Naiset kaipaavat miehisiä miehiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Data
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Data

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
15 457
-4
36
"Naiset kaipaavat miehisiä miehiä, mutta löytävät usein vain joko macho-tyyppisiä alistajia tai liian kilttejä nyhveröitä. Parisuhteen ongelmien ydin onkin liiallinen tasa-arvo, sanoo psykologi ja kirjailija Tony Dunderfelt."
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/05/psykologi_miehen_pitaisi_asettaa_naiselle_rajat_748867.html?origin=rss

Mitä mieltä? Itse ihmettelen minkälainen otanta Dunderfeltillä oli, kun ainakin tuossa tekstissä on virheitä pilvin pimein. Vaikuttaisi lisäksi, että Dunderfelt on määritellyt sanan tasa-arvo virheellisesti. Ehkä asiaan vaikuttaa kirjailijapsykologin oma ero ja hänen kaveripiirinsä.

Ainakaan omassa ikäluokassani (70-luvulla syntyneet) tuollaiset miehet ovat vähemmistössä. Vaikuttaisi ennemminkin, että kolmosvaiheen miehiä on enemmän kuin muita.

Eikö Tony usko naisen voivan asettaa omia rajojaan? Mun raja menee siinä, etten ota ketään rajoittajaa itselleni.

Eikä mies voi olla vain vastus ja rajoittaja, etenkin kun maailmassa on muutenkin välillä hankalaa. Eikö miehen tulisi enemmän olla sellainen joustava tukija? Että silloin kannustaa aktiivisemmin, kun toinen sitä tarvitsee ja joskus antaa asioiden mennä omalla painollaan ja toisinaan vaan lohduttaa naista, kun maailma murjoo. Ja nainen tekee saman miehelle?

Itse en usko parisuhteeseen, mutta teoriassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
"Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta - mutta ei vastustajaa. " :)

Arvelinkin että ikäluokkasi edustajilta Dunderfelt saa enemmän kaikua. Ehkä hän on tehnyt havaintoja vain ikäluokkasi sinkuista.

Jaska- olisi varmaankin nyt paras henkilö vastaamaan tähän(kin), mutta aihe lienee sellainen, ettei tällaiselle palstalla aina viitsi alkaa kommentoimaan sitä, mistä eniten olisi oikeaa sanottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

...palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla ___sten kanssa tekemisissä. ______ tarpeet jäävät taka-alalle.

Kääntäen sovellettavissa?

Alkuperäinen kirjoittaja .:

...palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla ___sten kanssa tekemisissä. ______ tarpeet jäävät taka-alalle.

Kääntäen sovellettavissa?

Ei minuun ainakaan sovellettavissa.

Luulen että moni ymmärti kyseisen herran artikkelin ja mielipiteet väärin.

Siinä ei puhuta rajoista joita ihminen asettaa itselleen vaan siinä kritisoidaan juurikin naisen taipumusta mennä rajojen yli aina kun siltä tuntuu ja asettaa keinotekoisia rajoja miehille. (naisen yliaktiivisuus)

Siinä kritisoidaan myös miesten passivoitumista.

Esimerkki: Ei ole ennenkuulumatonta että nainen voi kritisoida tai kyseenalaistaa miehen kykyä toimia isänä/vanhempana (esim: Etkö nyt osaa niitä vaippoja vaihtaa! )
Mutta jos kokeltaisiin mennä samalla tavalla rajojen yli vaihtaen sukupuolet toisinpäin, niin mikähän seuraus siitä olisi?

Varmasti useampi nainen loukkaantuisi todella verisesti mutta miehet jostain syystä passiivisesti kuuntelevat tälläistä naisilta. Luulen että tämä Psykologi tarkoitti tämän kaltaisia rajoja. ?

"Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta - mutta ei vastustajaa."

En tiedä mikä tuossa on nyt niin väärin tai mitenkä tuon voisi tulkita niin että kyseinen herra haluaa vähätellä naisia tai heidän kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Itse en ainakaan osannut tulkita tuota artikkelia sillä tavalla.

