Näistä somaleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pastori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pastori

Vieras
Kuuluuko niiden kulttuuriin jotenkin se, että lapset saavat riehua yömyöhään pihoilla? Mulla on ikkuna ollut auki koko kesän ja kuullut kuinka lapset kiljuu ja riehuu pihoilla, nuorimmat varmaan jotain 4-5 vuotiaita. Monesti on joku asiasta huomauttanut sillä tälläisella kerrostaloalueella äänet kuuluvat todella selvästi vaikka ne ikkunat olisivat kiinni. Mua ei henk.koht. haittaa, leikkikööt, mutta mietin onko tällä jotain kulttuuri perää..

Toinen juttu, mua ahdistaa yksi somali mies! Se on tullut mua häiritsemään muutamia kertoja kun olen ulkona, tulee hyvin liki puhumaan ja silittämään tukkaa!!!! Sii voi veeeeeeettu kuinka ärsyttävää kuinka ei voi alkaa jo tajuta, että ei koske! Viimeksi murahdin, että minkä hiton takia sitä mun tukkaani pitää koskea! Toinen vaan naureksii :o Usein se on skidien kanssa ulkona, työntää rattaita tms. näyttäis olevan kivaa.. Mua kuvottaa koko tapaus.. Ja somali miehet on aika päälle käyviä noin muutenkin, voin sanoa kuinka kylmät väreet kulkee selkäpiissä kun joku katsoo, ne väreet menee inhosta.. Ne katsoo jotenkin niin irstaasti, en osaa selittää, siis halveksuvan irstaasti.. ääh, en mä tiedä.

Mua ei ole yksikään somalimies käynyt tukasta silittelemässä, tai katsonut irstaasti ikinä :D
Tässä lähellä asuu vain yksi somaliperhe, eikä niiden lapsia näe pihassa illalla, mutta naapuritalon 3 poikaa (suomalaista) oli eilen illallakin vielä klo 23 jälkeen pihassa, pelaamassa futista meidän lastenhuoneen ikkunan alla ja huusivat tosi kovaa. Pojat on 6-8 v.

Mun mielestä somalimiehet ei juuri katso. Muut mustat kyllä katsoo ja muuten ulkomaaliset.Paisti, eihän ihonväri sitä tee, jotta kuka katsoo ja kuka ei. kai se on kasvatus noin muuten.

Niillä tuntuu olevan vähän myöhäisempi rytmi kuin meillä muilla... Olen itse huomannut saman. Ehkä ne viettävät päivällä siestaa, jotta jaksavat yömyöhään sitten kukkua valveilla...? ;)

Meillä ainakin yhdessä taloyhtiössä missä asuin somalilapset ulkoilivat illalla koska päivällä se ei ollut turvallista. Naapuruston ihastuttavat suomalaislapset kun haukkuivat orjiksi, tuuppivat kumoon, heittelivät kivillä jne. Vanhempiensa hyväksynnällä vielä, samat vanhemmat keräsivät mm nimiä adresseihin jolla yritettiin estää somaleiden muutto koko taloyhtiöön jne.
Perheiden lapset lopettivat aika äkkiä päivisin ulkoilun kokonaan.

Meidän piholla kyllä on suomalaiset lapset ulkona myöhään.

En ole huomannut somalimiesten katselevan minua. Tässä pihapiirissä saa moni lapsi olla ulkona mun mielestä aika myöhään. Ollaan me itsekin pihassa yli kahdeksaan, mutta moni koululainen on pari tuntia pidempään, siis eka-tokaluokkalaiset, ja ne on suomalaisia. Ainoat ei-suomalaiset tässä on iranilaisperhe (tai oliko ne irakista, en muista) joiden lapsia en ole nähnyt pihalla oikeastaan koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mun mielestä somalimiehet ei juuri katso. Muut mustat kyllä katsoo ja muuten ulkomaaliset.Paisti, eihän ihonväri sitä tee, jotta kuka katsoo ja kuka ei. kai se on kasvatus noin muuten.

Somalin tunnistaa ulkonäöstä todella helposti. Itse asiassa tässä meidän lähiös niitä tuntuu asuvan todella paljon.

Onko niillä joku uskonnollinen vakaumus myös portaita kohtaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Pastori:
Toinen juttu, mua ahdistaa yksi somali mies! Se on tullut mua häiritsemään muutamia kertoja kun olen ulkona, tulee hyvin liki puhumaan ja silittämään tukkaa!!!! Sii voi veeeeeeettu kuinka ärsyttävää kuinka ei voi alkaa jo tajuta, että ei koske! Viimeksi murahdin, että minkä hiton takia sitä mun tukkaani pitää koskea! Toinen vaan naureksii :o

|O |O |O |O |O |O |O |O :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Eipä ole kauaakaan aikaa, kun somalimies tuli kaljapullo kädessään kertomaan minulle, että suomalaiset naiset ovat huoria.

