Naisten talousajattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miroslav Satan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24487968]Syy siihen ettei kovin moni nainen ole huippuvirassa on naisten alhaisempi älykkyysosamäärä, eli kyvyt eivät vain riitä kaikista vaativimpiin tehtäviin. Tätä kyvyttömyyttä ei pitäisi yrittää paikata kiintiöillä, koska johtajina pitäisi olla kyvykkäitä eikä sopivia henkilöitä.[/QUOTE]

Tällaiseen en jaksa uskoa. Ei älykkyysosamäärä edes mittaa sosiaalista kyvykkyyttä, joka on johtamisen alalla todella tärkeä taito. Itse en myöskään kannata mitään kiintiöpaikkoja. Itsellä on haaveena nousta johtavaan asemaan tulevaisuudessa, enkä tällä hetkellä nää siihen omalla alallani mitään ongelmaa.

Tällaiseen en jaksa uskoa. Ei älykkyysosamäärä edes mittaa sosiaalista kyvykkyyttä, joka on johtamisen alalla todella tärkeä taito. Itse en myöskään kannata mitään kiintiöpaikkoja. Itsellä on haaveena nousta johtavaan asemaan tulevaisuudessa, enkä tällä hetkellä nää siihen omalla alallani mitään ongelmaa.

Voin Mensan jäsenenä todeta, että me huippuälykkäät ollaan todella usein todella laiskoja, haluttomia ja kyllästyneitä. Huippujohtajat on kunnianhimoisia, päämäärätietoisia ja kilpailuhenkisiä. Ei sitä älykkyys selitä.

Uskon, että aika montaa tyttöä kyllä auttais se, että opettais ajattelemaan eikä pänttäämään. Mutta kun pänttäämällä pääsee eteenpäin koulussa. Huono puoli on se, että työelämässä se ei oikein enää toimi.

Minulla on tytär ja olen yrittänyt hänelle iskostaa, etenkin matematiikassa, sellaista meininkiä että ajatellaan ja funtsitaan EI OPETELLA ULKOA.

Tämä on kyllä totta, koulun opetustavoissa olisi tarkistamisen varaa. Itse en matikassa ollut todellakaan hyvä, mutta kun veljeni preppasi minua kirjoituksiin, ainakin jotakin meni jakeluun, sillä pohdimme niitä pulmia yhdessä ääneen. Kielten opiskelu sen sijaan oli vaivatonta, olin ja olen niissä lahjakas ja siltä alalta on löytynyt työkin. Perusmatikkaa tarvitsee jokainen, eikä se minullekaan tuota ongelmia.

Hyvä, kun kannustat tytärtäsi! Mutta muista, jos se ei ole hänen "juttunsa", älä hermostu..

Hmm, ompas helpon provosoivasti tehty aloitus.

Taloudellinen ajattelu ei kyllä korreloidu matemaattisen älykkyyden kanssa.
Matemaattiseen ajatteluun kun tarvitaan usein paljon muutakin kuin numeroita, avaruudellista hahmottamista, ulotteita ym.
Talousmatematiikka on taas hyvinkin numeropainotteista. Enkä kyllä ymmärrä miten johtajuustaito verrataan matemaattiseen taitoon, koska johtajuus on kaikkea muuta kuin pelkkää numerotajua!

Väitit, että naisilta puuttuu "looginen ajattelutapa", minä törmään usein siihen että naiset ajattelevat liian monimutkaisesti, mikä taas luulisi olevan hyväkin asia pulmien ratkonnassa, koska se tuo ainakin niitä vaihtoehtoja esille :)

Kyllähän monet naiset helposti "luovuttavat" matematiikasta ja painottavat juuri muihin osa-alueisiin opiskelussa, tai vain suorittavat matematiikan.
Silti on edelleen tyhmää verrata johtajuutta ja taloudellistä älykkyyttä koko matematiikan kirjoon. Katso vaikka kauppatieteellisten lukijoita, nehän on pullollaan naisia!

T: Tekniikan insinööri ja yhden mallin johtaja.

• Tykkää
Reactions: fifiia
Talouden suhteen tarvitaan intuitio ja sen verran rationalisuutta että pystyy tarkastamaan keskeiset tekijät olettamastaan. Jos muuta kuvittelee niin kannattaa miettiä mitä kuvittelee tietävänsä

Yhteistyössä