Naisen autolla ajaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinisilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinisilmä

Vieras
Tämä viesti on oikeastaan tarkoitettu kysymykseksi miehille. Eli millainen nainen on huono ajamaan autolla? Aihe voi kuulostaa pikkumaiselta ja ehkä se sitä onkin, mutta olen ihmeissäni.

Ilmeisesti minussa on annos testosteronia, sillä loukkaannuin viikonloppuna verisesti uuden miesystäväni haukuttua autolla ajamistani. Olen aina pitänyt autoilusta ja ajanut paljon. Sain oman koslan 18-vuotiaana kun sain kortin (nyt olen 33 v.), ja olen myös käynyt urheiluautoilijoissa. Ajan aina reippaasti eli lähden risteyksestä jo keltaisilla, osaan ohittaa ja taskuparkkeerata. En aiheuta jonoja ja ryhmitys vasemmalle kun käännytään vasemmalle... :) En aja liian isolla vaihteella enkä luistata kytkintä. Ainakaan kukaan ei ole minua moittinut ennen tätä.

Mies antoi siis minun ajaa autollaan hetken mutta sitten pyysi avaimet eli saada ajaa takaisin kotiin. Kysyin, miksen voi ajaa enempää, johon mies oli vain hiljaa. Hän ajaa kuitenkin tuhansia kilometrejä viikossa, joten ajattelin, että kyseessä ei ole vain halua saada istua ratissa...Mies sitten täräytti, että kaikki johtuu vaihteiden vaihtamisestani, kytkimen käytöstäni sekä jarruttamisestani. Vedin herneet nenään. Mies ei suostunut erittelemään, mikä ajotavassani mätti. Itse ajelee kuitenkin suunnilleen kahdella renkaalla.

Millainen ajotyyli naisessa ärsyttää? Olenko liian reipasotteinen? Miten kytkintä EI tule käyttää? *Hiisi vieköön kun otti lujille miehen mollaus. En halua olla huono kuski...*. Kiitos vastauksista etukäteen :)

Nainen, joka ajaa liian varovasti, hiljaa ja töksähdellen ajaa huonosti. Nainen joka ei osaa ajaa autoa parkkiin tai peruuttaa ajaa huonosti. Kytkintä ei tarttis pitää pohjassa esim-.liikennevaloissa odottaessa vaan vapaalle. En mä kyllä ymmärrä, miten voi muka huonosti vaihtaa vaihteita paitsi jos ei tosiaan ole se kytkin pohjassa.

En ole ajellut kännissä ;) enkä pidä kytkintä ylhäällä vaihdetta vaihtaessani. Yritän myös nostaa kytkimen nopeasti vaihteen vaihdettuani. En raiskaa vaihdekeppiä niin että se rutisee. Hassua, miten voikin ottaa pattiin että joku on v****illut ajotaidoistani. Tähän asti miehet ovat kehuneet. Grh.

Mielestäni tuon miehen kommentit tulisi jättää omaan arvoonsa. Joillekin se oma auto on vain niin pyhä ja rakas asia, että he kokevat, ettei kukaan muu (mies tai nainen) voi ajaa sitä oikein. Toisaalta onhan tuo epäkohteliasta, että alkaa haukkumaan ajoa, vaikka ilmeisesti siihen ei ole syytä.

"Huonosti" ajamista voi olla monta laatua, ja osahan on vaan mielipidekysymyksiä. Ilmeisesti ajat suht koht sääntöjen mukaan, mutta entäpäs jos tyylisi on liian reipas miehen makuun ja mies oikeasti pelkää, että ajat hänen autonsa johonkin tolppaan. Itse esimerkiksi en tykkää olla "reipasotteisten" kuskien kyydissä, jotka usein itse kuvittelevat olevansa jotain maanteiden kuninkaita, vaan arvostan enemmän sellaisia kuskeja, jotka eivät kaahaa, seuraavat tarkasti ympäristöä, pelaavat varman päälle ja noudattavat liikennesääntöjä. Ja liikennesäännöistä puheen ollen, valoista kuuluu lähteä vihreällä.