Mulle on tullut ihan suomalaiset junttimiehet avautumaan ihan vastaavasta. Yksikään somali ei ole mua koskaan ahdistellut mitenkään. tietyn toisen mainitsemattoman ihmisryhmän edustajat sitäkin enemmän :kieh: |O

meidän lapset ei kyllä saa olla yömyöhään ulkona. eikä nyt tule mieleen että kenenkään tuttava perheenkään lapset. naapurissa kyllä kuuluu valkoisen perheen lasten äänet aina puoleen yöhön asti (lapset 4 ja 6), että osataan sitä varmaan joka perheessä...

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:

? :o ?

Yksi somali perhe asuu kanssamme samassa kerroksessa, yhdet portaat alas ja hupsista pihalla ollaan. Mutta koskaan he eivät käytä portaita vaan kulkevat hissillä ylös sekä alas. Oli kyse vanhemmista, teineistä taikka lapsista. Hissi on aina varattuna kun nämä somali lapset riehuvat rappukäytävässä, seinille/lattioille/kaiteisiin syljetään ja sotketaan muutenkin. Roskapusseja on levitelty rappukäytävään. Ylekerroksista on kiva tiputtaa kaikenlaista alas, käytävälle josta ihmiset kulkevat. Kerran sain leipää niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
en mäkään tykkäis jos joku vieras tulis hiuksia hiplaamaan,oli sitten valkoinen,musta tai keltainen..

En mäkään tykkää ja siksi mä karjunkin niin lujaa kuin kurkusta lähtee jotain painu helv...-tyylistä.

Joo, en minäkään. Sattuu nyt vaan sopimaan aiheeseen.

? :o ?

Yksi somali perhe asuu kanssamme samassa kerroksessa, yhdet portaat alas ja hupsista pihalla ollaan. Mutta koskaan he eivät käytä portaita vaan kulkevat hissillä ylös sekä alas. Oli kyse vanhemmista, teineistä taikka lapsista. Hissi on aina varattuna kun nämä somali lapset riehuvat rappukäytävässä, seinille/lattioille/kaiteisiin syljetään ja sotketaan muutenkin. Roskapusseja on levitelty rappukäytävään. Ylekerroksista on kiva tiputtaa kaikenlaista alas, käytävälle josta ihmiset kulkevat. Kerran sain leipää niskaan.

voi apua! mainitsemisen arvoinen asia,koska he sattuvat olemaan erivärisiä kuin sinä? kyllä kuule meidän valkoistenkin penskat osaavat heitellä tavaraa alas ja hissiä käyttää,sotkea rappuja yms.

Mahdollisesti. Ehkä olen sitten somali rasisti. Kaikki vaan sattuu ja napsahtaa heidän kohdalle. Mies muuten tässä mainitsi, että eipä ole niin törkeää käytöstä missään nähnyt kuin somali muksuilta. Oli lapsen kanssa kävelyllä ja ne SOMALI lapset huutelivat hänelle kaiken maailman törkeyksiä, nimittelivät jopa alle 1v lasta.

:headwall: joo,se on kumma että meidänkin talossa suomalaiset juopot saa öristä ja pulista parvekkeilla tai huudella ikkunan alla..eikä kukaan sano mitään (jos mua ei oteta lukuun :D ,koska mun mielestä parisuhderiitoja ei hoideta käytävässä ovia potkien ja karjuen tai ikkunan alla kahdentoista aikaa yöllä karjuen ) mutta,mieheni soitti kotimaahansa eräs ilta ja puhui normaalia kovemmalla äänellä (koska linja ei ollut kovin hyvä ),niin johan sitten alkoi turpa kiinni huudot..

Mä kyllä huitasen, jos joku muhun koskee...olkoon vaikka täplikäs tai raidallinen. Onneksi on jo ikää sen verran paljon, ettei kukaan enää koske...kepilläkään :D

Mitä tulee tuohon pitkään ulkona olemiseen niin enpä tiedä, onko se nyt mitenkään erityisesti somalikulttuuriin liittyvää. Yleensäkin eteläisemmissä maissa ei mene lapset eikä aikuiset klo 18 kotiin sisätiloihin vaan ollaan ulkona. Ehkä Suomessa on vuodenajat ja niiden mukainen sää sellainen, että suomalaisilla on toisenlainen vuorokausirytmi. Ja siestahan - jos sellaista viettää - toki vaikuttaa asiaan.

Mahdollisesti. Ehkä olen sitten somali rasisti. Kaikki vaan sattuu ja napsahtaa heidän kohdalle. Mies muuten tässä mainitsi, että eipä ole niin törkeää käytöstä missään nähnyt kuin somali muksuilta. Oli lapsen kanssa kävelyllä ja ne SOMALI lapset huutelivat hänelle kaiken maailman törkeyksiä, nimittelivät jopa alle 1v lasta.

Ai, ei mulla ole koskaan ollut somalinaapureista mitään haittaa jollei sitä hajua lasketa, mä nimittäin saan siitä hirveän migreenin... joku suitsuke tai hajusteöljy vissiin?
Täälläpäin kunnostautuu lähinä eräs toinen vähemmistöryhmä ja muutaman suomalaisperheen lapset

Yhteistyössä