Keskustelua.. ?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Luulen että moni ymmärti kyseisen herran artikkelin ja mielipiteet väärin.

Siinä ei puhuta rajoista joita ihminen asettaa itselleen vaan siinä kritisoidaan juurikin naisen taipumusta mennä rajojen yli aina kun siltä tuntuu ja asettaa keinotekoisia rajoja miehille. (naisen yliaktiivisuus)

Siinä kritisoidaan myös miesten passivoitumista.

Esimerkki: Ei ole ennenkuulumatonta että nainen voi kritisoida tai kyseenalaistaa miehen kykyä toimia isänä/vanhempana (esim: Etkö nyt osaa niitä vaippoja vaihtaa! )
Mutta jos kokeltaisiin mennä samalla tavalla rajojen yli vaihtaen sukupuolet toisinpäin, niin mikähän seuraus siitä olisi?

Varmasti useampi nainen loukkaantuisi todella verisesti mutta miehet jostain syystä passiivisesti kuuntelevat tälläistä naisilta. Luulen että tämä Psykologi tarkoitti tämän kaltaisia rajoja. ?

Keskustelua.. ?

Tulee mieleen Laura Doylen kirja Surrendered Wife.

Jaska puhuu asiaa!

Tartun vain yhteen pointtiin, meillä se on juuri noin; minä saatan vihapäissäni kyseenalaistaa miehen isyyden/miehisyyden, joka on TODELLA väärin, ja mieheni ei ota sitä kuuleviin korviinsa yleensä. Jos mies sanoisi ikinä minulle että olen huono äiti tai edes viittaisi siihen suuntaan, tai kyseenalaistaisi naiseuteni niin en unohtaisi varmaan ikinä...

Oi voi, tulipa kauhea olo itsestäni nyt. :(

Tästä olisi mielenkiintoista keskustella enemmänkin.

"Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta - mutta ei vastustajaa."

En tiedä mikä tuossa on nyt niin väärin tai mitenkä tuon voisi tulkita niin että kyseinen herra haluaa vähätellä naisia tai heidän kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä. Itse en ainakaan osannut tulkita tuota artikkelia sillä tavalla.

Keskustelua.. ?

Kiitos, Jaska-, teit sen.

Tuota minäkin jäin ihmettelemään. Itse asiassa kaikessa (tyhjänpäiväisestä p.jauhannasta ja läpänheitosta poikkevassa) kanssakäymisessä halutaan juuri tuota.

Hyvä ryhmätyöskentely on tuollaista. Hyvältä yhtiökumppanilta, rahoittajalta, johtoryhmän jäseneltä jne. halutaan juuri tuollaisia ominaisuuksia. Olla sanottavaa ja kykyä sanoa se. Olla erimieltä (rakentavasti ja harjoitusvastustajana) siten ne kultajyvätkin erottuvat ja asiat tulevat punnituksi, ei vain mutumeiningillä arvioiduksi. Siten myöäs parisuhde, yhteiset tavoitteet, yhteinen elämäkin vain kehittyy, paranee, ja kristallisoituu (=onnellistuu).

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
Jaska puhuu asiaa!

Tartun vain yhteen pointtiin, meillä se on juuri noin; minä saatan vihapäissäni kyseenalaistaa miehen isyyden/miehisyyden, joka on TODELLA väärin, ja mieheni ei ota sitä kuuleviin korviinsa yleensä. Jos mies sanoisi ikinä minulle että olen huono äiti tai edes viittaisi siihen suuntaan, tai kyseenalaistaisi naiseuteni niin en unohtaisi varmaan ikinä...

Oi voi, tulipa kauhea olo itsestäni nyt. :(

Tästä olisi mielenkiintoista keskustella enemmänkin.