Mies ajaa itse niin, että saa ylinopeussakkoja jatkuvasti jne. Ja minä vaihdan vaihdetta/nostan kytkintä jo keltaisella, jottei perään tule jonoa valoissa. Muuten valot vaihtuisivat punaisesta kait suoraan vihreälle...Mutta miehen pointti ei ollut liikennevaloista lähteminen vaan joku muu.Täytynee mennä autokouluun kyselemään, kuinka huonosti oikeasti ajan :(

Aika sama tyyli on meikäläiselläkin, ja ettei nyt kukaan saa väärää käsitystä, niin en lähde kumit ulvoen. Olen myös harrastanut autoilua / autoja jo lapsesta, ensimmäisen autoni sain 13-vuotiaana ja jo 16-v. olin kavereille metsäteillä kuskina.

Kaverini ajaa taksia (omaa) ja pyysi, että tulisin hänelle duuniin, joten ehkä sitten jotain teen oikeinkin...

Tuo on kyllä totta, että joillekin auto on pyhä lehmä, jota kukaan toinen ei osaa ajaa oikein. Ajattelen näin itsekin omasta museoajoneuvostani ; )

Jos jollain on otsaa väittää toisen ajavan huonosti, niin pitäisi se perustella. Se on vähän huono piirre ihmisessä, jos vain itse osaa tehdä oikein.

Menkää viihteelle ja ilmoita tilausta tehdessä, että mies sitten ajaa, kun kerran osaa ja ota itse pers´kännit.

Se on kuulesellanen juttu sun miehelläs että se ei kestä että sä olet hemsetin hyvä kuski ja NAINEN! Vitsi kun ottaa itsetunnon päälle kun nainen tietää autoista jotakin!

Johan nyt! Luulin, että täällä kysytään mielipidettä naisen autolla ajamisesta. Siis nainen omistaa auton ja joku muu ajaa sillä. Siitä ei sentään ollut kyse.

Sen verran kommenttia, että keltaisilla EI lähdetä liikennevaloista. On se nyt kumma, kun on muka niin kova kiire. Etenkin kun liikenteessä on jälleen kerran keltanokkia, eli ekaluokkalaisiakin. Ilmankos se mies hermostui ja niin olisin hermostunut minäkin. Se on sen miehen perimmäinen syy, pakko olla. Ajotavatkin kertovat ihmisestä jotakin...

Ehkä sulla tosiaan on liian hätäinen ajotapa. Onko sulla joku kaveri, jonka tiedät että se voisi rehellisesti kertoa miten sä ajat. Tai yritä ihmeessä saada se mies perustelemaan miksi sä ajat huonosti. Tai autokoulussakin voi käydä tekee semmosen arvioivan ajon. Opettaja voi kertoo mitä mieltä sun ajamisesta on.

Mä arvostan semmosia varmoja kuskeja. Semmosia, jotka ei hätäile muttei missään nimessä hidastelekaan. Ei se ole hyvän kuskin merkki että kiirehtii eikä ehdi havainnoida. Hyvä kuski muistaa huomioda kevyen liikenteen ja ajaa sellaista nopeutta risteykseen että ehtii ilman äkkijarrutusta väistää kulman takaa tulevaa pyöräilijää. Hyvä kuski omaa varmat otteet, ei pelkää esim ohittaa muttei tee sitä myöskään reikä päässä. Hyvän kuskin kyydissä ei pelota eikä hävetä.

"Hyvän kuskin kyydissä ei pelota eikä hävetä."

Olipa hyvin sanottu.
Jos alatte seurustelemaan, niin viekaa kokelas ajamaan liikenteeseen. Siellä teille selviää hänen rauhallisuutensa, riskikäyttäytyminen, paineensietokyky, ja ennen kaikkea hänen käyttäytymisensä ja kielenkäyttönsä virhetilanteissa.

Itse ajan paljon (50-60tkm/v) ja nautin siitä suunnattomasti! Ja aina kun olemme koko perheellä liikkeellä, minä ajan, mies ei juuri koskaan. Hän ei halua ajaa, mukavampi kuulemma istua kyydissä, lukea lehteä, nukkua jne..

Reipasotteinen kuski olen minäkin, mutten kuitenkaan niinkuin ap. Koskaan en ole haukkuja saanut, ainakaan päin naamaa. Jos joku on valittanut, niin seläntakana....

