Miettikääs nyt, että Paavali kirjoitti kirjeensä aina johonkin tiettyyn tilanteeseen ohjeeksi.
Jos naisella ei ole koulutsta, eikä nainen edes osaa lukea, niin voiko se silloin opettaa muita? Ei voi.
Luomisjärjestyksestä Paavali mainitsee sen takia, että vastusti harhaoppia, jonka mukaan koko maailmankaikkeus on syntynyt naisesta.
Sitä paitsi se sana opettaa on alkukielellä tarkoittanut jotain tyyliin vallita, dominoida. Ja siinä yhteydessä tarkoitettiin juuri tätä naiskulttia, sitä, että nainen olisi joku puolijumalallinen olento, mikä ei ole raamatun mukaista.
Paavali kumminkin käskee naisen oppia, mikä on edistyksellistä kulttuurissa, joita naisia ei koulutettu.
Kun puhutaan miehestä naisen päänä, asetetaan siihen vertaukseksi se, että Kristus on miehen pää. Minkälainen Kristus sitten on? Tyranni vai? Ei, vaan hyvä paimen, joka uhrautui muiden puolesta. Jeesus ei väkisin ole kenenkään pää, ellei kukaan halua. Puhutaan ihan vapaaehtoisesta asiasta siinä.
Kyseinen kohta ei puhu sitä vastaan, etteikö nainen voisi opettaa mitään. Vaan siinä pohjalla piilee se naiskultti, joka on siis kristinuskon näkökulmasta harhaoppi.
Nainen ja mies yhdessä on Jumalan kuva. Tarkoitettu toimimaan yhdessä. Toisessa kohtaa Paavali sanoo, ettei Kristuksessa ole enää miestä eikä naista eikä rikasta tai köyhää, vaan kaikilla on sama arvo.