Tästä tuli mieleen Hannele Törrösen artikkeli asiasta.
Törrönen on ´Vaiettu naiseus´ projektin vetäjiä ja kirjailija (muistaakseni).

http://www.nuleksen.net/etc/etcfiles/Documents/Pirttihirmu.txt

Ote:
"Pahimmaksi vallankäyttö äityy, kun perhe-elämässä tapahtuu muutos, josta nainen katsoo tietävänsä enemmän kuin mies. Törrönen kertoo tuttavastaan, joka tuli ensimmäistä kertaa isäksi. Miehen vaimo puhui vuoden ajan vain siitä, kuinka huono mies oli.

- Mies kysyi minulta, tekikö ylipäänsä mitään oikein. "

Artikkeli ei nyt ihan noin kriittinen ole kauttaaltaan. Käykää lukemassa, minusta se oli hyvä artikkeli juuri sen takia että miesten ei aina tarvitse tuntea olevan yksin siellä syytettyjen penkillä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Keskustelua.. ?

Tulee mieleen Laura Doylen kirja Surrendered Wife.

Keskustelua?

Todellakin yhdistä tuon puheenvuoron "Alistuvat vaimot" -kategoriaan?

Re:

http://www.city.fi/keskustelut/view.php?id=40021

Hmm joo, en ole kirjaa lukenut itse mutta otteen luin siitä.

Luulenpa että tuo city .fi keskustelupalstalle kirjoittajat eivät myöskään ole lukeneet tuota kirjaa.

Tuossa linkki kyseisen kirjan sivulle: http://www.surrenderedwife.com/
Kirjan kirjoittaja kiteyttää pointtinsa seuraavasti (suomennan vapaasti)

-Jätä tarpeeton kontrollointi ja vastuunkantaminen pois.
-Kerro tunteistasi ja tarpeistasi kuitenkin kunnioittaen miehesi valintoja.
-Vastusta taipumusta kritisoida, vähätellä, jättää huomiotta miehesi.
-Luota mieheesi elämän eri alueilla (ei tarkoita että naisen pitäisi olla puuttumatta niihin )

nyt kun verrataan tätä kuvaa siihen kuvaan mitä tuolla city.fi forumilla kyseistä kirjasta annettiin..tässäpä esimerkki.

"Eli teoria, jonka mukaan todellinen onni parisuhteessa saavutetaan, kun nainen antautuu ja alistuu täysin miehelle. Mies käy töissä ja elättää sekä päättää kaikesta, nainen hoitaa kodin ja lapset. Eilen aiheesta tuli dokumentti subtv:ltä, mutta dokumentti perustui tämän kirjan tarjoamaan ideologiaan. Tässä ideologiassa mies todella on perheen pää ja päättää ihan kaikesta, myös siitä, miten vaimo pukeutuu."

Näinpä, jossain mättää nyt kyllä. ?

Tuosta kirjasta tiedä yhtään mitään, joten en siitä mitään sanokaan, mutta tuosta Dunderfeltistä sen verran että uskoisin hänen tarkoittavan, että naiset kaipaavat miehiä jotka uskaltavat olla Miehiä. Ei sellaisia naisen korkokennän kannan alla vikiseviä mammanpoikia, jotka vaan hymistelee kaikelle ja antaa akan jyrätä sanomatta sanaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Tuosta kirjasta tiedä yhtään mitään, joten en siitä mitään sanokaan, mutta tuosta Dunderfeltistä sen verran että uskoisin hänen tarkoittavan, että naiset kaipaavat miehiä jotka uskaltavat olla Miehiä. Ei sellaisia naisen korkokennän kannan alla vikiseviä mammanpoikia, jotka vaan hymistelee kaikelle ja antaa akan jyrätä sanomatta sanaakaan.

Myöskään kaikesta sluibaava sohvamöllötin ei ole semmonen mies, jonka nainen tahtoo, vaan mies, joka on kykenevä tekemäänkin jotain, ajattelemaan itse, omilla aivoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

Myöskään kaikesta sluibaava sohvamöllötin ei ole semmonen mies, jonka nainen tahtoo, vaan mies, joka on kykenevä tekemäänkin jotain, ajattelemaan itse, omilla aivoilla.

Nimenomaan :D

Yhteistyössä