Naistenklinikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lydia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lydia

Vieras
Saatanpa olla hätäinen, mutta minulla oli rv 9:lla ensimmäinen neuvolakäynti Espoossa. (Noin kaksi viikkoa sitten) Valitsin Naistenklinikan synnytyssairaalakseni, eli siellä tehdään myös ensimmäinen ultraääni. Sanoivat neuvolasta, että Naistenklinikka ottaa sitten yhteyttä, mutta ainakaan vielä ei heistä ole kuulunut... Olisi kiva saada vähän etukäteen tietää siitä ajasta, että voi sitten menonsa ja työnsä sopia sen mukaan. Millaisia kokemuksia muilla on Naistenklinikasta ja onko normaalia, että sieltä ei mitään kuulu? Ja tuleeko tieto kirjeenä vai soittavatko vai miten?

Ja vielä lisäkysymys; onko se normaalia, että ekalla neuvolakäynnillä ei edes kuunneltu sydänääniä? Mulla ei ole siis mitään konkreettistä todistetta, että mun masussa joku kasvaa! Pelottaa!

Monessa paikassa ei sydänääniä yritetä kovin aikaisin kuunnella, kun se kuulumisen vaihteluväli voi olla rv 8- rv16+ tulevasta äidistä ja laitteistosta riippuen.

Yleensä nuo kutsut tulee aikas myöhään.

NKL:stä tulee kotiin kirjeenä aika ultraan. Mulle on tehty np-ultra siellä joka kerta viikolla 13+jotain, ja kirje on tullut n. kaksi viikkoa aikaisemmin. Jos annettu aika ei sovi, voi soittaa ja sopia uuden ajan.

Meillä ei neuvolassa kuunnella sydänääniä ennenkuin vasta tokalla käynnilla joskus vkolla 13-15. Ekalla käynnillä äänet ei vielä kuulu läheskään kaikilla, ja sitten tulee turhaa huolestumista ja pahaa mieltä.

Hei!

Olen espoolainen ja valinnut Kättärin synnytyssairaalakseni ja tietenkin käyn ultrissa siellä. Neuvolassa mulle sanottiin, että jos ei kutsua kuulu niin kannattaa soittaa sinne. Itse sain sen viikon sisällä eka neuvolakäynnistä. Kannattaa varmistaa ja soittaa etteivät ole sekoittaneet tai ettei liikaa viivästy, jos on ruuhkaa.

Multa kuunneltiin sydänääniä, muttei saatu kuin vain lukemat mittariin. Kuultiin vain minun jumputus. Sikiö köllötteli selkärankaa vasten, joten sieltä asti äänet ei vielä kuulu.

Aika liukuhihnatyöskentelyä oli Kätilöopistolla kun itse kävin ultrassa. Mutta se on niin suosittu, joten tulijoita riittää. Olen harkinnut vielä vaihtavani Jorviin. Sinne olisi noin vartin matka kun Finnoontien ajaa suoraksi :)

T:Manna+masuasukki 15

Minäkin olen menossa synnyttämään Naistenklinikalle ja sain kirjeitse kutsun np-ultraan viikolla 11, kun aika on viikolle 13 (tämän viikon torstaina).

Neuvolassa kävin ekan kerran kävin, kun viikkoja oli kasassa vajaat 9, mutta sydänääniä ei kuunneltu kuin vasta seuraavalla kerralla, joka oli rv:lla 12. Silti niitä haettiin monta minuuttia, kunnes sitten vihdoin löytyivät. Kovin aikaisilla viikoilla niitä ei kannata yrittää, koska jos niitä ei löydy, vanhemmat voisivat pelästyä turhaan. Olin kuitenkin käynyt yksityisellä gynellä varhaisultrassa rv. 6+4 ja silloin syke oli jo näkynyt ja en sen takia ollut kovin huolissani, vaikkei niitä kuunneltukaan ekalla käynnillä.

Kahden viikon kuluttua tulee kuluneeksi vuosi siitä kun synnytin esikois tyttäremme NKL:lla. Kesällä meille on tulossa toinen lapsi ja synnytys paikaksi valitsin jälleen NKL:n. Olin siis itse todella tyytyväinen niin henkilökuntaan kuin muutenkin. Molemmilla kerroilla ultraan on tullut ""kutsu"" vasta noin 2 viikkoa ennen kuin aika on ollut, joten ei tarvitse hätäillä. Tietysti jos sitä ei ala kuulua niin kannattaa soittaa sillä ainahan mokia voi sattua... =)

Yhteistyössä