Mä kehtaan kyl myöntää, että olen aika paska kuski! Johtunee siitä, että ajan hyvin vähän autolla...Mut ei se haittaa, mä vaan sittaan kuskin vieres ja juon siiderii ;)

Minusta on mukava olla kerrankin naisen kyydissä autolla ajaessa! Te oletta loistokkaita ajamaan autolla, tarkkoja ja jossain suhteessa parempiakin kuin useimmat kaverinikin - täysi luotta ainakin minulta teille :)

Enkä tietenkään maksa mitää autokuluja, kun en kerran koskaan ajakaan ;) Ukko myös tietty käyttää auton huollossa ja katsastuksissa ja tulee hakemaa mut harrastuksista ja käy kaupassa, kun sillä on se autokin meinaan...mukavaa olla nainen...

Veikkaan, että miehellä on epävarma olo vieressäsi.
Eli jokin ajamisessasi mättää. Se voi olla hyvinkin vaikeaa selittää, mutta epävarman olon tunnistaa kyllä jokainen kyydissä istunut.

Minulle on ilman kysymistä sanottu (ennen tätä miestä ...) monesti, että olen naiseksi erittäin varma ja teräväpäinen kuski. En siis kaahaa, mutta reaktioni olvat kuulema nopeat ja otteet ammattimaiset. Näin ovat sanoneet kaverini, miespuoliset tuttavani, sukulaiseni jne. Minua pyydetään esim. pitkillä matkoilla yleensä aina rattiin auton omistajan puolelta. Siksi olenkin niin naama rytyssä nyt saatuani tylyt haukut :-/
En ole koskaan kolaroinut, en saanut sakkoja eikä perääni huudateta torvea. Muutaman kerran joku on nauranut auton parkkeerattuani, että olipas siinä mieletön naiskuski eikä mikään teiden tukko.

Btw, mielestäni keltaiset liikennevalot ovat olemassa juuri sitä varten, että autolijat terästäytyvät jonossa ja vaihtavat vaihdetta tmv. Kyse ei nyt ollut valoista lähtemisestä kuitenkaan.

Well, ehkä sitten olen liian rajuotteinen, Inhoan vetelehtimistä liikenteessä, epävarmaa ryhmittymistä ja sekoilua sekä onnetonta hidasta parkkeeraamista. Olen siis tietyltä kannalta katsottuna huono kuski.
Menen kysymään edelleen autokoulusta realistisia kommentteja ajotyylistäni kun ehdin. Tai oikeastaan siis tuttavaltani, joka on autokoulun ope. Kai sitä tässäkin iässä voi kehittyä pois huonoilta tavoilta.
Grhh...

tuolla jo yksi sanoikin, että miehellä ottaa itsetunnon päälle kun nainen osaa ajaa autolla. minun kultsini on mielellään minun kyydissäni (olen omistanut auton 18-vuotiaasta ja hän puolestaan hankki kortin vasta yliopistosta valmistuttuaan).. mutta moottoripyörän kyytiin hän ei tullut kun minä ajoin! minä sain aina istua kyydissä koska ei kuulemma itsetunto kestänyt istua naisen takana pyörän selässä! täytyi sitten meidän kummankni hommata oma pyörä! :D no siis, vitsihän tuo mieheltäni oli, mutta monille miehille ja varsinkin autoamiksille naiskuski on kova paikka.

Kyllä nää Sinisilmat kertomukset omasta ajotyylistään ja asenteistaan tukevat sitä teoriaa, että miehellä on ollut epävarma olo siinä vieressä ja siksi halunnut ajaa itse.
Inssiajossa se on hylkäämisen peruste, jos tutkinnon vastaanottajalla on epävarma olo. Se ei yleensä tule yhdestä tai kahdesta ajamiseen liittyvästä seikasta, van kokonaisuudesta.

Hmm...se että osaa teknisesti ajaa autoa ei tarkoita sitä että olisi hyvä kuski. Hyvä kuski on sellainen, että ottaa huomioon muutkin maantiellä liikkuvat ja ennen kaikkea kyydissä istujat.

Yhteistyössä