsinkaan pyytää sukulaista takaajaksi.

Jos äidilläsi taipumus holhota, niin eihän kannata tuollaista riippuvuussuhdetta sitten perustaa ollenkaan. Ja vain lisätä riippuvuutta äidistä.

Eihän ole vain niin, että takaus kyllä kelpaa, mutta muuten ollaankin niin itsenäisiä.
Aikuinen, itsenäinen ihminen tosiaan päättää ne kaakelikauppansa itse. Ja "ostaa" sen takauksensa vaikka pankilta kalliimman rahan muodossa.

Ei ole pahempaa lattiamattoa kuin takaajana olo, tyhmä ihminen suostuu takaajaksi.
On sen verran tajuttava äidin kuin myös tyttären että irrottautuminen on tervettä.

Mun mielestä ei ole mitään epänormaalia holhoamista, jos haluaa tietää mihin lainaan takaajaksi ryhtyy. En mä ainakaan alkaisi takaamaan mihinkään, mistä en tarkasi tietäisi mitä sillä lainalla ostetaan ja että on epätodennaista, että joutuisisin lainan joskus itse maksamaan.